Punkt 10 Ordblindestrategi for Svendborg Kommunes folkeskoler

Beslutningstema

Præsentation og godkendelse af udkast til fælles ordblindestrategi for Svendborg Kommunes folkeskoler.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At den fælles ordblindestrategi godkendes.

Sagsfremstilling

Siden indførelsen af den nationale ordblindetest i 2015, der kan tages fra foråret i 3. klasse, har der været en støt stigende fokus på ordblindhed blandt elever i grundskolen. For at styrke skolernes arbejde og sikre eleverne den bedst mulige støtte i deres skriftsproglige udvikling, er der nu udarbejdet en fælles ordblindestrategi, der bliver gældende for alle folkeskoler i Svendborg jf. orientering på Børne- og Ungeudvalgsmødet den 9. september 2020 (bilag 1).

 

Med strategien bliver tidlig opsporing, test, handleplan, indsatser og opfølgning systematiseret og ensartet på tværs af skolerne. Den indeholder blandt andet en fast procedure for, hvad der skal ske ude på skolen, når et barn er testet ordblind (s. 6 i strategien).

 

Den fælles procedure skal sikre, at elever i ordblindevanskeligheder, bliver opdaget tidligt og understøttet bedst muligt, så den enkelte elev stadig har mulighed for at udvikle funktionelle læse- og skrivekompetencer, og dermed får mulighed for at tilegne sig viden, kundskaber og færdigheder i alle faglige sammenhænge på lige vilkår med øvrige elever.

 

Strategien bygger på de bedste erfaringer fra eksisterende praksis på vores skoler koblet med den nyeste viden og forskning på området. 

 

Udarbejdelsen af ordblindestrategien er sket i samarbejde med kommunens læse- og skrivevejledere, skoleledelsesrepræsentanter, kommunale konsulenter og en konsulent fra UCL.

 

Målgruppen for strategien er primært læse- og skrivevejledere samt skoleledelsen. Lærere samt øvrige ressourcepersoner og forældre kan selvfølgelig også orientere sig i den.

 

Ordblindestrategien vil efter den politiske behandling blive layoutet professionelt, så vi sikrer bedst mulig overskuelighed og læsevenlighed.

 

Den fælles ordblindestrategi suppleres af en række forskellige tiltag:

-          Informationsfolder til forældre, hvis barn er blevet testet ordblind (der præsenteres et udkast på mødet).

-          Ordblindetræningsforløb på alle skoler hvert år, for elever der netop er testet ordblinde samt andre med behov. Forløbet er tre halve dage, og det gennemføres af skolernes egne læse- og skrivevejledere sammen med kommunens læsekonsulent samt en ekstern konsulent, der vil stå for undervisning i LST (Læse-og skriveteknologi) (bilag 2).

-          Skole og Uddannelse vil fra næste skoleår løbende tilbyde orienteringsmøder for forældre til børn, der er testet ordblinde.

-          Fremover vil alle skoler bruge sammen læse- og skrivestøtteprogram (LST). Valget er faldet på AppWriter efter grundigt forarbejde. Denne beslutning er først og fremmest taget af hensyn til eleverne, der fremover vil kunne skifte skole uden samtidig at risikere at skulle forholde sig til et nyt læse- og skrivestøtteprogram. Fx i forbindelse med skift fra børneskole til ungeskole eller valg af linje i 7. klasse.

 

Derudover giver valg af fælles læse- og skrivestøtteprogram også mulighed for kompetenceudvikling samt erfaringsudveksling blandt alle skolernes læse- skrivevejledere.

 

Endelig er det AppWriter, der tilbydes som SPS-støtte til ordblinde elever på ungdomsuddannelserne, så valget er med til at sikre en rød tråd i de ordblinde elevers skole- og uddannelsesforløb.

 

 

Til at understøtte implementeringen af den nye ordblindestrategi har hver skole en eller flere læse-skrivevejledere, der blandt andet, ligesom det er tilfældet i dag, har til opgave at teste for ordblindhed og følge op efterfølgende.

 

For at understøtte vejlederne i deres arbejdet er der etableret et kommunalt netværk for denne gruppe. En del af arbejdet i netværket har netop fokus på arbejdet med ordblinde elever, herunder mulighed for at dele viden og erfaringer og løbende udvikle, justere og evaluere indsatser. Det er også i denne gruppe, at der gennemføres opkvalificering med henblik på at kunne gennemføre ordblindetræningsforløb ude på de enkelte skoler.

 

Som et supplement til netværksmøderne har læse- og skrivevejlederne deltaget i kompetenceudvikling i forbindelse med, at Svendborg Kommune i skoleåret 2019/2020 og 2020/2021 har købt forløb til ordblinde elever hos firmaet Ordblindetræning.dk.

 

Ud over læse- og skrivevejledere på den enkelte skoler, er der ansat en læsekonsulent i PPR-regi, der støtter og superviserer skoler, medarbejdere, elever og forældre.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-04-2021

Godkendt.