Punkt 8 Det sociale frikort

Beslutningstema

Oplæg til udbredelse af det sociale frikort.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • at udvalget godkender oplægget
  • at sagen oversendes til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget til orientering.

Sagsfremstilling

På Social- og Sundhedsudvalgets møde den 12. januar 2021 dagsordensatte Enhedslisten det sociale frikort, formidling og bevilling af dette. Udvalget besluttede at bede administrationen komme med et oplæg for udbredelse af det sociale frikort.

 

Folketinget vedtog i 2018 lov om forsøg med et socialt frikort, som trådte i kraft den 1. januar 2019. I ”Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024” blev ordningen forlænget i 2021-2022. Der blev desuden afsat midler 2023-2024 til en videreudvikling og videreførelse af ordningen med et socialt frikort.

 

Frem mod forsøgsordningens opstart udarbejdede Borger- og Arbejdsmarked og Socialafdelingen arbejdsgang for håndtering af ansøgninger til det sociale frikort, herunder implementering af nationalt udarbejdet it-understøttelse (www.socialtfrikort.dk). Der blev udarbejdet folder til borgere, sagsbehandlere og virksomheder. Ordningen blev udbredt internt til medarbejdere med kontakt til borgere, der forventedes at være indenfor målgruppen, og ordningen blev gjort kendt overfor virksomheder bl.a. på relevante netværksmøder.

 

Der er siden ordningens indførelse visiteret 7 Svendborg Kommune-borgere. Der ville være visiteret 24, såfremt kommunen havde fulgt landsgennemsnittet.

 

Ankestyrelsen evaluerede det sociale frikort i april 2020 (https://ast.dk/publikationer/evaluering-af-det-sociale-frikort) og beskrev både gevinster og benspænd ved ordningen. I evalueringen blev det fremhævet, at:

  • lønnet arbejde kan forbedre livskvaliteten og
  • frikortet giver gevinster for borgere og virksomheder.

 

Administration har for at fremme kendskabet til og anvendelsen af det sociale frikort følgende initiativer på vej, der dog kan forskydes under hensyn til COVID-19-situationen. Mærket * betyder, at forslaget hidrører fra evalueringens kapitel 9 ”Forslag”.

 

Internt:

  • Oprettelse af ”Socialt frikort-forum” med nøglemedarbejdere og -ledere i relevante afdelinger, der løbende følger udbredelsen af frikortet, håndterer udfordringer og monitorerer kendskab til ordningen og iværksætter nye tiltag
  • Information på borgernes banehalvdel gennem ”nærmeste” medarbejder *
  • Informationskampagne til ledere og medarbejdere i relevante tilbud
  • Afdækning af mulighed for at iværksætte interne frikorts-job og etablering af jobbank *
  • Give Rådet for Socialt Udsatte status om det sociale frikort og hente sparring til det videre arbejde
  • Inddrage Svendborg Kommunes kulturtilbud, herunder Svendborg Forsorgsmuseum, i udbredelse af det sociale frikort

 

Eksternt:

  • Mere promovering af det sociale frikort gennem Facebook, hjemmeside og medier *
  • Tydeliggørelse af kommunal kontaktperson for virksomheder *
  • Indgår i Jobcentrets Account Managers dialog med virksomhederne

 

 

Administrationen vil i 1. kvartal 2022 forelægge status på det sociale frikort for udvalget.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Flere sociale frikort vil forbedre borgernes livskvalitet og kan på lang sigt have positiv effekt på forsørgelsesudgifterne.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen.

Lovgrundlag

Lov om forsøg med et socialt frikort.

Sagen afgøres i

Social- og Sundhedsudvalget.

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 09-03-2021

Godkendt. Sagen oversendes til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12-04-2021

Indstillingen blev godkendt.