Punkt 3 Gratis flexture til unge og gratis landsbybusser - "Liv i mit lokalområde"

Beslutningstema

Lokaludvalget besluttede den 9. december 2020 at bede administrationen udarbejde forslag til to modeller, som gør henholdsvis flexture for unge og lokalbusser gratis som en forsøgsordning. Lokaludvalget bedes drøfte modellerne og beslutte, hvilken model administrationen skal arbejde videre med.

Indstilling

Direktionen indstiller til Lokaludvalget, at det overfor Teknik-og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget anbefaler en af de følgende fire modeller, som administrationen skal arbejde videremed for at kunne igangsætte en forsøgsordning senere på året:

  • 1A. Gratis flexture for unge i aldersgruppen 13 til 21 med visitation til ordning af Svendborg Kommune

 

eller

 

  • 1B. Gratis flexture for unge i aldersgruppen 15 til 21 med bestilling gennem rejseplanen

 

eller

 

  • 2. Gratis lokalruter i Svendborg kommune om eftermiddagen

 

eller

 

  • 3. Målrettet markedsføring af eksisterende transportordninger til Svendborg Kommunes unge 

Sagsfremstilling

Lokaludvalget drøftede på sit sidste møde d. 9. december 2020 muligheden for gratis flextur for unge og gratis lokalbusser og besluttede, at bede administrationen udarbejde forslag til to modeller på baggrund af udvalgets drøftelser.

 

Offentlig transport involverer mange forskellige aktører (Fynbus, rejseplanen, rejsekort, taxaselskaber) og mange forskellige tekniske løsninger, der skal spille sammen. Derfor kan det være vanskeligt at ændre på delelementer for en kortere periode. Administrationen har i samarbejde med Fynbus undersøgt mulighederne, som er beskrevet herunder. Foruden modeller for forsøgsordninger med gratis flexture for unge og gratis lokalruter, har administrationen skitseret en tredje model, som vurderes at kunne øge mobiliteten for unge i hele kommunen.

 

Fynbus’ bestyrelse har ifølge loven om trafikselskaber takstkompetencen. Derfor skal model 1A, 1B og 2 godkendes af Fynbus bestyrelse, da forsøgsordningerne ændrer taksterne. 

 

Administrationen foreslår, at forsøgsordningen bliver gennemført efter sommerferien, hvor nuværende corona-restriktioner pt. forventes ophævet. Den nuværende corona-situation vil ikke give et retvisende billede af effekten af ordningen og hvor udbredt den vil være uden restriktioner i samfundet og især skole- og fritidslivet. Administrationen vurderer dog, at man allerede inden sommerferien kan begynde at informere om forsøgsordningen forud for igangsættelsen.

 

 

Model 1: Gratis flexture for unge

Flexture er en del af den kollektive trafik og alle kan benytte sig af muligheden. Med Flextur bliver man hentet i en taxa på adressen og bliver kørt til den anden adresse. Flexturen skal bestilles gennem rejseplanen eller Fynbus senest 2 timer før rejsen. Der skal indregne en længere rejsetid, da forskellige ture bliver samlet i samme taxa, hvilket kan betyde, at der bliver kørt en omvej i forhold til de enkelte ture.

 

Med Lokaludvalgets ønske om at sikre bedre transportforhold for unge, der går i ungdomsskolen og unge som går på en ungdomsuddannelse, er målgruppen for forsøgsordningen unge mellem 13 og 21.

 

Administrationen foreslår, at ordningen er gældende i tidsrummet kl. 17 til 24, som dækker det tidsrum, hvor de fleste lokalbusser ikke længere kører og som vurderes af både ungdomsskolen og Svendborg gymnasium, som et passende tidsrum. Forsøgsordningen gælder ture i hele kommunen.

 

Fynbus vurderer, at forsøgsordningen kan gennemføres i ca. 4-6 måneder med de 300.000 kr., som er til rådighed. Der vil være udgifter til kommunikationen af forsøgsordningen og til visitation af de unge i den kommunale administration i model 1A. Det er svært at give et præcist estimat af disse udgifter, da de blandt andet afhænger af antallet af unge, der bruger ordningen.

