Punkt 4 Frigivelse af anlægsmidler - Filippahuset

Beslutningstema

I budgetforliget for 2021 er der afsat 2,7 mio. kr. til at afdække muligheder for Filippahusets fremtidige anvendelse.

 

Administrationen har afsøgt de muligheder, der er inden for rammerne af de afsatte midler i budgetforliget 2021. Administrationen har været i dialog med Hundstrup Borgerforening, som har drøftet foreningens ønske for Filippahusets fremtid, og de har orienteret administrationen om deres ønske. 

 

Teknik- og Erhvervsudvalget skal træffe beslutning om, hvilket af de oplistede scenarier anlægspuljen til Filippahusets fremtidige anvendelse skal bruges til.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse

  • at anlægspuljen skal anvendes på
    • Scenarie 1: Råderetsaftale, eller
    • Scenarie 2: Bygning på lejet grund, eller
    • Scenarie 3: Salg af grund uden bygning, eller
    • Scenarie 4: Salg af saneret bygning, eller
    • Scenarie 5: Salg som beset (ikke saneret), eller
    • Scenarie 6: Opdeling af ejendom forud for salg
  • At et rådighedsbeløb op til 2,7 mio. kr. frigives til det valgte scenarie Filippahusets fremtidige anvendelse

Sagsfremstilling

I forbindelse med budgetforliget 2021 vedtog Byrådet at afsætte 2,7 mio. kr. til at afdække Filippahusets fremtidige anvendelse. Forud for budgetforhandlingerne blev sagen vedrørende Filippahuset behandlet af flere omgange i både Lokaludvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget.

 

I marts 2020 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at der skulle indhentes tilbud på udgifter for sanering og genetablering af en del af bygningen og nedrivning af resten af ejendommen. Administrationen indhentede disse oplysninger, som dannede grundlag for det aftalte budget.

 

Vedståelsesfristen for det tilbud kommunen har på at få saneret mv. udløber 13. februar 2021, hvorefter tilbudsgiver ikke nødvendigvis er forpligtet til at vedstå sig sit tilbud. Det betyder at kommunen kan risikere at skulle vælge det næstebilligste tilbud, hvilket må forventes at fordyre de enkelte scenarier væsentligt. Såfremt ingen af tilbudsgiverne ønsker at vedstå sig deres afgivne tilbud efter den 13. februar 2021, betyder det, at der skal foretages et nyt udbud.

 

Efter vedtagelsen af budgettet har administrationen afholdt møde med Hundstrup Borgerforening, der var repræsenteret dels af bestyrelsesmedlemmer og dels af medlemmer af aktionsgruppen for Forum 5762. Her præsenterede administrationen de scenarier, som er mulige inden for den økonomiske og juridiske ramme, hvor der er taget højde for Hundstrup Borgerforenings ønsker for ejendommens fremtid.

 

Scenarierne er kort opridset nedenfor, og nærmere gennemgået i bilag 1 (Bilag 1. Notat vedr. muligheder for Filippahusets fremtidige anvendelse). I de gennemgåede scenarier nedenfor, er der taget udgangspunkt i, at Hundstrup Borgerforening for fremtiden anvender Filippahuset. Ved et offentligt udbud af ejendommen sælges den på markedsvilkår, og øvrige bydende aktører udelukkes ikke fra et eventuelt salg.

 

Scenarie 1: Råderetsaftale

Fordelen ved denne løsning er, at bygningen saneres og foreningen får råderet over bygningen til deres foreningsaktiviteter. I dette scenarie vil bygningen stå tilbage som et råhus, som skal genopbygges til det konkrete fremtidige formål.

 

Det forudsættes, at Hundstrup Borgerforening overtager en ejendom, som skal genoprettes efter sanering.

 

Ulemperne ved denne løsning er, at Hundstrup Borgerforening ikke må drive forsamlingshus fra ejendommen, samt at de ikke får ejerskabet over ejendommen, hvilket de ønsker. Herudover skal der rejses midler til genopretning af ejendommen efter sanering.

 

Scenarie 2: Bygning på lejet grund

Fordelen ved denne løsning er, at bygningen saneres og nedrives, og at foreningen kan opføre deres egen bygning på grunden. De får ejerskab over den nye bygning, men ejerskabet over grunden er fortsat kommunens. Der vil skulle laves en grundlejeaftale mellem kommunen og foreningen. En markedsbaseret lejebetaling er en forudsætning for at drive forsamlingshus.

Ulemperne ved denne løsning er, at foreningen skal rejse midler til at opføre deres egen bygning på grunden, samtidig med betaling af grundleje.

