Punkt 4 Evaluering af CO2-konsekvensvurdering i dagsordenspunkter

Beslutningstema

Siden oktober 2020 har der kørt en forsøgsordning i tre måneder vedrørende en administrativ konsekvensvurdering af de politiske beslutningers betydning for CO2-udledningen. Efter forsøgsperioden skal forslaget evalueres med henblik på en tilretning og eventuel beslutning om at gøre ordningen permanent.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,

  • at forsøgsordningen med en CO2-konsekvensvurdering i sagsfremstillingerne evalueres.
  • at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen gøres permanent

 

eller

 

  • at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen nedlægges.

Sagsfremstilling

I 2020 var der politisk ønske om, at dagsordenspunkterne skulle suppleres med en administrativ konsekvensvurdering af sagens betydning for kommunens CO2-udledning.

 

Den 23. juni 2020 besluttede Økonomiudvalget at indføre en forsøgsordning med tilføjelse af en ”CO2-konsekvensvurdering” i dagsordenspunkterne til politiske møder.

 

Forsøgsordningen løb fra oktober til december 2020. For perioden har administrationen opgjort antal sager med og uden CO2-konsekvensvurdering. Den er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020). Opgørelsen dækker fagudvalgene for Miljø og Natur, Teknik og Erhverv, Beskæftigelse og Integration, Børn og Unge, Social og Sundhed samt Kultur og Fritid.

 

Der har i alt været behandlet 184 sager med følgende resultat:

  • 7 sager med en væsentlig konsekvens for CO2-udledningen (positiv eller negativ),
  • 147 sager med en ikke væsentlig konsekvens for CO2-udledningen, og i
  • 30 sager hvor en vurdering er udeladt eller vurderet ikke relevant at foretage.

 

I bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020) er et skema med antal sager pr. udvalg fordelt på de tre ovenstående grupperinger samt en opsummering af medarbejdernes evaluering. Desuden er en liste med alle de formuleringer, administrationen har anvendt i vurderingerne.

 

Forsøgsordningen har medført et øget tidsforbrug i administrationen på i alt 27 timer. De fleste timer er anvendt i Natur og Miljø, der har assisteret de øvrige afdelinger med vurderingerne. I mange tilfælde er vurderingerne udelukkende foretaget i Natur og Miljø.

 

Der er anvendt meget forskellige formuleringer i vurderingerne.

 

Der er meget forskel på andelen af sager i de enkelte udvalg, hvor det er relevant at vurdere på CO2-konsekvensen.

 

Medarbejderne har generelt haft meget svært ved at lave vurderingerne. Mange gange mangler der data for el- varme- og transportforbrug, som skal bruges til at vurdere ud fra. Hvis data skal estimeres, vil det medføre et højere tidsforbrug.

 

Ofte er det ikke relevant at vurdere CO2-konsekvens, og mange medarbejdere er ikke i stand til at afgøre, om det er tilfældet.

 

Indenfor bygge- og planprojekter har medarbejderne givet udtryk for, at det er problematisk, at der ikke medtages vurderinger af byggematerialer og inventar, da det har en meget stor indflydelse på CO2-udledningen. Den CO2-udledning, som kommer fra byggeriet medregnes i dag ikke i kommunens CO2-opgørelser.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Øget administrativt ressourceforbrug.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen direkte effekt.

Lovgrundlag

Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune.

Sagen afgøres i

Byrådet

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021

Det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forsøgsordningen gøres permanent.

Liste C og liste V kan ikke tiltræde, at forsøgsordningen permanentgøres, da ressourceforbruget ikke står mål med kvaliteten af beslutningsgrundlaget.

Jens Munk (løsgænger) var fraværende.

Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021

Indstiller, at forsøgsordningen forlænges til medio 2022.

 

Liste C og liste V kan ikke tiltræde, at forsøgsordningen permanentgøres, da ressourceforbruget ikke står mål med kvaliteten af beslutningsgrundlaget.