Punkt 6 Afrapportering på tilsyn i private dagtilbud 2020

Beslutningstema

Orientering om afrapportering på tilsyn i private dagtilbud 2020 samt godkendelse af fokusområde for tilsyn i 2021.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At afrapportering på tilsyn i private dagtilbud i 2020 tages til efterretning.
  • At nedenstående fokusområde for tilsyn i private dagtilbud i 2021 godkendes:

?      At skabe mangfoldige læringsmiljøer for alle børn gennem hele dagen med legen som omdrejningspunkt.

Sagsfremstilling

Tilsynet af de private dagtilbud i Svendborg Kommune har bestået af et samlet administrativt og pædagogisk tilsyn og er blevet udført af en pædagogisk-administrativ konsulent.

 

Tilsynet med de private dagtilbud har til formål at vurdere, om dagtilbuddet lever op til gældende lovgivning samt kommunale godkendelseskriterier.

 

Ifølge dagtilbudsloven har lederen ansvaret for, at medarbejdere og leder i fællesskab forholder sig refleksivt til tilrettelæggelse og evaluering af den pædagogiske praksis. De fælles refleksioner skal skabe en evalueringskultur, som skal udvikle og løbende kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

 

I forbindelse med afrapportering på tilsynet i 2019 besluttede Børne- og Ungeudvalget, at dette års tilsyn skulle have fokus på, hvordan de private dagtilbud arbejder med at skabe en faglig evalueringskultur.

 

Forud for tilsynet er der blevet indhentet udtalelser fra de private dagtilbuds tværfaglige samarbejdspartnere i Svendborg Kommune.

 

Samlet konklusion

I 2020 er antallet af private dagtilbud i Svendborg Kommune reduceret fra ni dagtilbud til otte. Bestyrelsen i Oure Friskoles Børnehave og Vuggestue besluttede på grund af manglende indmeldelser at ophøre pr. 30. juni 2020.

 

De resterende otte private dagtilbud havde alle fremsendt beskrivelser af deres arbejde med det politiske fokusområde. Ved tilsynet var der en reflekterende dialog på baggrund af det indsendte materiale, hvor deltagerne fra de private dagtilbud uddybede deres beskrivelser og eksemplificerede fra deres pædagogiske praksis, hvordan de arbejder med at skabe en evalueringskultur.

 

Der ses en variation i, hvor langt de private dagtilbud er kommet i arbejdet med at skabe en evalueringskultur. Opsamlende er vurderingen, at alle dagtilbuddene i det forgangne år har arbejdet bevidst med fokusområdet, og at der fremadrettet forsat vil være fokus på dette arbejde.

 

Ligeledes indeholdt dialogen ved tilsynet fælles refleksioner over tilbagemeldingen fra de tværfaglige samarbejdspartnere. De private dagtilbud oplever et godt samarbejde med de tværfaglige samarbejdspartnere, og at sparring og rådgivning fra dem er brugbar og værdifuld i arbejdet med at styrke trivsel, læring og udvikling og dannelse hos børn i udsatte positioner.

Den samlede opgørelse over sprogvurderinger af børn i 3 års alderen viser, at der siden tilsynet i 2019 er blevet sprogvurderet i alt 120 børn i de private dagtilbud, hvoraf 11 børn har brug for en fokuseret eller særlig sprogstøttende indsats.

 

De private dagtilbud delte deres erfaringer med at håndtere overgangen til forårsSFO, hvilket i høj grad afspejlede generelt gode erfaringer og opstillingsparate dagtilbud.

 

Da fristen for udarbejdelse og evaluering af den pædagogiske læreplan er rykket til d. 1. marts 2021, indgik den pædagogiske læreplanen ikke som et punkt ved tilsynet i år. I stedet skal de private dagtilbud sende deres pædagogiske læreplan til Sekretariat og Dagtilbud senest d. 7. marts 2021. Hvis det vurderes, at der er behov for dialog om indholdet i den pædagogiske læreplan, vil Sekretariat og Dagtilbud efterfølgende kontakte det private dagtilbud.

 

Derud over blev de private dagtilbuds vedtægter, personalenormering og legepladsrapport gennemgået ved tilsynet, og alle private dagtilbud efterlever godkendelseskriterierne ved de nævnte punkter.

 

Slutteligt er vurdering, at alle otte private dagtilbud i Svendborg Kommune lever op til såvel gældende lovgivning som kommunale godkendelseskriterier samt efterlever arbejdet med det politiske vedtagne fokusområde.

 

Fokusområder for 2021

Alle dagtilbud vil i 2021 skulle arbejde med at omsætte og evaluere den pædagogiske læreplan, der vil være redskabet til at skabe gode læringsmiljøer for børnene.

 

Ifølge den pædagogiske læreplan skal læringsmiljøerne understøtte læring gennem leg for alle børn igennem hele dagen. Det stiller krav til læringsmiljøerne, som skal give alle børn deltagelses-muligheder og plads til forskellige måder at lære og udvikle sig på igennem legen. Dagtilbuddene skal således skabe mangfoldige læringsmiljøer, som tager afsæt i pædagogiske didaktiske refleksioner over sammenhængen mellem udvikling og læring hos børnene og rammer for og organisering af den pædagogiske praksis.

 

For de kommunale og selvejende dagtilbud er indstillingen, at fokusområdet for den kommende periode er ’Mangfoldige læringsmiljøer’.

 

På den baggrund foreslås det, at fokusområdet for de private dagtilbud følger indstillingen for kommunale og selvejende dagtilbud. Derfor vil de private dagtilbud frem mod tilsynet i efteråret 2021 skulle have fokus på:

 

  • At skabe mangfoldige læringsmiljøer for alle børn gennem hele dagen med legen som omdrejningspunkt.

 

 

Tilsynsmodel i 2021

Ved tilsynet i år blev de private dagtilbud orienteret om form og indhold for næste års tilsyn, som vil indeholde observationer af den pædagogiske praksis med brug af KIDS-metoden.

 

På baggrund af resultater fra KIDS-metoden vælges et udviklingspunkt for det enkelte private dagtilbud, som der efterfølgende arbejdes med frem mod tilsynet året efter.

 

Forud for næste års tilsyn skal de private dagtilbud beskrive arbejdet med udviklingspunktet, så der kan evalueres på dette.

 

Ved præsentationen af næste års tilsyn gav de private dagtilbud generelt udtryk for, at de ser brugen af KIDS og observation forud for tilsynet i 2021 som et spændende tiltag, der giver gode muligheder for sammen at reflektere over den pædagogiske praksis og dermed understøttelse af udvikling af pædagogisk kvalitet.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Sagen har ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven, § 5, stk. 1.

Sagen afgøres i

Børne- og Ungeudvalget.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13-01-2021

Taget til efterretning og godkendt.