Punkt 2 Vindmøller Broholm - VVM-tilladelse til vindmøller ved Broholm

Beslutningstema

Beslutning om, at Svendborg Kommune meddeler VVM-tilladelse til vindmøller ved Broholm.

Miljø- og Naturudvalget har kompetencen til at beslutte, at der meddeles VVM-tilladelse til vindmøller ved Broholm, dog under forudsætning af, at Byrådet træffer beslutning om at vedtage kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at:

  • VVM-tilladelse til etablering af tre vindmøller ved Broholm meddeles under forudsætning af, at Kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658 vedtages endeligt i Byrådet (d. 27. oktober 2020).
  • Høringssvar besvares, som foreslået i den vedlagte hvidbog.

Sagsfremstilling

Baggrund

Ejeren af Broholm Gods og Fuglehavegård har i maj 2018 ansøgt om, at opstille tre ens vindmøller med en totalhøjde på knap 150 meter øst for Broholm Gods og Landevejen i Svendborg Kommune.

 

De tre vindmøller er placeret i landzone og en realisering af vindmølleprojektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en lokalplan. Derudover udløser projektet krav om miljøvurdering af planerne og vindmølleprojektet samt en VVM-tilladelse.

 

På Byrådsmødet d. 30. oktober 2018 blev det besluttet at igangsætte planlægningen for tre vindmøller af knap 150 m højde ved Broholm.

 

Der blev i forlængelse heraf afholdt forudgående høring med indkaldelse af ideer og bemærkninger til planlægning og miljøvurdering i perioden 11. april til og med d. 12. maj 2019.

 

I høringsperioden blev der indsendt i alt 12 høringssvar. Tre høringssvar er fra andre myndigheder, henholdsvis Forsvarsministeriet, Svendborg Museum og Fyens Stift. De resterende høringssvar er fra borgere, herunder en underskriftindsamling med i alt 82 underskrifter fra naboer og borgere i området.

 

Høringssvarene fra borgerne er alle imod opstilling af vindmøller i området. Høringssvarene omfattede emner som påvirkning af fx herregårdslandskab, bevaringsværdige bygninger, naturskønt landskab, dyrelivet, samt emner om frygt for støjgener og økonomisk forringelse af boliger og kom med forslag om andre placeringer eller metoder til at reducering af CO2.

 

På Byrådsmødet d. 25. juni 2019 blev det besluttet, at fortsætte med processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering.

 

På Byrådets møde d. 26. maj 2017 blev det besluttet, at følgende materiale skulle sendes i offentlig høring i minimum otte uger:

  • forslag til kommuneplantillæg 2017.27
  • forslag til lokalplan 658
  • miljøvurdering af planerne
  • miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet
  • udkast til VVM-tilladelse

 

Offentlig høring

Miljøvurderinger, udkast til VVM-tilladelse og plangrundlag har været i offentlig høring i periode fra d. 27. maj til og med d. 16. august 2020.

 

Den offentlige høring var først annonceret til og med d. 9. august, men blev efter offentliggørelsen forlænget med en uge til og med d. 16. august. Dette skete i forlængelse af borgermødet d. 25. juni 2020, hvor borgerne udtrykte ønske om en forlænget høringsperiode pga. sommerperioden.

 

Under den offentlige høring er der indkommet i alt 343 høringssvar fra borgere samt en enkelt forening. Ingen myndigheder har haft bemærkninger eller gjort indsigelse mod planforslagene.

 

Høringssvar i sin fulde form er vedlagt som lukket bilag 1-4 (Bilag 1-4 – Vindmøller Broholm – Samlet høringssvar lukket 1-4 (001-343)).  Høringssvarene i sin fulde form er vedlagt som lukkede bilag, da 13 af høringssvarene indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold, hvorfor de ikke må offentliggøres, jf. persondataforordningen.

