Punkt 6 Renovering af signalanlæg i 2021

Beslutningstema

Svendborg Kommune udskifter og fornyer løbende signalanlæggene.

 

Det afsatte rådighedsbeløb til renovering af signalanlæg søges frigivet.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse,

  • At det afsatte rådighedsbeløb for 2021 på 0,64 mio. kr. frigives til renovering af signalanlæg.

Sagsfremstilling

Rådighedsbeløbet anvendes til at forbedre trafikafviklingen og opgradere/optimere anlæg ved at skifte til radardetektering i krydsene:

  • Nyborgvej / Toldbodvej / Dronningemaen
  • Nyborgvej / Lerchesvej
  • Nyborgvej / Østre Havnevej
  • Nyborgvej / Østre Skolevej

 

I Svendborg Kommune er der 23 signalanlæg, der løbende renoveres og fornyes, så trafiksikkerhed og fremkommelighed forbedres. Nye og renoverede anlæg kræver tillige mindre vedligehold. Detektering-/registreringssystemet i signalanlæggene bør opgraderes ved at ændre fra spole til radar.

 

Gevinster ved at bruge radardetektering:

  • Øget fremkommelighed/kapacitet: krydset afvikler flere trafikanter og rejsetiden nedsættes.
  • Øget trafiksikkerhed: hensigtsmæssigt skift fra grønt til rødt.
  • Øget komfort og mindre CO2-udslip: færre opbremsninger.
  • Mindre driftsudgifter: radar-baseret registreringssystem vil ikke blive påvirket af asfaltsarbejde.

 

En væsentlig forskel på de to systemer er, at spole-baseret registreringssystem ligger i asfalten, mens radar-baseret registreringssystem er monteret på signalmasterne. Det gør systemet nemmere at tilgå ved reparationer m.m.

 

Administrationens anbefaler at anvende de afsatte midler på krydsene på Nyborgvej, da det er en af de mest trafikerede veje i Svendborg by. Vejen giver en direkte adgang til Svendborg bycentrum. Nyborgvej har en årsdøgnstrafik på ca. 10.000 personbiler. Kapaciteten af Nyborgvej vil desuden blive udfordret af SIMAC-projektet samt ombygning af havnearealer langs Nyborgvej.

 

Ved at opgradere detekteringssystemet vil det øge kapaciteten og mindske kø/rejsetider på strækningen. Det vil også betyde en mulighed for at forbedre de grønne krydsningstider, og sikre at der ved hvert kryds laves en individuel vurdering af de bløde trafikanters grønne krydsningstid.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er i anlægsbudgettet for 2021 afsat 0,64 mio. kr. til signalanlæg, som kan frigives.

CO2-Konsekvensvurdering

Optimering af trafikflow reducerer rejsetiden på strækningen og antal nedbremsninger/stop for rødt, og vil derfor mindske CO2-udledningen.

Lovgrundlag

Vejloven

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-01-2021

Indstillingen godkendt.