 

Det er ikke muligt at lægge et automatisk stop i systemet, så der bliver lukket ned for ordningen, når der er brugt 300.000 kr. Fynbus kan levere en månedlig rapport, som kan fortælle, hvor mange penge der er brugt. Det er ligeledes en klar fordel at kommunikere en fast periode, hvor der ordningen er gratis, da ordningen ellers bliver for usikkert at bruge.

 

 

Model 1 kan udformes på to forskellige måder, som adskiller sig ved den måde, de unge bestiller turene på.

 

 

 

Fordele

Ulemper

Økonomi

Model 1A

 

 

 

De unge visiteres af kommunen for at blive oprettet i Fynbus system, som er en forudsætning for, at de kan bestille gratis flexture. De vil derefter kunne bestille flexture gennem Fynbus’ app eller per telefon. Denne model vil være tilgængelig for alle unge mellem 13 og 21 år. Dog vil de unge på 13 og 14 år, skulle bestille kørslen via telefon, da de ikke kan oprettes i app’en uden nem-id.

 

Fordelen ved model 1A er, at også unge under 15 kan deltage i forsøgsordningen.

 

Derudover vil kommunen have et overblik over, hvor mange unge, der benytter ordningen, da de først skal visiteres for at kunne bruge ordningen.

 

Ulempen ved model 1A er at de unge ikke bliver introduceret til rejseplanen, når de bestiller ture på app eller telefon. Fynbus arbejder på, at de fleste kunder i fremtiden bestiller deres transport gennem rejseplanen, da denne præsenterer det samlede mobilitetstilbud inkl. tog, lånecykel, samkørselsordninger og andre rejseformer.

Udgifter til kommunikation af forsøgsordningen og visitering af de unge i den kommunale administration

Model 1B

 

 

 

De unge bestiller turen gennem rejseplanen. Denne model udelukker dog unge under 15 år, da disse ikke har nem-id.

Fordelen ved model 1B er, at de unge får kendskab til og lærer at bruge rejseplanen.

 

Ulempen ved model 1B er, at den udelukker unge under 15 år.

 

Udgifter til kommunikation af forsøgsordningen

 

 

Forsøgsordningen skal kommunikeres til de unge, så de får kendskab til den. Administrationen vurderer umiddelbart, at model 1A og 1B ikke kan kombineres, fordi det vil være svært at kommunikere to forskellige ordninger til de to målgrupper (13-14-årige og 15-21-årige).

 

 

Permanentgørelse af ordningen:

  • Forsøgsordningen skal evalueres for at kunne vurdere effekten.
  • Det er svært at kunne give et eksakt estimat, hvad det vil koste at permanentgøre ordningen efterfølgende, da prisen afhænger af hvor mange unge der bruger den og hvor meget de vil bruge den.
  • Fynbus arbejder med en pris på ca. 150 kr. per tur i gennemsnit. Der er lige nu 6377 unge i målgruppen bosat i kommunen. Som eksempel vil en flextur om ugen per ung medføre en udgift på 52.5 mio. kr. om året (udgifter til visitering af de unge og kommunikation er ikke medregnet).

 

 

Model 2: Gratis lokalruter om eftermiddagen

Model 2 går ud på, at alle lokalruter i Svendborg Kommune er gratis om eftermiddagen. Lokalruter er typisk ruter, som servicerer folkeskolerne, men som også kan bruges af andre. For ikke at øge presset på disse ruter om morgenen, hvor alle børn skal i skole samtidig, vil ordningen kun gælde mellem kl. 13 og 18. 

 

Forsøgsordningen med gratis lokalruter om eftermiddagen (mellem kl. 13 og 18) vil give et indtægtstab på ca. 230.000 kr. årligt (baseret på Budget 2020). Det skal bemærkes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved at indføre gratis lokalruter om eftermiddagen ikke er endeligt vurderet, da der fx skal indregnes tabt statsligt tilskud og konsekvenser fra regnskabet for månedskort.