 

For at sikre størst mulig offentlighed omkring de afgivne høringssvar, er der vedlagt en kopi af høringssvarene, hvor oplysningerne om private forhold er ekstraheret (ved overstregning). Dette bilag er åbent og vedlagt som bilag 5-8 (Bilag 5-8 – Vindmøller Broholm – Samlet høringssvar åbent bilag 1-4 (001-343)).

 

Hvert høringssvar er i øverste højre hjørne påført et unikt nummer, fx VINDBRO001, VINDBRO002, VINDBRO003 osv. Det unikke nummer er påført for at give mulighed for, at fremsøge det enkelte høringssvar i relation til sagens øvrige dokumenter (den sammenfattende redegørelse og hvidbogen).

 

Hvidbog

På baggrund af den offentlige høring af miljørapport samt planforslagene, er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse i overensstemmelse med miljøvurderingslovens bestemmelser herfor. Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag 9 (Bilag 9 – Vindmøller Broholm – Sammenfattende redegørelse).

 

Som bilag til den sammenfattende redegørelse er der udarbejdet en oversigt over de indkomne høringssvar, hvoraf afsender og det unikke nummer fremgår. Oversigten er vedlagt som bilag 10 (Bilag 10 – Vindmøller Broholm - Oversigt høringssvar).

 

Derudover er der som bilag til den sammenfattende redegørelse udarbejdet en hvidbog med administrationens vurdering og forslag til afledte konsekvenser, samt forslag til samlet svarnotat af indsigelser. Hvidbogen er vedlagt som bilag 11 (Bilag 11 – Vindmøller Broholm – Hvidbog).

 

I hvidbogen er høringssvarene opdelt i følgende overordnede temaer:

  • Placering
  • Støj
  • Sundhed
  • Natur
  • Landskab og visuel påvirkning
  • Kulturarv
  • Miljøforhold
  • Lys og skygger
  • Socioøkonomiske forhold
  • Planlægning
  • Ejendomsret
  • Positive tilkendegivelser

 

Til hvert tema i hvidbogen fremgår en nummeroversigt over, hvilke høringssvar der berører det pågældende tema. For hvert tema er der udarbejdet et kort resume af de overordnede hovedtræk i de indkomne høringssvar.  Derefter følger administrationens vurdering, bemærkninger og forslag til de tiltag, der er eller eventuelt skal foretages på baggrund af de indkomne høringssvar.

 

På baggrund af den endelige stillingtagen til besvarelse af indsigelser kan det oplyses, at administrationen vil besvare alle indsigere med den sammenfattende redegørelse samt oversigt og hvidbog, således det bliver muligt at forstå sammenhængen og de plan- og miljømæssige aspekter.

 

Ændringer på baggrund af høringssvar

Det er administrationens vurdering, at ingen af høringssvarene peger på væsentlige miljøkonflikter/forhold, der ikke allerede er belyst i den samlede miljøvurdering eller taget højde for i planerne.

 

På baggrund af høringssvarene er det administrationens anbefaling, at der foretages mindre justeringer og redaktionelle ændringer i kommuneplantillægget som angivet i den sammenfattende redegørelse og i hvidbogen. Rettelserne indebærer enkelte, mindre betydende skærpelser og præciseringer vedrørende møllernes placering i sigtelinjen fra Landevejen.

 

De indkomne høringssvar giver således ikke anledning til ændringer i miljøvurderinger eller VVM-tilladelsen.

 

Miljøvurdering

Planlægningen for vindmøller og det konkrete projekt er omfattet af krav om miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet to miljøvurderinger.

 

I overensstemmelse med miljøvurderingsloven er miljøvurderingen af planerne udarbejdet af en ekstern rådgiver for Svendborg Kommune. Miljøvurderingen af planerne indgår i plangrundlaget, som behandles af Teknik- og Erhvervsudvalget og Byrådet. Planer med tilhøringe miljøvurdering fremgår af Teknik- og Erhvervsudvalgets dagsorden til mødet d. 19. oktober 2020. Miljøvurderingen af planerne konkluderer, at kommuneplantillæg og lokalplan kan realiseres, uden at det vil medføre væsentlige påvirkninger af miljøet. 