 

Scenarie 3: Salg af grund uden bygning

Fordelen ved denne løsning er, at bygningen saneres og nedrives, og grunden udbydes ved offentligt udbud. Herefter vil Hundstrup Borgerforening kunne erhverve grunden på markedsvilkår og opføre deres egen bygning, hvorfra de vil kunne drive forsamlingshus.

Alternativt kan ejendommen sælges som landbrugsjord.

Ulempen er, at foreningen skal rejse midler til erhvervelse samt opførelse af bygning.

 

Scenarie 4: Salg af saneret bygning

Fordelen ved denne løsning er, at bygningen saneres og efterfølgende sælges via et offentligt udbud. I denne løsning er det ligeledes muligt at nedrive den del af bygningen, som Hundstrup Borgerforening ikke er interesseret i at erhverve. I dette scenarie vil bygningen stå tilbage som et råhus, som skal genopbygges til det konkrete fremtidige formål.

 

Det forudsættes, at Hundstrup Borgerforening overtager en ejendom, som skal genoprettes efter sanering.

 

Ulempen vil være, at foreningen skal rejse midler til erhvervelse af ejendommen samt genopretning af denne efter sanering.

 

Scenarie 5: Salg som beset (ikke saneret)

Fordelen ved denne løsning er, at der ikke anvendes midler på sanering og nedrivning af bygningen, men at ejendommen sælges på markedsvilkår som den står på nuværende tidspunkt. Det vil i så fald være den fremtidige ejers forpligtelse at udarbejde en handleplan for sanering af ejendommen.

Ulemperne ved denne løsning vil være, at Hundstrup Borgerforening skal rejse midler til erhvervelse af ejendommen samt sanering og genopbygning af bygningen som foreningen ønsker det.

 

 

 

Scenarie 6: Opdeling af ejendom forud for salg

Forum 5762 har foreslået en opdeling af bygningen, og at man sælger de to ejendomme til to separate parter på markedsvilkår.

 

Det er en forudsætning, at de to separate ejendomme sælges som beset, hvilket betyder at kommunen ikke anvender anlægsmidler på sanering og nedrivning af bygningerne. Ved dette scenarie vil det ikke være muligt for Svendborg Kommune at bidrage økonomisk til PCB-saneringen efter et salg af ejendommene med de afsatte anlægsmidler. Dog vil det være muligt for foreningen at søge midler fra diverse puljer, jf. nedenfor.  

 

Fordelen ved denne løsning er, at Hundstrup Borgerforening alene erhverver den del af bygningen, som de ønsker at overtage og anvende.

Ulemperne er at Svendborg Kommune ikke er bekendt med andre interesserede aktører i området til netop denne specifikke ejendom. Kan den del af ejendommen ikke sælges skal kommunen rejse driftsmidler til fortsat drift af ejendom, som ikke forventes anvendt i kommunalt regi. En nærmere gennemgang af denne løsning findes i Bilag 1 (Bilag 1. Notat vedr. muligheder for Filippahusets fremtidige anvendelse).

 

Hundstrup Borgerforenings ønske for Filippahusets fremtidige anvendelse

Hundstrup Borgerforening har afholdt en afstemning i lokalområdet i forhold til de oplistede scenarier ovenfor, og de har meldt tilbage, at de ønsker at midlerne anvendes på scenarie 6, jf. bilag 2 (Bilag 2. Hundstrup Borgerforenings ønske).

 

Forud for deres afstemning har Hundstrup Borgerforening overfor medlemmerne redegjort for deres ønske til Filippahusets fremtidige anvendelse, jf. bilag 3 (Bilag 3. Hundstrup Borgerforenings redegørelse forud for afstemning). Følgende fremgår af redegørelsen:

 

”Byggeudvalget anbefaler at stemme: A

Kommunen anbefales at sætte det samlede hus til salg - opdelt i 2 matrikler jfr. vedlagte kortmateriale - i bygning 1 og bygning 2+3. Huset deles op med fast adskillelse mellem de 2 matrikler og udendørsarealet opdeles efter nærmere aftale. Det anbefales til kommunen, at der i forbindelse med salget udarbejdes ny lokalplan for bygning 2 og 3, der herefter alene kan anvendes til forsamlingshuslignende formål. Det anbefales at foreningen i forbindelse med udbuddet køber huset, som det er nu, og at foreningen selv ved brug af ekstern rådgiver står for PCB renoveringen.”

 

Endvidere fremgår følgende af redegørelsen:

”Byggeudvalget har selv indhentet overslagspriser fra egne rådgivere og entreprenører for dels etablering af effektiv genvækstventilation og enten forsegling af PCB fuger eller fjernelse af PCB-fuger. (700.000 – 800.000 kr.) Forudsættes finansieret af kommunen inden for rammen af de afsatte 2,7 mio.”