 

Forsøgsordningen giver en række tekniske udfordringer, som administrationen har været i dialog med Fynbus om. På nuværende tidspunkt vurderer Fynbys ikke, at den tekniske model for gratis bybusser er en god løsning til implementering af gratis lokalruter om eftermiddagen. Derfor er der behov for en yderlige afklaring og drøftelse af, hvordan gratis lokalruter om eftermiddagen kan implementeres, herunder hvordan der kan sikres data til evaluering af tiltaget.

 

 

 

Model 3: Målrettet markedsføring af eksisterende transportordninger til Svendborg Kommunes unge

En anden mulighed, som kan understøtte de unges mobilitet i hele kommunen og som er drøftet af administrationen og Fynbus, er en kommunikationsindsats, som informerer de unge I Svendborg Kommune om de forskellige transportmuligheder bl.a. flexture og plusture.

 

Markedsføringen kan udformes på forskellige måder og kan holdes inden for rammen af de 300.000 kr.

 

Ordningen med plusture og flexture blev indført d. 3. februar 2020. Fynbus og administrationen vurderer, at kendskabet til ordningen er begrænset og nærmest ikke eksisterende hos de unge.

  • Flexture giver mulighed for at blive kørt fra adresse til adresse billigere end i en almindelig taxa.
  • Plusture giver mulighed for at blive kørt fra adressen til det nærmeste trafikknudepunkt eller omvendt. Ordningen koster 25 kr. (halv pris for unge under 16) og er gratis, hvis man har et ungdomskort, som er for unge mellem 16 og 19 og som berettiger til kørsel på hele Fyn.

 

Priseksempler

 

Tirsdag, 20:30

 

Strækning

Busbillet og plustur

Flextur

Svendborg St. – Smørmosevej 201, Thurø

 

56,00 kr.

Billigere med rejsekort

Svendborg Gymnasium -  Åbyskovtoften

Gratis med ungdomskort

Under 16:

20,02 kr.

80 kr.

Billigere med rejsekort

Ungdomsskole – Brændeskov Møllevej

Gratis med ungdomskort

Under 16:

23,78 kr.

72 kr.

Ungdomsskolen – Hundstrup

Gratis med ungdomskort

Under 16:

23,78 kr.

152 kr.

 

Ordningen er et relativt billigt supplement til lokalruterne.

 

Gennem målrettet information kan de unge gøres opmærksom på de allerede eksisterende muligheder. Rejseplanen er den platform, der præsenterer de forskellige muligheder samlet og overskueligt og giver den billigste pris for flexture. Administrationen vurderer, at de unge nemt kan finde informationerne i app’en, når de er blevet informeret om muligheden.

 

Som en del af kommunikationsindsatsen kunne der gennemføres brugerinddragelse og forskellige undersøgelser, der kunne afdække de behov, som ikke bliver dækket af den kollektive transport lige nu. Denne viden kan bruges fremadrettet til at tilpasse kommunens tilbud til de unge.

 

 

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Forsøgsordningen er en udmøntning af de 300.000 kr. som Lokaludvalget har afsat af puljen ”Liv i mit lokalområde”, der blev afsat i budgetforlig 2021.

CO2-Konsekvensvurdering

Det er svært at vurdere CO2-konsekvenserne for en gratis flextursordningen for unge, inden den bliver prøvet af, da vi ikke kan forudse, hvordan ordningen vil blive brugt. Det kan tænkes, at ordningen kan erstatte mange ture med kun enkelte unge i private biler ved at samle turene og dermed spare CO2. Det kan også tænkes, at ordningen kan få nogle unge til at fravælge cyklen til fordel for taxaen, hvilket vil have en negativ effekt på CO2-forbruget.

Beslutning i Lokaludvalget den 28-01-2021

Lokaludvalget anbefaler model 1A overfor Teknik- og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget med bemærkning om, at forsøgsperioden i første omgang igangsættes for en 4 måneders periode, hvorefter den evalueres.

 

Fraværende Susanne Gustenhoff (Ø). Stedfortræder Jesper Kiel (Ø), var fraværende under punkt 1, 2 og 3.