Punkt 5 Afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2020

Beslutningstema

Godkendelse af den årlige afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender afrapporteringen af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2020.

Sagsfremstilling

I 2020 var det pædagogiske tilsyn i dagtilbud tilrettelagt ud fra den tilsynsmodel, der blev godkendt i Børne- og Ungeudvalget d. 3. april 2017. Tilsynet rummede fire forskellige elementer

  • Pædagogiske læreplaner
  • Læringsteammøder
  • Observationer i udvalgte børnehuse/dagplejegrupper
  • Dagligt forpligtende samarbejde

 

Pædagogiske læreplaner

Med dagtilbudsreformen fra 2018 skal kommunalbestyrelsen ikke længere godkende pædagogiske læreplaner hvert andet år, men føre tilsyn med at de pædagogiske læreplaner udarbejdes, offentliggøres og evalueres mindst hvert andet år. 

 

Som orienteret om på udvalgsmødet d. 13. november 2019 har alle børnehuse og dagplejegrupper i løbet af de seneste to år udarbejdet en pædagogisk læreplan på baggrund af Børne- og Undervisningsministeriets nye læreplansskabelon. De pædagogiske læreplaner er offentliggjort og er gældende frem til sommeren 2022.

 

For at understøtte de næste års arbejde med at omsætte og evaluere den pædagogiske læreplan blev der i 2019 igangsat et uddannelsesforløb på diplomniveau for pædagogiske teamledere, der bl.a. har fokus på etableringen af en pædagogisk evalueringskultur, der er et centralt element i dagtilbudsreformen. Alle medarbejdere har derudover deltaget i kompetenceudvikling i leg og legens betydning, som fremhæves som et omdrejningspunkt i den nye læreplan.

 

Læringsteammøder

Læringsteammøder er udviklings- og tilsynsmøder mellem forvaltningen og de enkelte dagtilbud med afsæt i data om kvaliteten af læringsmiljøerne fra Læringsledelse tilvejebragt i samarbejde med Aalborg Universitet. Læringsledelse er nu afsluttet efter et seksårigt forløb med tre kortlægninger.

 

Ultimo 2019 blev resultaterne af den tredje kortlægningsundersøgelse modtaget. Egne data blev analyseret i ledelsesteamene i de enkelte dagtilbud, efter behov understøttet af forvaltningen.

 

Det var ikke muligt at gennemføre de planlagte læringsteammøder i foråret 2020 pga. covid-19 situationen, men data blev anvendt som grundlag for nærmere observation af den pædagogiske praksis – se afsnittet nedenfor.

 

Den afsluttende rapport fra Aalborg Universitet om Læringsledelse er vedlagt som bilag. Kortlægningerne viser generelt en væsentlig fremgang siden den første undersøgelse i 2015 på hovedparten af de omhandlede parametre, der tilsammen er udtryk for kvalitet i læringsmiljøerne.

 

Sammenfattende beskriver rapporten (bilaget s. 8-14) at der i perioden fra den første kortlægning i 2017 har været en betydelig positiv udvikling indenfor bl.a.

  • Børnenes egen vurdering af trivsel, venskaber og forhold til de voksne i dagtilbuddet, samt børns genkendelse af geometriske figurer
  • Pædagogernes vurdering af børnenes sociale og sproglige færdigheder
  • Forældrenes tilfredshed med den dagligdag, deres børn møder i dagtilbuddet

 

Der er fortsat en række områder, hvor der ikke er sket så stor en udvikling fra 2017, bl.a. forskelle mellem piger og drenges færdigheder, genkendelse af ord og bogstaver generelt samt børns eksternaliserede adfærd.

 

Derudover viser kortlægningen, at der fortsat er væsentlige forskelle mellem børnehuse. Forældrenes sociale og uddannelsesmæssige baggrund mm har ligeledes stadig en stor betydning. Dette mønster gør sig også gældende i de andre deltagende kommuner.

 

Rapporten konkluderer ”[s]amlet set …, at der foregår meget arbejde af høj kvalitet i Svendborg Kommunes dagtilbud, og at der samlet set er den kompetence, som kræves for at løfte kvaliteten i alle dagtilbud. Svendborg har al grund til at være tilfreds med både fremgang og resultaterne på kommuneniveau” (s. 18).

 

 

Observationer

Ud fra kortlægningsdata i Læringsledelse blev tre børnehuse, som havde behov for at blive understøttet i udviklingen af deres pædagogiske læringsmiljøer udvalgt til observation af den pædagogiske praksis. For et af børnehusene var der i forvejen igangsat et forløb omkring styrkelse af den pædagogiske kvalitet.

 

På grund af den særlige situation omkring covid-19 blev observationerne i de tre børnehuse først foretaget i efteråret 2020.

 

Observationerne blev foretaget ved hjælp af KIDS-materialet, som er et pædagogisk anerkendt observationsmateriale. Ud fra KIDS-materialet blev der observeret på:

  • Relationer
  • Leg og aktivitet
  • De fysiske rammer

 

På baggrund af observationerne er der givet en tilbagemelding til ledelse og personale i børnehusene, og i samarbejde med ledelsen er der blevet tilrettelagt en proces for et udviklingsarbejde, der har til formål at styrke kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer for børnene.

 

 

Dagligt forpligtende samarbejde

Dagtilbudsledere og tværfaglige samarbejdspartnere arbejder i et forpligtende samarbejde med forvaltningen, og er forpligtede til løbende at være opsøgende og reagere i forhold til at understøtte den pædagogiske praksis og udvikling.

 

I det forpligtende samarbejde indgår endvidere behandling og opfølgning på eventuelle forældrehenvendelser og klager, hvor der i visse tilfælde kan være behov for at foretage hyppigere observationer end beskrevet i tilsynsmodellen.

 

I 2020 har der bl.a. været fulgt særskilt op på tilsynet i forbindelse med Fyrtårnet Børnegården Byparken, som udvalget er blevet orienteret om løbende.

 

Der arbejdes aktuelt med opfølgning på henvendelser fra forældre vedrørende Øbakkerne Sundhøj Børnehus. Udvalget blev orienteret herom d. 11. november 2020.

 

Derudover har der i 2020 været gennemført opfølgende tilsyn og dialog i forbindelse med et mindre antal enkeltstående forældrehenvendelser omkring dagtilbud.

 

Justeret tilsynsmodel

Børne- og Ungeudvalget godkendte d. 7. oktober 2020 en justering af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud.

 

Den justerede tilsynsmodel tager afsæt i faglig observation af den pædagogiske praksis som hovedelement i tilsynet.

 

Der foretages observationer i alle børnehuse og dagplejegrupper mindst hvert andet år. Pædagogiske observationer bliver således en fælles, systematisk måde at arbejde med udvikling og kvalitet. Herved vil observationer også blive anvendt som evaluering af de pædagogiske læreplaner, som ifølge dagtilbudslovens § 9 skal foretages mindst hvert andet år.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven § 5.

Sagen afgøres i

Børne- og Ungeudvalget.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13-01-2021

Godkendt.