Punkt 4 Udmøntning af "Liv i mit lokalområde" fra budget 2021 - gratis flexture til unge og landsbybusser

Beslutningstema

På sidste Lokaludvalgsmøde blev det besluttet at reservere 300.000 kr. fra ”Liv i mit lokalområde” til et forsøg med gratis flextur til unge og landsbybusser. Denne beslutning blev godkendt af Økonomiudvalget på mødet d. 17. november. På denne baggrund fremsendes punktet til yderligere drøftelse af muligheder for udmøntningen i Lokaludvalget.

Indstilling

Direktionen indstiller til Lokaludvalget, at

  • Udvalget drøfter mulighederne for udmøntning af ”Liv i mit lokalområde” til gratis flexture til unge eller landsbybus.

Sagsfremstilling

I budget 2021 blev det besluttet, at:

 

”Der afsættes 2 mio. kr. årligt til en anlægspulje: ”Liv i mit lokalområde”. […] Lokaludvalget udarbejder forslag til Økonomiudvalget på, hvilke formål og indhold den nye pulje kan anvendes til og forslag til hvordan puljemidler udmøntes, herunder masterplan, mulighed for gratis flextur for unge eller landsbybus.”

 

For at kvalificere drøftelsen af gratis flexture til unge og landsbybus, beskrives der i det følgende de løsninger, som allerede findes i dag. Derudover er muligheden for at støtte landsbybusser blevet undersøgt.

 

Prisen for flex- og plusture afhænger af, hvor mange der bruger tilbuddet og hvor lange turene er. Der findes i dag ingen statistik for, hvor mange unge der benytter flexture, hvorfor der ikke kan gives et estimat på, hvor dyrt en gratis flextur-ordning for unge vil være for kommunen.

 

I Mariagerfjord har man gennemført et forsøgsprojekt med gratis flextrafik for unge mellem 15-21 år mellem kl. 15 til 23 som transport i fritiden. Evalueringen af projektet er vedhæftet som bilag 1  Evaluering af gratis flexture til unge i Mariagerfjord Kommune”. Mariagerfjord Kommune har ikke valgt at forlænge ordningen, da den har vist sig at være dyrt, selv om det kun var en lille gruppe unge, der endte med at bruge den. Det har dog været vanskeligt at konkludere på forsøgsprojektet, da coronasituationen har haft en stor indflydelse på transportmønstrene i denne periode.

 

Svendborg Kommunes mobilitetskoordinator, Mette Svanes, deltager på mødet for at kunne svare på yderligere spørgsmål.

 

Flexture og plusture

Der er i starten af 2020 blevet indført et nyt koncept for flextrafikken for at tilpasse systemet på Fyn til resten af landet. Der er overordnet set to forskellige slags ture – flexture og plusture. Betingelserne og priserne varierer.

 

Flextur

Med Flextur kan borgere blive kørt fra adresse til adresse – også til nabokommunen. Alle kan benytte Flextur. Turen planlægges af Fynbus, så flest muligt kommer med. Der er derfor samkørsel med andre og man kan ikke være sikker på at blive kørt direkte. Man kan benytte Flextur mellem kl. 09.00 og kl. 24.00 i hele Svendborg Kommune.

 

Hvis man bestiller online, betaler man turen med betalingskort – bestiller man via telefonen, betaler man kontant til chaufføren. Flextur koster 5 kr./km når man kører i Svendborg Kommune – undtaget er dog zonen omkring Svendborg by. Hvis man bestiller via ”Rejseplanen” er prisen minimum 30 kr. pr. tur. Hvis man bestiller via app, web eller telefon er prisen minimum 35 kr. pr. tur. Ture til og fra Svendborg by eller over kommunegrænsen har en højere pris. 

 

Medrejsende rejser til halv pris, alle skal dog stå på og af ved samme adresse.

 

Plustur

Med Plustur bliver borgeren kørt til/fra et mobilitetsknudepunkt med tog- eller busforbindelse. Fynbus planlægger turen, så man kan nå den ønskede afgang. Plustur kan kun bestilles via ”Rejseplanen”. Plustur koster 25 kr.; børn under 16 år betaler halv pris. Hvis man har pendlerkort, pendler-kombi eller ungdomskort kan man køre gratis med Plustur.

 

 

 

Landsbybus

Der findes forskellige projekter rundt omkring i landet med ”landsbybusser”. ”Landsbybusser” er mindre busser, som kan bruges af et lokalsamfund og som kan blive økonomisk støttet af kommunen. Konceptet kendes fra fx Sønderborg og Vordingborg kommuner. Også fra andre lande, som fx Tyskland kendes konceptet med landsbybusser. Det juridiske og økonomiske grundlag har været en udfordring i alle de nævnte projekter, hvorfor fx landsbybusordningen i Sønderborg er blevet nedlagt igen.

 

Administrationen har undersøgt det juridiske grundlag for en sådan ordning i Svendborg. Kommuner må støtte befordring af visse borgere, som fx folkeskoleelever, handicappede, lægekørsler mv., fordi der er lovhjemmel til disse opgaver i forskellige love, som Folkeskoleloven, Lov om trafikselskaber og Sundhedsloven.

 

Kommunen må dog ikke give støtte til enkeltpersoner eller mindre grupper af borgere uden specifik hjemmel i lovgivningen. Der findes p.t. ingen lovhjemmel, der muliggør økonomisk støtte til en landsbybus, da den vil blive anset som støtte til privatpersoner.

 

Herudover skal man være opmærksom på, at kommunen ikke må være konkurrenceforvridende iht. Konkurrenceloven. Mulighederne for kollektiv transport er til stede hos FynBus, Gomore etc. og det vil derfor blive betragtet som konkurrenceforvridende at indkøbe og stille busser til rådighed for privatpersoner.

 

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ordningen med flex- og plusture blev indført i 2020. Derfor findes der lige nu ingen erfaringer med, hvor meget ordningen bliver brugt og derfor ingen beregning på, hvor meget ordningen koster kommunen.

 

Som det også fremgår af sagsfremstillingen, er det vanskeligt at give et estimat for, hvor meget en gratis flextur-ordning for unge ville koste, da der ikke findes statistiske data for, hvor meget ordningen bliver brugt i dag.

 

 

CO2-Konsekvensvurdering

Det er svært at vurdere CO2-konsekvenserne for en gratis flextursordningen for unge, inden den bliver prøvet af, da vi ikke kan forudse, hvordan ordningen vil blive brugt. Det kan tænkes, at ordningen kan erstatte mange ture med kun enkelte unge i private biler ved at samle turene og dermed spare CO2. Det kan også tænkes, at ordningen kan få nogle unge til at fravælge cyklen til fordel for taxaen, hvilket vil have en negativ effekt på CO2-forbruget.

Beslutning i Lokaludvalget den 09-12-2020

Sagen blev drøftet og administrationen anmodes om at lave en sagsfremstilling, som afdækker følgende:

  • En model, som tilbyder gratis flexture til unge som en forsøgsordning. Det bemærkes at modellen skal målrettes aldersgrupper, der går i ungdomsskole eller på en ungdomsuddannelse 
  • En model med gratis lokalbusser som en forsøgsordning

 

Fraværende: Susanne Gustenhoff (Lise Ø), Stedfortræder: Jesper Kiel (Liste Ø)