Punkt 4 Punkt til behandling fra Venstres byrådsgruppe

Sagsfremstilling

Byrådsmedlem Per Nykjær Jensen (V) ønsker på vegne af Venstres byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 23. februar 2021:

 

Beslutningstema

Venstres byrådsgruppe ønsker processen til ulovliggørelse af privatboliger på Rytterskoven, Ryttermarken, Rytterhaven og Ryttervej, standset. Processen som er tænkt at føre frem til ulovliggørelse af disse boliger sker, efter vores opfattelse, på et mangelfuldt og forkert grundlag. Derfor ønskes de følgende problemstillinger fuldt oplyst og udredt, inden der træffes beslutning om så drastiske metoder, som det ulovliggørelsesvarsel der blev sendt til helt uforberedte borgere, fredag den 12/2.

 

Indstillinger til beslutning

 

Idet sagen er indklaget til ankestyrelsen, som har oplyst at man påbegynder sagsbehandlingen kommende april, besluttes det med de følgende to punkter at:

 

Sagen om ulovliggørelse af de nævnte private boliger udsættes og henvises til fornyet politisk behandling - såfremt afgørelsen fra ankestyrelsen efterfølgende begrunder det. Samtidig trækkes brevet af 12 februar 2021 tilbage, og de borgerne som har modtaget det skal, omgående og skriftligt, oplyses om at det er politisk besluttet at standse sagen.

 

Der udarbejdes en redegørelse til byrådet – som forklarer følgende forhold:

Indholdet og konsekvenserne af servitutter tinglyst på boligerne i lokalplanområde 146, hvorfra der hidtil har været opkrævet ejendomsskat, som for alle andre private parcelhuse.  

Hvorfor lokalplan 146 fortsat forvaltes som områdetype 2, på trods af miljøstyrelsens og Statsamtets afgørelser, hvilke byrådet efterfølgende har taget til efterretning – og hvoraf det klart fremgår, at området skal forvaltes som områdetype 3 (blandet bolig og erhverv) uanset om boligerne har relationer til virksomheder eller ej.

Sammenhængen mellem lokalplan 146 og 306 – hvor man med etableringen af lokalplan 306 ikke overholder de miljøkrav som gælder for den umiddelbart tilstødende lokalplan 146.

Sammenhængen imellem kommuneplanens områdebetegnelse E2, som maksimalt tillader områdetype 3 og miljøklasse 3, hvor der maksimum støj er beskrevet som maksimum db 55 dag/45 aften/40 nat, hvor den tilstødende lokalplan 306 er udlagt som områdetype 2, med tilladelse erhverv med op til miljøklasse 6 og som tillader 60 db døgnet rundt.

Lokalplan 306, der forvaltes som et industriområde type 2, er lagt henover to eksisterende beboelsesejendomme. Normalt kan erhvervsområde type 2 og 60 db ikke etableres hvor der findes boliger – uanset hvem der bor i dem.

 

Sagsfremstilling

 

Kommunen har siden 2003 forvaltet området som værende et område type 2 (industri), på trods af miljøstyrelsens og Statsamt Sønderjyllands påbud om at efterleve reglerne for områdetype 3 (blandet bolig og erhverv). Efterfølgende blev byrådet bedt om at bekræfte at afgørelserne var taget til efterretning, hvilket blev gjort i et brev til Statsamt Sønderjylland.

 

Tidslinje

2003 modtager kommunen en hjemvisning fra Miljøstyrelsen, som fastslår at området er et type 3 område, altså blandet bolig og erhverv, og at det skal forvaltes som sådan.

2003 indskærper Statsamt Sønderjylland overfor byrådet, at det er alvor – og beder kommunen om at bekræfte at den retter ind efter miljøstyrelsens afgørelse. Byrådet bekræfter at det tager afgørelserne til efterretning. På trods heraf har kommunen fortsat og siden, forvaltet området som et område type 2.

Med lokalplan 306, udlagt som område type2 med 60db 24-7, overtrædes implicit støjgrænserne fra lokalplan 146, som er et område type3 med 55/45/40db

Vedtagelsen af lokalplan 306 udlagt som type2 område (mellemsvær industri) som rummer virksomheder i miljøklasse 5 og 6, og tillader 60db 24-7.  Det er en områdetype som ikke tillades i kommuneplanen, der i 2012 har udlagt området som et E2 område – hvilket ikke kan rumme miljøklasser over 3.

Der er efterfølgende etableret virksomheder i lejede bygninger, uden gyldig miljøtilladelse og uden at have ansøgt om tilladelse til ændret bygningsanvendelsesformål. Det betyder at der nu er placeret miljøklasse 5 virksomheder, i et type3 område hvor miljøklasse 3 er maksimum.

 

En borger i området har igennem en lang årrække klaget over at kommunen ikke følger de gældende miljøkrav for området, og dennes rådgivere og advokater, har sendt en række skrivelser til kommunen uden resultat. Kommunen nægter fortsat at forvalte lokalplan 146 området som et type 3 område, selv om det følger af lokalplanen og flere myndighedsafgørelser.

 

Senest har kommunen, ved brev af 12 februar 2021, uden nogen forudgående information, varslet beboerne i området, om at de bor ulovligt og at de ikke kan forvente at deres bolig fremadrettet vil være godkendt som privat bolig. Det findes at være dybt problematisk, når man som forvaltning, uden nogen forudgående dialog, sender en så vidtgående besked til private borgere – og i øvrigt i separate brev, også til deres voksne børn.

 

Dertil kommer en række praktiske forhold, som har været kommunen bekendt i alle snart 20 år:

Alle privatboliger er opført med byggetilladelser, der er udstedt af Svendborg Kommune, og de fleste af boligerne er ældre end lokalplanen

Der kan ikke gives tilladelse til at opføre private boliger i områdetype 2, derfor ligger alle de tilladte boliger implicit i et område type 3 – hvilket også er fastslået ved miljøstyrelsens hjemvisning i 2003 og Statsamt Sønderjyllands efterfølgende indskærpelse.

Der er ingen servitutter tinglyst, som forbyder private at bebo husene, såfremt den virksomhed som byggede huset er lukket eller virksomhedsejeren er fraflyttet.

Alle privatboliger har optaget kreditforeningslån som helt almindelige boliger, dvs. de er belånt med 80%

Ejendomsværdien er vurderet ud fra, at alle boliger er helt almindelige boliger, uden forbehold

Alle privatboliger har betalt normal ejendomsskat som gældende for private beboelser.”

Beslutning i Byrådet den 23-02-2021

Liste V anmodede om en afstemning om følgende: ”Processen til ulovliggørelse af privatboliger på Rytterskoven, Ryttermarken, Rytterhaven og Ryttervej, standses”

 

For stemte: 13 (V, C, B, Jens Munk og Johan Emil Rasmussen)

Imod stemte: 16 (A, Ø, F og O)

 

Derfor bortfaldt forslaget.