 

 

Hundstrup Borgerforening har udarbejdet et notat vedrørende den estimerede økonomi, som de har fremsendt til administrationen. Det fremgår heraf, at de forventer, at omkostningerne til sanering beløber sig til 952.000 kr., jf. bilag 4 (Bilag 4. Hundstrup Borgerforenings estimeret pris for sanering).

 

Administrationen bemærker hertil, at det ikke er muligt indenfor lovgivningens rammer at forhåndsreservere kommunale midler forud for et salg til at dække Hundstrup Borgerforenings udgifter til PCB-saneringen på op til 952.000 kr. Såfremt foreningen erhverver ejendommen, vil foreningen dog på lige fod med øvrige foreninger kunne søge diverse kommunale puljer, herunder anlægspuljen under Lokaludvalget, forsamlingshuspuljen under Kultur- og Fritidsudvalget, Landsbyfornyelsespuljen mv. Se Bilag 1 (Bilag 1. Notat vedr. muligheder for Filippahusets fremtidige anvendelse) for en nærmere gennemgang af puljer.

 

Administrationen bemærker endvidere, at det vil være særdeles omkostningstungt og teknisk udfordrende at opdele bygningen til to selvstændige ejendomme, idet forsyningen til hele bygningsmassen er i bygning 2. Der er overfor administrationen oplyst, at der muligvis kan være en interesseret køber til bygning 1. Det kan dog indebære en økonomisk risiko for kommunen, såfremt salget af bygning 1 ikke kan realiseres, idet kommunen ikke alene vil have anvendt anlægsmidler på at separere forsyningen mellem de to ejendomme, men også bindes til at finansiere driften på bygning 1 indtil et eventuelt senere salg kan realiseres. 

 

For at imødekomme Hundstrup Borgerforenings ønske til Filippahusets fremtidige anvendelse indenfor scenarie 6, er det derfor administrationens anbefaling, at bygning 1 saneres og nedrives inden for de afsatte anlægsmidler, og at bygning 2 og 3 med hele grunden udbydes til salg som beset.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Med henvisning til budgetforliget for 2021 blev der afsat 2,7 mio. kr. i investeringsoversigten og det er derfor muligt at frigive rådighedsbeløbet.

 

De samlede estimerede anlægsudgifter, i de enkelte scenarier, fremgår af nedenstående tabel:

 

I mio. kr.

S1

S2

S3

S4

S5

S6*

Sanering / nedrivning

1,23

1,66

1,66

1,23

0,00

0,70

Nødvendige foranstaltninger

0,12

0,12

0,12

0,12

0,00

0,47

Uforudsete udgifter

0,14

0,18

0,18

0,14

0,00

0,12

Intern / ekstern rådgiver

0,20

0,25

0,25

0,2

0,00

0,25

Salgsudgifter

0,10

0,10

0,10

0,10

0,10

0,10

Diverse afgifter

0,01

0,01

0,01

0,01

0,00

0,01

Udligning af salgsbudget

0,38

0,38

0,38

0,38

0,38

0,38

Samlet anlægsudgift

2,18

2,70

2,70

2,18

0,48

2,03

*Scenarie 6 vil medføre et nyt udbud, da tidligere udbud vil skulle reduceres væsentligt. Herudover bygger udgifterne til sanering/nedrivning på estimater.

 

I alle scenarier udlignes nuværende indarbejdet salgsbudget, på 0,38 mio. kr. for salg af Filippahuset, i den samlede anlægsudgift.

 

Filippahuset er oprindeligt en del af arealeffektiviseringsprojektet Vestermarkskolen, hvor:

  • Salgsprovenuet indgik i anlægsfinansieringen, med ca. 0,38 mio. kr. i 2020.
  • Det oprindelige driftsbudget er fra 2021 modregnet i arealeffektiviseringspuljen, hvorfor at der fra 2021 ikke er afsat særskilt budget til at drifte Filippahuset.

CO2-Konsekvensvurdering

Afhængig af hvilket scenarie, der vælges, kan det have en indflydelse på bygningens CO2 -udledning som følge af et ændret varme- og elforbrug. Det fremtidige forbrug kan ikke estimeres, da det vil afhænge af saneringsgrad og anvendelse. Administrationen vurderer, at ingen af scenarierne vil medføre en væsentlig konsekvens for CO2 -udledningen.

Lovgrundlag

Kommunalfuldmagten

Lov om kommunernes styrelse

Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme

Konkurrenceloven

Kasse- og Regnskabsregulativet

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 04-02-2021

Punktet udsættes.

 

Palle Fischer (C) var fraværende. Som suppleant deltog Henrik Nielsen (C).