 

Miljøkonsekvensrapporten (tidligere VVM-rapport), som er en miljøvurdering af projektet, er udarbejdet af rådgiver for ansøger. Det er lovbestemt at det er ansøger, der skal levere en miljøkonsekvensrapport for projektet, jf. miljøvurderingslovens § 20.

 

Orientering om miljøvurdering af projekt

Miljøvurderingen af projektet konkluderer, at projektet kan realiseres uden at medføre væsentlige påvirkninger af miljøet.

 

Miljøvurderingen er kvalitetssikret af Svendborg Kommunens eksterne rådgiver, og danner grundlag for den vedlagte VVM-tilladelse til vindmøllerne.

 

De overordnede emner, der er behandlet i miljøvurderingen af projektet redegør for påvirkningen af:

  • Befolkning
  • Mennesker og sundhed
  • Landskab og kulturarv
  • Biodiversitet

 

Forud for miljøvurderingen er der foretaget en afgrænsning af indholdet til miljøvurdering af henholdsvis planer og projekt. Afgrænsningen er gennemført med udgangspunkt i miljølovens bestemmelser og indkomne bemærkninger fra den første offentlige høring.

 

For yderligere oplysninger om miljøvurderingen af projektet henvises til bilag 12 (Bilag 12 – Vindmøller Broholm – Miljøkonsekvensrapport for projektet). Tilhørende bilag til miljøkonsekvensrapporten med visualiseringer er vedlagt som bilag 13-16 (Bilag 13-16 – Vindmøller Broholm – Bilag MKR visualiseringer 1-4).

 

Orientering om § 25 tilladelse (VVM-tilladelse)

§ 25 tilladelse (VVM-tilladelse) er udarbejdet med udgangspunkt i det ansøgt projekt og miljøvurderingen af projektet. Det fremgår af tilladelsen, at det er en forudsætning for selve tilladelsen, at byrådet har vedtaget plangrundlet med tilhørende miljøvurdering. Tilladelsen er vedlagt som bilag 17 (Bilag 17 – Vindmøller Broholm - § 25 tilladelse).

 

Tilladelsen indeholder vilkår om, at møllerne stoppes, når en beboelse har opnået 10 timer skyggekast om året. Det betyder, at der skal installeres et softwareprogram i vindmøllerne, så ingen nabobebyggelser udsættes for skyggekast i mere end ti timer årligt samlet set fra vindmøllerne.

 

Derudover er der i tilladelsen vilkår om, at der skal gennemføres et vindmøllestop for flagermus ved den sydligste vindmølle, som stoppes ved lave vindhastigheder (under 5-6 m/s i nacellehøjde) i perioden ca. 15. juli – 15. oktober. 

 

I tilladelsen er der også indsat vilkår om, at afværgeforanstaltningen for flagermus skal følges op med en overvågning over to år for at dokumentere behovet for vindmøllestoppet. Hvis dette ikke kan dokumenteres, kan møllestoppet fjernes igen, eller det kan justeres med hensyn til i hvilke perioder og ved hvilke vindretninger og temperaturer møllestoppet er relevant. Der er sket en mindre præcisering af dette vilkår for at tydeliggøre proces og ansvar omkring udførsel af denne overvågning.

 

Desuden er der i tilladelsen fastsat vilkår om, at ved ophør af driften af vindmøllerne skal alle bygningselementer fjernes.

 

Orientering om støj

Støjkravene for vindmøller er reguleret i Bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Vindmøllerne skal til enhver tid overholde støjkravene fastsat i vindmøllebekendtgørelsen. Planlægningen for vindmøllerne ved Broholm er reguleret iht. den gældende lovgivning.

