Punkt 8 Ansøgning til Realdaniakampagne "Byerne og det stigende havvand"

Beslutningstema

Budskaber og økonomi for ansøgning til Realdanias kampagne ”Byerne og det stigende havvand”, der omhandler projektmodningen af klimatilpasningen i Den Blå Kant, fremlægges med henblik på udvalgets godkendelse.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at der overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefales,

  • At der bevilliges en samlet bruttoanlægsramme på 1,46 mio. kr. til projektet og at dette finansieres med;
    • 0,600 mio. kr. fra anlægsprojektet ”Den Blå Kant” i 2021
    • 0,200 mio. kr. fra puljen til ”Midlertidige aktiviteter på havnen” i 2022
    • 0,660 mio. kr. fra fondsindtægter fra ansøgningen.
  • At der indarbejdes;
    • Et udgiftsbudget på 0,930 mio. kr. i 2021 og 0,530 mio. kr. i 2022 samt
    • Et indtægtsbudget på 0,330 mio. kr. i 2021 og 0,330 mio. kr. 2022
  • At udgiftsbudgettet i 2021 frigives
  • At brugen af ekstern rådgiver godkendes

Sagsfremstilling

Et partnerskab mellem Miljøministeriet og Realdania har nu åbnet anden ansøgningsrunde, hvor kystkommunerne kan ansøge om at blive pilotkommune i ”Byerne og Det Stigende Havvand”. Der gives maksimalt 1,5 mio. kr. pr. pilotprojekt, forudsat at støtten maksimalt udgør 50 % af projektsummen. Der er deadline for ansøgning d. 2. april 2021. Selve projektet forventes at blive gennemført fra medio 2021 til ultimo 2022.

 

Svendborg Kommune ansøgte også første runde og fik efterfølgende mulighed for at tilpasse ansøgningen, da partnerskabet ønskede en mere åben tilgang til, hvad formålet med projektet kunne være. Teknik og Erhvervsudvalget besluttede på daværende tidspunkt i oktober 2019, at administrationen skulle takke nej til at sende en tilpasset ansøgning. 

 

Hvor langt er realiseringen af Den Blå Kant?

Den Blå Kant vinderforslaget fra 2018 omfatter en samlet strategi for beskyttelse mod højvandsstigning med sikringskote +3.00 langs den ydre del af Svendborg Havn. Projektet foreslår to sluseløsninger med klapper på havbunden og en kombineret sluse- og broløsning ved Træskibshavnen. Alle tre sluser kombineres med en række digeløsninger på land. Gennem denne ydre højvandssikring af Svendborg Havn opretholdes nærheden til vandet mest muligt, uden forhøjede kanter i den indre havn. Tidsplanen for realiseringen afhænger af, i hvilken takt der skabes den nødvendige finansiering til projektet.

 

Det økonomiske overslag for realisering af Den Blå Kant vinderforslaget udgør henved 680 mio. kr. Udgiften til etablering af de tre sluseelementer er i vinderforslaget ca. 450 mio. kr. Overslaget er imidlertid behæftet med en del usikkerhed, men udgør en meget stor post i det samlede økonomiske overslag.

 

Første etape er et rent byrumsprojekt uden klimatilpasning og står færdigt sommeren 2021. Byrådet har i seneste budgetforlig afsat 36,6 mio.kr til at realisere højvandssikringen for Søndre Havn, der bl.a. omfatter den første af i alt tre sluseanlæg. Projektet forventes at blive realiseret 2022-24 og vil sikre en stor del af den sydlige del af havnen fra Havnepladsen til Gasværkskajen. 

 

De øvrige etaper

De to øvrige sluseanlæg i vinderforslaget vil skulle realiseres samlet, da de udgør dele af en sikring for eet samlet område. Dette projekt udgør en så betydelig anlægsøkonomi, at det kan være vanskeligt at tilvejebringe finansieringen indenfor en overskuelig tidsperiode. Samtidig er byudviklingen af den del af havnen, der vil blive beskyttet af de to sluser i fuld gang med realiseringen af SIMAC, erhvervspark og udvikling af Godbanearealet samt udbud af byggemuligheder på Jessens Mole. De enkelte bygherrer sikrer i dag deres byggeri til kote tre. Derfor er der behov for en cost benefit undersøgelse på, om investeringen i sikringen står mål med den værdi, der beskyttes, sammenholdt med risikoen for oversvømmelse. Det er relevant at undersøge, hvorledes højvandssikringen samlet set kan realiseres økonomisk mest fordelagtigt alle forhold taget i betragtning.

