Punkt 4 Praksis for landzoneadministration

Beslutningstema

Svendborg Kommunes praksis for administration af landzonesager er blevet tilrettet i overensstemmelse med ændringer i planloven og klagenævnspraksis, og der er tilføjet afsnit, der dækker emner, som i stigende grad er aktuelle. Sagen forelægges til udvalgets godkendelse.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse,

 

  • A) at kommunens praksis for landzoneadministration tilrettes ændringer i lovgivning og klagenævnspraksis. Dette indebærer, at udhusbebyggelse skal opføres i tilknytning til selve beboelseshuset.

eller

  • at den reviderede praksis for landzoneadministration ændres som foreslået med følgende ændring:
    • B) Opførelse af udhuse og lignende på op til 50 m2 tillades opført i tilknytning til en hvilken som helst del af den eksisterende bebyggelse.

eller

  • C) Opførelse af udhuse og lignende på op til 100 m2 tillades opført i tilknytning til en hvilken som helst del af den eksisterende bebyggelse

eller

  • D) Opførelse af bebyggelse på op til 50 m2 tillades opført i tilknytning til en hvilken som helst del af den eksisterende bebyggelse

eller

  • E) Opførelse af bebyggelse på op til 100 m2 tillades opført i tilknytning til en hvilken som helst del af den eksisterende bebyggelse

Sagsfremstilling

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget vedtog den 5. februar 2015 en praksis for landzoneadministrationen i Svendborg Kommune, se bilag 1 (Bilag 1. Dagsordenspunkt fra møde den 5. februar 2015).

 

En gennemgang af lovgrundlaget for kommunens landzoneadministration fremgår også af bilag 1 (Bilag 1. Dagsordenspunkt fra møde den 5. februar 2015).

 

Siden den oprindelige praksis blev vedtaget, er planloven blev ændret i juli 2018.

 

Ændringerne medførte en del lempelser i blandt andet landzonen. Lempelserne er siden vedtagelsen blevet anvendt, når der træffes afgørelser, men den vedtagne praksis for landzoneadministration er ikke blevet opdateret. Denne praksis er derfor forældet og bør opdateres, så borgerne igen kan finde svar i den ”praksis for landzoneadministration”, som ligger frit tilgængeligt på hjemmesiden.

 

Administrationen har lavet et forslag til ny formulering af kommunens praksis for landzoneadministration, se bilag 2 (Bilag 2. Praksis for landzoneadministration). Dette er beslutningsmulighed A. Hver enkelt foreslået ændring fremgår af teksten, så det er tydeligt at se, hvor der bliver rettet. De foreslåede ændringer sker på baggrund af ændringerne i planloven og ændring i Planklagenævnets (tidligere Naturklagenævnets) praksis.

 

Konkret har Planklagenævnet ændret praksis, så ny bebyggelse skal ligge inden for umiddelbar nærhed (ca. 20 m) fra den eksisterende primærbebyggelse, ofte boligen. Tidligere måltes afstanden fra en hvilken som helt anden bebyggelse i en samling af bygninger. Det er en skærpelse i forhold til tidligere. 

 

Med de i bilag 1 (Bilag 1. Dagsordenspunkt fra møde den 5. februar 2015) nævnte forudsætninger har kommunen imidlertid fortsat et vist råderum til at foretage vurderinger. Det vil derfor være muligt at træffe afgørelser, der kan afprøve enkelte elementer i den linje, der lægges af Planklagenævnet. Særligt om emner, hvor der kun er få afgørelser fra nævnet. Jo mere en afgørelse afviger fra at ligge helt præcist op ad nævnets linje, jo mere sandsynligt er det, at den bliver underkendt, såfremt der klages over afgørelsen. Påklages en afgørelse ikke inden for tidsfristen på fire uger fra offentliggørelsen, og indbringes den ikke for en domstol inden for seks måneder, er den at betragte som gældende og omgøres ikke.

 

Hvis udvalget ønsker, at administrationen anvender en lidt mere lempelig linje i forhold til Planklagenævnets, anbefales det at beslutte mulighed B, C, D eller E. Disse vil muliggøre lidt mere for mindre ejendomme på landet, hvor betydningen for omgivelserne generelt vurderes at være begrænset. Lempelsen er mindst for mulighed B og bliver gradvist større til mulighed E. Risikoen for omgørelse i tilfælde af klage er mindst ved mulighed B og størst ved mulighed E.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Planloven

Sagen afgøres i

Teknik- & Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021

Model A godkendes i en revideret version, således at kommunens praksis for landzoneadministration tilrettes ændringer i lovgivning og klagenævnspraksis. Dette indebærer, at udhusbebyggelse skal opføres i tilknytning til den eksisterende bebyggelse, om muligt beboelseshuset.

 

Liste V, Liste C og Løsgænger Jens Munk kan ikke godkende den reviderede model A. De ønsker at godkende Model C, dog med bemærkning om, at opførelser som perler på en snor ikke vil blive tilladt.