 

Beregningerne der er udført i forbindelse med miljøvurderingen, er efter administrationens vurdering fyldestgørende, da fremgangsmåden overholder vindmøllebekendtgørelsen og normal praksis.

 

Der er taget udgangspunkt i de gældende støjkrav, og der er ikke fremkommet oplysninger, som har givet anledning til særlige undersøgelser ud over sikring af opfyldelse af disse krav.

 

Når der skal tages stilling til vindmøllers miljøpåvirkning skal der jævnfør vindmøllebekendtgørelsen i forhold til støj, også overvejes kumulative effekter (samspil med andre projekter). Støjbelastning i samspil med Oure vindmøllen betyder at den samlede støjbelastning (vindmøllerne ved Broholm + eksisterende vindmøller i området) skal reduceres.

 

Dette kan eksempelvis gøres ved at nedtage vindmøllen ved Oure. Der kan dog også reguleres på den samlede støj på anden vis (eks. ved at regulere Broholm møllerne). Nedtagning af Oure vindmøllen er således ikke en forudsætning for vindmølleprojektet ved Broholm, men en af flere muligheder for at overholde støjkravene. Svendborg Kommune kan således ikke kræve, at vindmøllen ved Oure skal nedtages i forbindelse med opstilling af vindmøllerne ved Broholm.

 

Den eksisterende vindmølle ved Oure indgår ikke i beregningerne, da den forudsættes nedtaget ved en realisering af projektet. Der er efter ansøgers oplysninger indgået en forhåndsaftale mellem ansøger og ejer af Oure vindmøllen om nedtagelses af vindmøllen ved Oure.

 

Administrationen bemærker, at der ligeledes ikke er hjemmel til at fastsætte bestemmelser i en lokalplan om, at der skal gælde lavere grænseværdier for støj eller lavere lydisolationstal end de gældende grænseværdier.

 

Det er en forudsætning for opstilling af vindmøllerne, at bekendtgørelsen er overholdt. Den endelige mølletype skal først fastlægges på tidspunktet for anmeldelse af vindmøllerne, hvilket typisk sker i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse.

 

Når mølletypen er fastsat, vil de korrekte kildestyrker indgå i en ny og reel beregning af det samlede støjbillede.

 

I Svendborg Kommunes plan for overvågning af, at vindmølleejere overholder støjkravene, indgår både tilsyn og overvågning ved måling af støj ved idriftsættelse samt almindeligt tilsyn. Administrationen skal i den forbindelse bemærke, at der dog kun er lovhjemmel til at kræve måling af støj højst en gang årligt jf. vindmøllebekendtgørelsen.

 

En oversigt over brug af støjmålinger og beregninger er vedlagt som bilag 18 (Bilag 18 – Vindmøller Broholm – Brug af støjmålinger og –beregninger).

 

Den videre proces

Byrådet forventes, at træffe beslutning om plangrundlaget for vindmøllerne ved Broholm d. 27. oktober 2020.

 

Hvid der træffes politisk beslutning om at give mulighed for vindmøller ved Broholm, vil administrationen efterfølgende offentliggøre afgørelser og bilag inkl. klagevejledning.

 

Alle borgere, der har indsendt høringssvar, får efter politisk behandling tilsendt et link til den sammenfattende redegørelse med tilhørende oversigt og hvidbog, som svar på deres indsigelse.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifterne til planlægning og miljøvurdering er finansieret indenfor Teknik- og Erhvervsudvalgets drifts- og anlægsramme.

CO2-Konsekvensvurdering

Årsproduktionen for projektforslagets tre Vestas V136-møller på 4,0-4,2 MW er beregnet til ca.40,5 mio. kWh, og det svarer til årsforbruget af el i ca.10.125 husstande med et gennemsnit­ligt forbrug på 4.000 kWh pr. år. Det vil sige, at møllerne i projektforslaget kan producere en strømmængde, der svarer til forbruget i omkring 36 % af Svendborg Kommunes husstande (ifølge Statistikbanken har Svendborg Kommune 28.188 husstande pr.1.januar 2019).

