Punkt 3 Genudbud på rengøringsområdet

Beslutningstema

Beslutning om genudbud af rengøringsområdet i de kommunale bygninger, efter samme principper som i det forrige udbud, dog med enkelte mindre korrektioner.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget anbefales

  • at den nuværende kombinationsmodel mellem kommunal- og udliciteret rengøring fastholdes.
  • at rengøringen i Miljø og Teknik på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge pr. 1. november 2021 overgår til kommunalt regi, og at rengøringstimerne så vidt muligt givet til de kommunalt ansatte rengøringsassistenter, som ønsker flere timer jf. den netop gennemførte undersøgelse, som der er orienteret om i dagsordenens pkt. 2.
    eller
  • at rengøringen i Miljø og Teknik på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge pr. 1. november 2021 fastholdes som udliciteret rengøring.
  • at der gennemføres udbud på 3 delaftaler på rengøringsområdet.
  • at der indgås en fortsat rammeaftale på 4 års varighed gældende fra 1. november 2021 – dog således, at kontrakten efter 2 år kan opsiges med 4 måneders varsel.
  • at ét firma godt kan byde på og vinde flere delaftaler.
  • at prisen vægter med 50%. Øvrige tildelingskriterier fastlægges administrativt – heri vil som noget nyt indgå kriteriet miljø/bæredygtighed.
  • at enkelte pakker af rengøringsopgaver ikke udbydes til registrerede socialøkonomiske virksomheder.

Sagsfremstilling

Rengøringen på de kommunale bygninger i Svendborg Kommune, hvor Center for Ejendomme og Teknisk Service har rengøringsansvaret, varetages i øjeblikket efter en kombinationsmodel, hvor rengøringen på ca. 2/3 af matriklerne varetages af kommunens egne rengøringsassistenter, men ca. 1/3 er udliciteret til private rengøringsfirmaer. Denne fordeling er blevet politisk bestemt på Økonomiudvalgets møde den 24. maj 2016.

 

På såvel Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 3. december 2020 og Økonomiudvalgets møde den 8. december 2020 blev det besluttet, at der – inden der træffes endelig afgørelse i sagen – skulle iværksættes en skriftlig undersøgelse blandt de kommunale rengøringsassistenter for at undersøge, hvor mange, som ønsker flere timer. Der er givet en orientering om denne undersøgelse i dagsordenens punkt 2.

 

Såfremt man ønsker at tilgodese de kommunalt ansatte rengøringsassistenter med flere timer, kunne en model være, at man hjemtager rengøringen på enheden Svendborgvej 135 i Vester Skerninge, hvor Miljø og Teknik har til huse. Herved vil der kunne tilbydes ca. 30 timers rengøring pr. uge på forskellige tider af døgnet.

 

Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede også den 3. december 2020, at det endvidere skulle undersøges, om enkelte pakker af opgaver kan udbydes til registrerede socialøkonomiske virksomheder. Det er administrationens konklusion, at det ikke er muligt for Svendborg Kommune at reservere opgaver til socialøkonomiske virksomheder på rengøringsområdet. Det skyldes blandt andet at formålet med kontrakten ikke længere vil være rengøring, men eksempelvis integration, social styrkelse eller andet. Der henvises til bilag 1 (Bilag 1. Notat vedrørende socialøkonomiske virksomheder og rengøringsydelser).

 

De udliciterede enheder består af 3 delaftaler (udkanten af Svendborg, indre Svendborg samt offentlige toiletter), og disse kontrakter udløber pr. 31. oktober 2021. Principperne for de nuværende rengøringskontrakter blev besluttet på daværende Miljø-, Klima- og Trafikudvalgets møde den 10. april 2017.

 

Overordnet set har den nuværende kombinationsmodel, efter en vanskelig og administrativt meget ressourcekrævende opstart, virket efter hensigten. Det anbefales derfor at fortsætte med denne model og gennemføre et nyt udbud i den nuværende form med tre delaftaler. Dette betyder, at der stort set fastholdes den samme fordeling af kommunal- og udliciteret rengøring, som der er i de nuværende aftaler – dog med mulighed for mindre tilpasninger/justeringer.