 

At planlægge for en ukendt fremtid

Klimaforandringernes omfang og karakter er ukendte faktorer. Derfor er der brug for en dynamisk planlægning for klimatilpasningen, hvor vi sikrer at de investeringer, der foretages på kort sigt også er fornuftige set i et fremtidigt perspektiv. Vinderforslaget anviser en stor og langsigtet løsning, men er vanskeligt at realisere i takt med byudviklingen. Dertil kan det ikke med sikkerhed fastslås om kote +3,00 yder den rigtige beskyttelse på meget lang sigt. Derfor vil projektmodningen undersøge om der findes adaptive løsninger, hvor sikringskoten kan udbygges over tid i takt med risikoen for hændelser øges.

 

Administrationen anbefaler derfor at sende en ansøgning til anden ansøgningsrunde af Byerne og Det Stigende Havvand, som er en anledning til at overveje projektets samlede realiserbarhed, projektets effekt over tid og de samfundsøkonomiske konsekvenser, så der opnås mest værdi for pengene - både på kort og langt sigt. Derudover vil projektet give viden fra netværk med andre kommuner og fagpersoner, der arbejder med lignende klimatilpasningsprojekter.

 

Opsummerende bliver budskaberne i ansøgningen:

  • at udarbejde et dynamisk planlægningsværktøj for realisering af klimatilpasning af havneområdet på kort og lang sigt.
  • at kortlægge værdier sammenholdt med risiko for oversvømmelse og omkostninger af de forskellige sikringsløsninger i en cost-benefit analyse.
  • at kvalificere vinderforslagets løsninger samt at undersøge stedsspecifikke, alternative løsninger, der kan udbygges over tid og realiseres i takt med byudviklingen.
  • at undersøge forskellige finansieringsmuligheder og på sigt træffe politisk beslutning om dette.
  • at give politikere og borgerne kendskab og ejerskab til projektet og skabe dialog om værdier og risiko og i hvilken takt realiseringen skal ske.

 

I vedhæftede Bilag 1.1 (Bilag 1.1: Realdania ansøgning Svendborg) præsenteres ansøgningens budskaber.

 

Organisering og ressourcer

Projektet søges indledningsvist godkendt af Teknik og Erhvervsudvalget, der derefter løbende orienteres og træffer vigtige, strategiske valg undervejs i projektet. Byrådet orienteres og træffer beslutning på baggrund af projektets resultater.

 

En administrativ styregruppe kvalificerer valg i projektet og sikrer de fornødne ressourcer. Derudover arbejder en faglig projektgruppe med kortlægning af eksisterende viden samt udviklingen af projektet.

 

Projektet udvikles med hjælp fra eksterne rådgivere, der bistår kommunen med udarbejdelse af projektmateriale. Det omfatter bl.a. juridisk vurdering af finansieringsmuligheder, teknisk rådgivning til værdikortlægning og risikoanalyser samt forslag til konkrete klimatilpasningsløsninger. Derudover forventer administrationen, at anvende konsulenter til at udarbejde et dynamisk planlægningsværktøj for etapevis realisering af klimatilpasningen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Svendborg Kommune forventer at søge 1,600 mio. kr. inklusive fondsmoms, hvoraf partnerskabet forventes at dække de 50%, altså 0,800 mio.kr.

 

Når kommunen modtager tilskud fra private fonde, skal der afregnes 17,5 % i fondsmoms, hvorfor der skal af løftes 0,140 mio. kr. af de 0,800 mio. kr. man søger via partnerskabet.

 

Dette betyder at når fondsmomsen er frataget, vil projektet være finansieret med 0,660 mio. kr. fra partnerskabet og de resterende 0,800 mio. kr. fra Svendborg kommune.

 

I regnskabsaflæggelsen af de 1,600 mio. kr. der er søgt hos partnerskabet, vil fondsmomsen indgå som en udgifts post på 0,140 mio. kr. Hvilket i praksis betyder, at man kan bruge 1,460 mio. kr. på projektet.

 

På baggrund af dette søges der et samlet udgiftsbudget på 1,460 mio. kr. og et samlet indtægtsbudget på 0,660 mio. kr. 

 

Svendborg kommunes andel søges finansiers med 0,600 mio. kr. fra anlægsprojektet ”Den Blå Kant” i 2021 og 0,200 mio. kr. fra puljen til ”Midlertidige aktiviteter på havnen” i 2022.

 

Der søges herudover at udgifts- indtægtsbevillinger fordeles med følgende rådighedsbeløb i 2021 og 2022

 

I mio. kr.

2021

2022

I alt

Udgiftsbudget

0,930

0,530

1,460

Indtægtsbudget

-0,330

-0,330

-0,660

Nettobudget

0,600

0,200

0,800

 

CO2-Konsekvensvurdering

Ikke relevant

Sagen afgøres i

Byrådet

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 11-03-2021

Punkt 7 blev behandlet som punkt 3 på dagsordenen.

Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalg og Byråd.
 

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-03-2021

Indstilles.

 

Afbud fra John Arly Henriksen (A) og Mette Kristensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Lars Erik Hornemann (V).

Beslutning i Byrådet den 30-03-2021

Godkendt