Punkt 4 Indsatsområde i kommunale og selvejende dagtilbud 2021-22

Beslutningstema

Beslutning om politisk fastsat indsatsområde i dagtilbud i 2021-22. Der lægges op til indsatsområdet mangfoldige læringsmiljøer, der bidrager til at understøtte arbejdet med at omsætte den nye pædagogiske læreplan.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender mangfoldige læringsmiljøer som indsatsområde i kommunale og selvejende dagtilbud i 2021-22.

Sagsfremstilling

Baggrund

Med denne sag skal der tages stilling til politisk fastsat indsatsområde for dagtilbud i 2021 og frem til medio 2022.

 

Dagtilbudsreformen (dagtilbudsloven) fra 2018 indebærer, at forvaltningen ikke længere skal godkende de pædagogiske læreplaner i de enkelte dagtilbud. Til gengæld lægges der i loven op til, at der politisk besluttes prioriterede indsatser for dagtilbudsområdet hvert andet år. Et indsatsområde skal omsættes i det lokale arbejde med læringsmiljøer for børnene, kompetenceudvikling for medarbejdere m.m.

 

I september 2019 besluttede Børne- og Ungeudvalget et rammepapir for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer, der tager afsæt i et forpligtende samarbejde mellem skole, dagtilbud og det forebyggende område med det mål, at flest mulige børn gennemfører deres skolegang i de almene tilbud. Arbejdet med at skabe forudsætningerne for det starter i de almene læringsmiljøer i dagtilbud. På dagtilbudsområdet er mangfoldige læringsmiljøer således også et element i den Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag som udvalget godkendte i oktober 2020.

 

Dagtilbudsreformen bygger videre på den skandinaviske børnehavetradition, hvor barndommen har en særlig værdi og ikke blot ses som en forberedelse til skolen og tilværelsen senere hen. Pædagogiske læringsmiljøer skal derfor i denne sammenhæng forstås bredt som alle de relationer, oplevelser og omgivelser i dagligdagen, der har betydning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

 

Små børn lærer i denne brede forstand hele tiden, og det er via læring de udvikler sig og dannes. Leg og læring forstås i dagtilbudsreformen som to sider af samme sag. Gennem legen lærer børn om sig selv, om egne og andres følelser og om at være en del af et fællesskab. De lærer om de fysiske omgivelser, om koldt, varmt, vådt, tørt, lyst, mørkt, om at være frisk og om at være træt. Sprogligt lærer de hen ad vejen at sætte ord på og forstå andres hensigter.

 

Børns læring finder sted hver dag i et samspil med andre børn og nærværende voksne. På den måde er børn altid en del af et læringsmiljø, bredt set. Dagtilbudsreformen har som et centralt pejlemærke, at der skal arbejdes pædagogisk fagligt bevidst med at skabe hensigtsmæssige og mangfoldige læringsmiljøer. Mangfoldighed betyder i den sammenhæng et alsidigt og varieret læringsmiljø gennem hele dagen, der møder børns nysgerrighed og udviklingsniveau og som også favner børn i udsatte positioner.

 

Alle dagtilbud vil i 2021-22 skulle arbejde med at omsætte og evaluere den nye pædagogiske læreplan som et fagligt redskab til at skabe gode læringsmiljøer for børnene. Med det foreslåede indsatsområde lægges der op til et fælles fokus, der understøtter arbejdet med at omsætte den pædagogiske læreplan, som netop er udarbejdet første gang efter den nye lovgivning.

 

Det overordnede mål med indsatsområdet er således, at alle dagtilbud i 2022 er bedre rustet i forhold til kompetencer og erfaringer med at tilrettelægge mangfoldige læringsmiljøer for alle børn gennem hele dagen med legen som et omdrejningspunkt.

 

Mangfoldige læringsmiljøer

Læreplanens målsætninger stiller således krav til læringsmiljøerne i dagtilbud, som skal give alle børn deltagelsesmuligheder og plads til forskellige måder at lære og udvikle sig på. Dagtilbuddene skal skabe mangfoldige læringsmiljøer, som tager afsæt i pædagogiske didaktiske refleksioner over sammenhængen mellem udvikling og læring hos børnene og rammer for og organisering af den pædagogiske praksis.

 

Konkret skal læringsmiljøerne understøtte læring for alle børn igennem hele dagen med legen som et omdrejningspunkt. Et mangfoldigt læringsmiljø vil understøtte opgaven med at arbejde med den nye pædagogiske læreplan. I dette arbejde er følgende centralt:

 

  • Læring med legen som omdrejningspunkt: Børn i dagtilbud lærer især ved at lege, og leg rummer mange muligheder for læring bredt set i forhold til læreplanens temaer.

 

  • Børneperspektiver: Medarbejdere skal kunne følge og gribe børnenes egne perspektiver og interesser og understøtte, at de folder sig hensigtsmæssigt ud, så at der er en plads til alle børn i fællesskabet. Læring hele dagen skal derfor ikke forstås sådan, at hele dagen skal være præget af planlagte eller voksenstyrede aktiviteter, men at medarbejdernes fokus og faglige opmærksomhed gennem hele dagen rettes mod en passende blanding af planlagte aktiviteter, aktiviteter initieret af børnene selv.

 

  • Fællesskaber: Et dagtilbud præget af et læringsmiljø med en legende tilgang til læring hele dagen er med til at mindske betydningen af social arv ved at skabe et fællesskab for alle børn, der rækker ud over de traditionelle planlagte aktiviteter om formiddagen. Dermed understøtter det også, at børn i udsatte positioner bliver en del af fællesskabet og løfter sig i deres udvikling i samme grad som deres jævnaldrende.

 

  • Meningsfulde rutinesituationer understøttet af nærværende voksne er en vigtig del af et mangfoldigt læringsmiljø. Rutinesituationer omfatter fx at tage tøj af og på, gøre klar og rydde af, spisning m.v. og rummer også gode muligheder for legende læring.

 

Med Byrådets beslutning om at fremrykke bedre normeringer til 2021 er dagtilbuddene bedre stillet i forhold til at skabe mangfoldige læringsmiljøer med legende læring for alle børn gennem hele dagen.

 

Endeligt foreslås, at indsatsområdet tidsmæssigt følger arbejdet med læreplanen således, at der arbejdes med det frem mod medio 2022, hvor den pædagogiske læreplan skal evalueres. Hvis der viser sig behov for det, vil der være mulighed for at beslutte at fortsætte indsatsområdet herefter, evt. i justeret form.

 

I 2022 vil erfaringerne fra arbejdet med indsatsområdet blive fremlagt for udvalget i forbindelse med evalueringen af de pædagogiske læreplaner.

 

Opsamling på tidligere indsatsområder

Forslaget til et nyt fælles indsatsområde bygger bl.a. videre på de resultater, der er opnået via arbejdet med de hidtidige indsatsområder. Disse afsluttes som særlige indsatsområder og erfaringerne og de opnåede kompetencer videreføres som en del af dagtilbuddenes almindelige drift. De hidtidige indsatsområder omfatter:

 

  • Sprogvurderinger
  • FOKUS – trivselsvurderinger
  • Aktive børn
  • Læringsledelse

 

I det vedlagte bilag er der samlet op på arbejdet med de tidligere indsatsområder og hvordan der arbejdes med dem fremover.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Dagtilbudslovens § 3a

Sagen afgøres i

Børne- og Ungeudvalget

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 13-01-2021

Godkendt. Under Mangfoldige læringsmiljøer tilføjes: Styrke erfaringsudvekslingen igennem professionelle læringsfællesskaber på tværs af dagtilbuddene.