 

Vindmøllernes bidrag til at reducere udledningen af forurenende stoffer fra kraftværkerne vil være til gavn for befolkningens sundhed. Kraftværkernes udledning af CO2 medfører globale klimaforandringer på grund af drivhuseffekten, mens luftforureningen med SO2, NOx og partikler mv. har lokale og regionale skadevirkninger på menneskers sundhed. Ved at reducere udledningen af forurenende stoffer bidrager vindmøllerne således til at begrænse skadevirkninger som følge af luftforureningen.

 

Set i forhold til almindeligt produceret el leveret til forbrug i Danmark (en blanding af fossile og ved­varende energikilder), vil vindmølleprojektet med­føre en årlig reduktion i udledningen af CO2 på ca.8.060 ton (2018 niveau).

 

Desuden vil vindmølle­projektet medføre en reduktion i udledning af SO2 og NOx på henholdsvis ca. 8,5 ton og ca. 1,6 ton. Derudover vil projektforslaget forhindre produktio­nen af ca. 826 ton slagger og andet affald.

Lovgrundlag

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM).

 

Strategier og politikker:

-          Klima- og Energipolitik

Sagen afgøres i

Miljø- og Naturudvalget.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 19-10-2020

Liste V fremsætter følgende forslag:

Beslutning om meddelelse af VVM-tilladelse til etablering af tre vindmøller ved Broholm stoppes, alternativt udsættes beslutningen til 2022.

 

Forslaget begrundes blandt andet i følgende:

  • De mange indsigelser fra borgere og interesseorganisationer der er indkommet i høringsperioden d. 27/5 til 16/8 med spørgsmål og bekymring om økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser for de mennesker, som kommer til at bo tæt på de tre vindmøller samt de konsekvenser de vil få for dyrelivet og naturlandskabet.
  • Der kan konstateres manglende overholdelse af Naturstyrelsens vejledning om opsætning af vindmøller og Svendborg Kommunes egen kommuneplan hvad angår afstande møllerne imellem, afstande til andre møller i området, afstande til veje og harmoniforhold.
  • Opstilling af de tre nye kæmpevindmøller erstatter ingen eksisterende møller og er dermed ikke i overensstemmelse med ”vindmølleloftet” i Energiforliget.
  • Hensynet til Kystnærhedszonen overholdes ikke.
  • Broholm Slot drives som hotel og restauration og er i Lokalplan 86 udpeget til rekreativt område. Her skal støjgrænsen 37db/39db ubetinget overholdes, hvilket jf. den foreliggende VVM-redegørelse ikke sker.
  • Vindforholdene i området er ikke optimale for en effektiv udnyttelse af vindmøllernes kapacitet, og derfor er det et samfundsmæssigt ressourcespild at opsætte vindmøller i området.
  • Usikkerhed omkring diverse rådgiveres roller i forbindelse med udarbejdelse af miljørapport, miljøkonsekvensrapport og administrationens sammenfattende redegørelse, forårsager tvivl om rådgivernes uvildighed.
  • Risiko for store udgifter til sagsbehandling, advokatbistand og anden ekstern rådgivning som konsekvens af naboklager og anker, som dem der kendes fra tilsvarende sager efter opstillingen af vindmøller på Sydtåsinge.
  • Danmarks Naturfredningsforening konkluderer i sit høringssvar, at området er uegnet til opstilling af vindmøller på 150 meter, og at der er risiko for stor skade på naturlandskabet, de levende hegn, solitære træer og at fredede sjældne dyrearter risikerer at forsvinde.
  • Det er ikke korrekt, når det fra politisk hold argumenteres med, at Svendborg kommune jfr. Energiforliget er forpligtiget til at opsætte vindmøller, ligesom det ikke er korrekt, at vores Klima + aftale med DN, pålægger os at opføre disse møller.
  • I forbindelse med revisionen af Kommuneplan 2009 blev mulighederne for at reservere egnede arealer til store vindmøller med totalhøjde op til 150 m undersøgt. Fem områder blev vurderet konkret hver især. Byrådet vurderede herudfra, at der ikke findes nogen velegnede arealer til de helt store vindmøller. Den beslutning blev blandt andet begrundet med de store landskabelige værdier som findes i kommunen og den relativt tætte bebyggelse, der er overalt i det åbne land.
  • Opstilling af Broholmmøllerne er i strid med Svendborg Kommunes politik for ”Natur og Fritidsliv - Strategi og handlingsplan 2019-2030”, hvori der blandt andet står, at vi skal passe på vores fantastiske natur – og især de truede og særlige dyrearter.

