Punkt 5 Fælles fynsk klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik

Beslutningstema

Transportministeren opfordrer alle kommuner og regioner til at indgå i en klimasamarbejdsaftale i forbindelse med grøn kollektiv trafik. I den forbindelse skal det politisk godkendes, om Svendborg Kommune vil være en del af en fælles fynsk klimasamarbejdsaftale.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Byrådet anbefales

  • At godkende den fælles fynsk klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik

Sagsfremstilling

Overordnet opfordrer Transportministeren kommunerne og regionerne til at tiltræde en klimasamarbejdsaftale. De største kommuner og regioner har indgået en aftale.

 

Transportministeriet har forespurgt, om de fynske kommuner (udover Odense) kunne tænkes at indgå i en fælles fynsk aftale i anledning af, at der arbejdes på et fælles udbud med henblik på grøn omstilling af kollektiv trafik.

 

FynBus’ bestyrelse har den 1. oktober 2020 vedtaget rammerne for et fælles udbud med en omfattende grøn omstilling af buskørslen på Fyn og Langeland. Den nye kontrakt skal træde i kraft i august 2024. Kommunerne tager i foråret 2021 endelig stilling til deltagelse i et fælles udbud.

 

FynBus har fremsendt et forslag til en aftale vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Fælles fynsk klimaaftale)

 

Hovedelementet i den fælles fynske samarbejdsaftale er, at FynBus laver et fælles udbud af biodiesel, som kan anvendes i konventionelle dieselbusser, hvorved der inden det fælles udbud i 2024 kan opnås en betydelig CO2 reduktion, hvis kommunerne efterfølgende vælger at købe biodiesel til busserne via aftalen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

For hurtigere at få gang i den grønne omstilling af buskørslen vil FynBus indhente tilbud på biodiesel, som allerede nu kan medføre betydelige CO2 reduktioner fra de dieselbusser, der er på vejene i dag.

 

Hvis en eventuel tidligere omlægning til biodiesel bliver dyrere end det nuværende budget for buskørsel, vil det blive forelagt til politisk godkendelse.

CO2-Konsekvensvurdering

I nærværende dagsordenspunkt er der ingen CO2-konsekvenser.

 

Ved at gennemføre en grøn omstilling af buskørsel, vil der være mindre CO2-udledning.

Lovgrundlag

Lov om Trafikselskaber

Sagen afgøres i

Byrådet

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-01-2021

Indstillingen anbefales overfor Byrådet med forbehold for, at

  • Svendborg Kommune ønsker alene at deltage i et fælles udbud, såfremt udbuddet i 2024 kun omfatter eldrevne busser i Svendborg Kommune. 
  • Svendborg Kommune kan tilslutte sig indhentning af tilbud på biodiesel frem mod 2024, men kun hvis der er tale om typen 2.generations biodiesel.

 

Løsgænger Jens Munk kan ikke anbefale indstillingen, idet han ikke ønsker, at bestyrelsen i FynBus pålægges at lave et udbud, der alene omfatter elbusser.

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021

Indstilles.

Beslutning i Byrådet den 26-01-2021

Godkendt. Jens Munk var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Teknik og Erhvervsudvalget.

 

Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).