Punkt 5 Kontrolgruppens arbejde

Beslutningstema

Oplæg om kontrolgruppens arbejde. Afdelingsleder Christina Stavnsbjerg deltager under punktet.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fik på deres møde den 8. marts 2021 en orientering om årsrapporten for kontrolindsatsen i 2020. Udvalget ønskede en opfølgning på punktet.

 

Kontrolgruppen består af 3 medarbejdere og er organiseret under Borger og Arbejdsmarkedschefen. Medarbejdergruppen har bred erfaring fra bl.a. folkeregister, SKAT og øvrige kommunale forvaltningsområder. Kontrolgruppen blev opnomeret med en medarbejder i 2020 på baggrund af det daværende budgetforlig.

 

Kontrolgruppen har fokus på at råde og vejlede borgerne. Kontrolgruppen arbejder ud fra et fælles værdigrundlag, der skal sætte retning for kontrolgruppens arbejde og sikre en tydelig ramme for medarbejdere og samarbejdspartnere. Værdigrundlaget skal sikre en gennemsigtig sagsbehandling, hvor borgeren føler sig inddraget i egen sag.

 

Værdigrundlag:

  1. Kontrolindsatsen hviler på forvaltningsretslige regler
  2. kontrolindsatsen gennemføres med respekt for den enkelte borger og dennes situation
  3. kontrolindsatsen skal have politisk opbakning
  4. kontrolindsatsen skal være effektiv

 

Kontrolindsatsen overholder de gældende lovgivninger der opereres indenfor og skal leve op til retsikkerheds- og forvaltningslovens bestemmelser om god forvaltningsskik.

 

Kontrolgruppen varetager sager, hvor der er mistanke om at borgeren begår socialt bedrageri. Det betyder f.eks., at borgeren ikke har oplyst om forhold, der kan have betydning for udbetaling af offentlige ydelser.

 

Sagsområderne er:

-          Folkeregistersager, hvor det undersøges om borgeren opholder sig det sted borgeren er tilmeldt cpr-registeret, hvilket har betydning for f.eks. boligstøtte eller forhøjet børnetilskud

-          Sociale sager, hvor en borger har indtægter ved siden af en offentlig ydelse

-          Virksomhedskontroller, ofte i samarbejde med SKAT

 

Kontrolsager kan opstå som følge af:

 

-          Henvendelser fra andre myndigheder som f.eks. Udbetaling Danmark eller SKAT

-          Interne henvendelser fra andre kommunale afdelinger

-          Anonyme anmeldelser

-          Registersamkøringer

 

Hvis der opstår mistanke om socialt bedrageri, vil borgeren typisk blive indkaldt til en vejledningssamtale. Her vil borgeren få råd og vejledning om deres rettidigheder og pligter i forbindelse med at modtage en offentlig ydelse, samt konsekvensen ved ikke at give korrekte oplysninger. Størstedelen af sagerne afsluttes umiddelbart efter første samtale.

 

Hvis en borger ikke ønsker at medvirke til belysning af sagen og der er mistanke om ond tro, vil sagen blive undersøgt yderligere. Det kan f.eks. ske ved at indhente oplysninger om f.eks. elforbrug, kontoudtog mv. eller opslag på borgerens åbne profiler på de sociale medier.

 

Borgeren inddrages via såvel mundtlig som skriftlig kommunikation og partshøres om de oplysninger, der inddrages i sagen. Der tilstræbes fuld gennemsigtighed.

 

Hvis der træffes afgørelse om socialt bedrageri vil den ydelse, der modtages uretmæssigt blive stoppe, og borgeren vil typisk blive mødt med et tilbagebetalingskrav.

 

Virksomhedskontroller foretages cirka 1 gang i kvartalet, hvor 10-20 virksomheder modtager et kontrolbesøg. Virksomhederne kan blive udtaget som følge af

  • en tilfældig stikprøvekontrol,
  • et opfølgende besøg eller
  • ved mistanke om snyd.

 

Cirka en gang årligt sker virksomhedskontrollerne i samarbejde med SKAT. Politiet deltager kun i kontroller hvis det vurderes nødvendigt.

 

SKAT har primært fokus på virksomhedens regnskabsmæssige forhold, hvor kontrolgruppens fokus primært er de ansatte, herunder om de medarbejdere, der er tilstede modtager offentligt forsørgelse.

 

Kontrolgruppen fungerer som sparringspartnere i sociale sager, hvor sagsbehandlere henvender sig med undringer til kontrolgruppen. Her kan kontrolgruppen hjælpe med at belyse en sag gennem opslag i systemer eller på sociale medier.

 

Kontrolgruppen kan i de tilfælde alene hjælpe med at oplyse en sag. Det vil være den pågældende sagsbehandler, der skal inddrage informationen i den videre sagsbehandling, hvis sagen ikke drejer sig om socialt bedrag.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Årsresultatet for 2020 er en samlet besparelse på 4.025.507

 

Tallene fordeler sig således, at de fremadrettede besparelser udgør: 3.860.590 og tilbagebetalingskrav udgør 164.917

 

Særligt om opgørelsesmetoden

 

De fremadrettede besparelser er en teknisk beregning, hvor man beregner, hvad der ville være udbetalt af ydelser i yderligere 12 mdr., hvis der ikke var fundet grundlag for at stoppe ydelsen. Det er en opgørelsesmetode, der anvendes i landets kommuner og Udbetaling Danmark.

Tilbagebetalingskravet er det krav, kommunen har rejst overfor borgere, der uretmæssigt har modtaget offentlige ydelser.

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12-04-2021

Orienteringen blev taget til efterretning.