Punkt 15 Orientering om aftale om håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke trivsel hos elever i grundskolen

Beslutningstema

Orientering om aftale om håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke trivsel hos elever og kursister i grundskolen, og de dertil knyttede midler.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.
  • At forslag til fordelingsnøgle godkendes, jf. sagsfremstillingen.

Sagsfremstilling

Regeringen indgik den 18. februar 2021 aftale med Folketingets partier om en samlet indsats frem mod sommeren 2021, der understøtter et fagligt løft og styrker trivslen blandt børn og unge.
Der er i forbindelse hermed vedtaget en lovændring, der giver skoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner mulighed for at omlægge undervisningen og lave lokale løsninger, der tager udgangspunkt i de lokale behov hos den enkelte klasse.

 
Den 25. marts 2021 har kommunerne modtaget information om fordelingen af midlerne, som fordeles via bloktilskuddet for 2021 på baggrund af indbyggertallet pr. 1. januar 2021.

Heraf fremgår, at midler fordeles i 4 delelementer:

  • Ekstra undervisning (Fagligt løft) 
  • Indsatser i regi af PPR (Trivsel)
  • Indsatser i klubtilbud
  • Elevråd


Af aftalen fremgår, at midlerne til ekstra undervisning/et fagligt løft blandt andet kan anvendes til supplerende undervisning, to-lærer-ordninger, co-teaching, flerfaglig undervisning, ekstra undervisning i mindre hold og turboforløb.

Rammen afsat til indsatser i regi af PPR målrettes elever i mistrivsel eller i risiko for mistrivsel samt til forebyggende og motiverende aktiviteter for børn og unge.

 

Indsatserne i regi af klubberne skal anvendes til indsatser målrettet opsøgende arbejde ift. elever i mistrivsel eller i risiko for mistrivsel samt til forebyggende, motiverende og trivselsfremmende aktiviteter og indsatser.

 

Midler, afsat til elevråd skal fordeles ligeligt mellem elevrådene på kommunens folkeskoler til understøttelse af tiltag, som kan bidrage til elevernes trivsel.

 

Midlerne skal fordeles til henholdsvis skolerne, inkl. midler til elevråd, PPR og Svendborg Juniorklub.

Herefter beslutter den enkelte skole, hvordan midlerne konkret skal anvendes, så indsatserne giver størst mulig værdi.


Skolerne og PPR er blevet bedt om at påbegynde planlægningen af indsatserne, så de hurtigst muligst kan igangsættes, da midlerne skal anvendes inden sommerferien.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Jævnfør udmeldingen fra Børne- og Undervisningsministeriet skal der være fokus på 9. og 10. klasse, og øvrige klassetrin tilgodeses i mindre grad. Ligeledes kan rammen anvendes til finansiering af øget åbningstid i SFO ved konvertering af understøttende undervisning.

 

Med afsæt i det ovenstående har administrationen udarbejdet nedenstående fordelingsnøgle, hvor en elev i 9. og 10. klasse tildeles det dobbelte af en elev i 0.- 8. klasse.
Det er op til den enkelte skole, hvordan midlerne anvendes konkret på skolen.

 

* Beløbet er fratrukket budget til revision.
 

 

Øvrige midler, der fordeles udgør:

PPR: 440.000 kr.
Svendborg Juniorklub: 150.000 kr.
Elevrådene: 49.000 kr., svarende til ca. 10 kr. pr. elev.

 

Fordeling til elevrådene:



Kommunerne skal senest 7. maj 2021 redegøre for fordelingen af midlerne, og samtidig bekræfte at midlerne lægges oveni skolernes, PPR´s og Svendborg Juniorklubs budget.
Inden udgangen af 3. kvartal skal der redegøres for det realiserede forbrug af midlerne.

 

Midler til de frie grundskoler er ikke indeholdt i den kommunale tildeling, idet de modtager midlerne særskilt fra Staten.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Lov nr. 286 af 27/2 2021.


Aftale af 18. februar 2021 om håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke trivsel hos elever og kursister i grundskolen og på ungdoms- og voksenuddannelser frem mod sommeren 2021.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-04-2021

Taget til efterretning og godkendt.