 

Det foreslås, at den 4-årige kontrakt – i modsætning til den nuværende kontrakt – kan opsiges med 4 måneders varsel allerede efter 2 år. Dette gør bindingsperioden kortere, og er en fordel, hvis der eksempelvis opleves samarbejdsudfordringer med den valgte leverandør. Opsigelsesvarslet er nu foreslået til 4 måneder, så det matcher opsigelsesvarsler i de private overenskomster.

 

Smitterisikoen i forhold til Covid-19 har medført, at der har været øget fokus på rengøringsområdet generelt, og der anvendes ekstra ressourcer på såvel den kommunale som den private rengøring. Svendborg Kommune følger til stadighed Sundhedsstyrelsens anbefalinger med en gang daglig rengøring samt ekstra daglig rengøring og desinficering af kontaktflader og toiletter. Merudgiften hertil posteres pt. på Covid-19 kontoen. Det vides endnu ikke, hvor længe denne ordning kan opretholdes med statslig kompensation.

 

Kombinationen af både kommunal- og udliciteret rengøring har virket efter hensigten i forbindelse med pandemien, og det har vist sig at være en fordel med en fleksibel kombinationsmodel, hvor man kan trække på ekstra ressourcer fra begge områder.

 

Der er i det kommende udbud lagt op til en ordning baseret på det normale rengøringsniveau uden ekstra Covid-19 rengøring. Der lægges dog en option ind i udbudsmaterialet, så man har mulighed for at tilkøbe ekstra rengøring på alle eller udvalgte institutioner efter nærmere beslutning.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Prisen på rengøringsydelsen kendes først, når udbuddet har været gennemført. De valgte vægtningskriterier vil have betydning for prisniveauet. Det må formodes, at den samlede pris kan blive højere end i dag. Det er administrationens vurdering, at prisen blev trykket ved det foregående udbud på grund af meget stor konkurrence på rengøringsmarkedet. Desuden kan kvalitets, dokumentations- og miljøkrav i udbuddet betyde en højere pris. Der lægges endvidere op til et muligt opsigelsesvarsel allerede efter 2 år. Det vides ikke, om dette kan have betydning for prisen.

Det må ligeledes forventes, at der i den første del af en ny kontraktperiode skal anvendes ekstraordinært flere administrative ressourcer i forhold til kontraktstyring af leverandøren.

Der lægges endelig op til en hjemtagelse af rengøringen på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge. Der må forventes en merudgift her, fordi de kommunalt ansatte rengøringsassistenter arbejder efter en anden overenskomst og arbejdstakt end de private rengøringsfirmaer. Den forventede merudgift hertil afholdes indenfor den almindelige drift.

 

Det vurderes, at nødvendige udgifter og ressourcer til at gennemføre udbuddet, kan holdes indenfor den nuværende økonomiske ramme.

Der forventes stort set ingen erhvervsmæssige konsekvenser, idet alle tre foreslåede delaftaler i forvejen er udliciterede. Der kan dog være nogle mindre justeringer, som kan have erhvervsmæssige konsekvenser.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser.

Lovgrundlag

Udbudsloven

Svendborg Kommunes indkøbs- og udbudspolitik

Sagen afgøres i

Økonomiudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 04-02-2021

Liste Ø ønsker følgende ændringsforslag bragt til afstemning:

”Rengøringen på alle kommunale ejendomme hjemtages”.

For stemmer 1 medlem: Liste Ø

Imod stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og løsgænger Jens Munk.

Dermed var forslaget forkastet.

Herefter bringes indstillingen til afstemning.

For stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og løsgænger Jens Munk.

 

Imod stemmer 1 medlem: Liste Ø

 

Indstillingen anbefales dermed overfor Økonomiudvalget, herunder:

  • at rengøringen i Miljø og Teknik på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge pr. 1. november 2021 overgår til kommunalt regi, og at rengøringstimerne så vidt muligt givet til de kommunalt ansatte rengøringsassistenter, som ønsker flere timer jf. den netop gennemførte undersøgelse, som der er orienteret om i dagsordenens pkt. 2.

Liste Ø kan ikke anbefale indstillingen, idet man ønsker at socialøkonomiske organiseringsformer skal inddrages i tildelingskriterierne og at medarbejdernes krav om flere timer i højere grad skulle have været tilgodeset.


Palle Fischer (C) var fraværende. Som suppleant deltog Henrik Nielsen (C) .