 

En standsning/alt. udsættelse af afgørelsen skal tjene til, at der tilrettelægges en inkluderende proces om alternative løsninger for grøn omstilling og opnåelse af Svendborg Kommunes klimamål, og hvor dialog og inddragelse af borgere og interesseorganisationer sættes i højsædet. Den skal have det formål at skabe gennemsigtighed og sikre fælles viden om vindenergi og de konsekvenser det har, som her at opføre så store landvindmøller i et Herregårdslandsskab og med så skævt et harmoniforhold.

Den igangværende proces forholder sig ukritisk til en række forhold – for eksempel: støjberegningsmetoder og efterfølgende kontrol med overholdelse heraf samt store landvindmøllers indvirkning på borgernes helbred og livskvalitet. På samme måde tilsidesættes påvirkning af natur, dyreliv og landskaber, hvilket blandt andet Danmarks Naturfredningsforening påpeger er et stort problem. Den inkluderende proces skal som nævnt bruges til en grundig drøftelse af de alternative løsninger der findes, herunder havvindemøllestrøm og solenergi, udvikling af elnettet, investering i ladestationer m.v. Målet er klimaløsninger, der ikke udsætter vores borgere for unødige gener, og som på andre måder kan føre til opfyldelse af Svendborg Kommunes klimamål og være med til at fremme den grønne omstilling på flere planer.

 

Forslaget bringes til afstemning.

For stemmer 1 medlem af udvalget: Liste V

Imod stemmer 5 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C, Liste F og Liste Ø

Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.

Forslaget faldt dermed.

Løsgænger Jens Munk stiller forslag om, at der planlægges for et projekt med kun 2 vindmøller.

For stemmer 1 medlem af udvalget: Løsgænger Jens Munk.

Imod stemmer 5 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C, Liste F og Liste Ø

Liste V undlod at stemme.

Dermed faldt forslaget.

Indstillingen bringes herefter til afstemning.

For stemmer 5 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C, Liste F og Liste Ø

Imod stemmer 1 medlem af udvalget: Liste V.

Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.

Indstillingen var hermed godkendt med bemærkning om, at det ønskes, at de grønne puljemidler tilgår lokalområdet.

Liste V afgiver følgende mindretalsudtalelse:

Venstre mener principielt, at store vindmøller bør opføres på havet og evt. på land i øde områder. En vedtagelse af denne plan vil påføre de berørte borgere såvel økonomisk tab som tab af livskvalitet, ligesom der er store uafklarede spørgsmål til støjens indvirkning på menneskers helbred.

 

Energiforliget fra 2018, vedtaget af et stort flertal i Folketinget, forudsætter desuden, at antallet af vindmøller på land skal halveres. Også derfor kan Venstre ikke, med udsigten til etablering af kæmpestore vindmølleparker og energiøer på havet, støtte op om et vindmølleprojekt i et område, hvor vindeffektiviteten ovenikøbet er begrænset, og hvor natur og dyreliv trues.