Punkt 7 Procesplan for grøn omstilling af buskørsel

Beslutningstema

Orientering om FynBus’ tidsplan for grøn omstilling og fælles udbud af buskørsel.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,

  • At orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Den 13. august 2020 tilkendegav Teknik- og Erhvervsudvalget, at de ønskede at FynBus skulle fortsætte med at beskrive mulighederne for grøn omstilling og fælles udbud for kørsel. Dette er drøftet i alle fynske kommuner samt Region Syddanmark i august og september 2020.

 

På FynBus’ bestyrelsesmøde den 1. oktober 2020 vedtog man, at kontraktstarten for et fælles udbud fastsættes til august 2024, I perioden frem mod udbuddet arbejdes videre med at afdække mulighederne for et bedre samspil mellem lokalruter og flextrafik i udbudsgrundlaget. Ligeledes analyseres mulighederne for ladeinfrastruktur.

 

Svendborg Kommunes udbud af bybusdriften er lavet således, at aftalen kan løbe frem til august 2024, så kommunen kan være en del af det grønne fælles fynske busudbud. FynBus foreslår, at der indhentes tilbud på biodiesel, så den grønne omstilling af buskørsel kan påbegyndes indenfor den eksisterende aftale frem til august 2024. (se næste punkt på dagsordenen)

 

Det grønne fælles fynske udbud vil være et funktionsudbud med fokus på mest miljø- og klimaeffekt for pengene, hvor udbuddet består af delaftaler, der sikrer fleksibilitet for den enkelte kommune/region. Delaftalerne betyder, at den enkelte kommune har mulighed for at beskære eller udvide kørslen i en kontrakt, uden at det påvirker andre kommuner/regionen i kontraktfællesskabet. Desuden betyder det, at man har mulighed for at forlænge kontrakten.

 

Tids- og procesplan kan ses i bilag 1 (Bilag 1. Procesplan for grøn omstilling af buskørsel).

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Det forventes at blive dyrere med ikke fossildrevne busser end det nuværende budget for buskørsel.

 

FynBus oplyser, at hvis man f.eks. vælger el som drivmiddel, må man forvente en merudgift på 10 til 14 % i forhold til budget 2019 for kollektiv trafik, svarende til ca. 4 mio. kr. årligt for Svendborg Kommune. Dertil må der forventes udgifter til etablering af ladeinfrastruktur.

CO2-Konsekvensvurdering

I nærværende dagsordenspunkt er der ingen CO2-konsekvenser.

 

Ved at gennemføre en grøn omstilling af buskørsel, vil der være mindre CO2-udledning.

Lovgrundlag

Lov om Trafikselskaber

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-01-2021

Orienteringen tages til efterretning, idet Svendborg Kommune gør FynBus opmærksom på at,

  • Svendborg Kommune ønsker alene at deltage i et fælles udbud, såfremt udbuddet i 2024 kun omfatter eldrevne busser i Svendborg Kommune. 
  • Svendborg Kommune kan tilslutte sig indhentning af tilbud på biodiesel frem mod 2024, men kun hvis der er tale om typen 2.generations biodiesel.

Løsgænger Jens Munk kan ikke godkende indstillingen, idet han ikke ønsker, at bestyrelsen i FynBus pålægges at lave et udbud, der alene omfatter elbusser.