Punkt 7 Afrapportering på tilsyn i private pasningsordninger 2020

Beslutningstema

Orientering om afrapportering på tilsyn i private pasningsordninger 2020.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At afrapportering på tilsyn i private pasningsordninger i 2020 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

I Svendborg Kommune er der aktuelt 27 private pasningsordninger, hvor forældre modtager et økonomisk tilskud fra kommunen til brug for ansættelse af en privat pasningsordning. Det betyder, at i alt 112 børn i alderen 0-2 passes i private pasningsordninger. Yderligere er der godkendt pasning i eget hjem for et barn.

 

Ifølge dagtilbudsloven skal Svendborg Kommune føre løbende tilsyn med de private pasningsordninger efter gældende lovgivning og kommunalt fastsatte godkendelseskriterier. Tilsynet skal stå mål med tilsynet i den kommunale dagpleje og har fokus på børns trivsel, læring udvikling og dannelse, med udførelse af pasningsopgaven, de fysiske rammer samt med den private børnepassers arbejde med at fremme børns læring via trygge læringsmiljøer.

 

Den private børnepasser udfylder et tilsynsskema som forberedelse til tilsynet, hvor der dels er fokus på børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse dels fokus på læringsmiljøerne i den private pasningsordning.

 

I Svendborg Kommune har en pædagogisk-administrativ konsulent ansvaret for tilsynet i de private pasningsordninger.

 

I 2020 er der gennemført to planlagte tilsyn i de private pasningsordninger; ét tilsyn i foråret og ét tilsyn i efteråret.

 

Grundet de særlige omstændigheder i forbindelse med håndtering af COVID-19 valgte Sekretariat og Dagtilbud, at tilsynet i foråret 2020 skulle gennemføres via telefonisk dialog med de private børnepasser. Da den tilsynsførende således ikke var fysisk tilstede i den private pasningsordning, var tilsynet i høj grad rettet mod trivsel og udvikling hos de enkelte børn samt tilrettelæggelse af en ny og anderledes hverdag.

 

Ved tilsynet i efteråret 2020 var den tilsynsførende igen ude i de enkelte pasningsordninger, og denne gang var fokus, ud over dialog om de enkelte børns trivsel læring, udvikling og dannelse, i høj grad rettet mod læringsmiljøerne i den private pasningsordning.

 

Den tilsynsførende har dels løbende, dels ved tilsynene i 2020 fulgt op på eventuelt manglende trivsel og udvikling hos enkelte børn i de private pasningsordninger. I den forbindelse har der i flere sammenhænge været samarbejdet med tværfaglige samarbejdspartnere fra både PPR og Sundhedsplejen.

 

I løbet af 2020 har der været enkelte forældrehenvendelser til den tilsynsførende vedr. undren eller bekymring omkring forhold i private pasningsordninger. Efter forældrehenvendelserne har den tilsynsførende fulgt op hos den aktuelle private børnepasser og haft dialog om forældrenes undren eller bekymring. I et enkelt tilfælde har det ført til ophør af samarbejdet mellem forældrene og den private børnepasser.

 

I 2021 er der ligeledes planlagt to tilsyn – ét forår og ét efterår.

 

Der ses en bredde og forskellighed i det pædagogiske arbejde i de private pasningsordninger, som understøttes og udvikles gennem dialog ved tilsyn og den løbende kontakt. Den samlede vurdering er, at de private pasningsordninger i Svendborg Kommune lever op til såvel gældende lovgivning som kommunale retningslinjer for private pasningsordninger.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Sagen har ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven, § 81, stk. 1,

Sagen afgøres i

Børne- og Ungeudvalget.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13-01-2021

Taget til efterretning.