Punkt 4 Justering af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud

Beslutningstema

Beslutning om justering af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud på baggrund af drøftelserne i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2020.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender, at observationer og kvalitative data udgør hovedelementet i det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud som beskrevet i sagsfremstillingen

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune er ifølge dagtilbudslovens § 5 forpligtet til at føre et pædagogisk tilsyn med dagtilbud. Tilsynet skal undersøge og vurdere, om den pædagogiske praksis lever op til dagtilbudslovens formålsbestemmelser og kommunalbestyrelsens indsatsområder.

Formålet med tilsynet er todelt. Tilsynet skal dels understøtte en løbende udvikling og styrkelse af den pædagogiske praksis i børnehuse og dagplejegrupper, dels identificere og følge op på eventuelle uhensigtsmæssige pædagogiske praksisser i børnehuse og dagplejegrupper.

Kommunen skal ifølge dagtilbudslovens § 5 offentliggøre rammerne for tilsynet. Udvalget for Børn og Unge godkendte den 3. april 2017 en model for tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune, som der på nuværende tidspunkt arbejdes efter.

Den nuværende tilsynsmodel har fire elementer: 1) Godkendelse af pædagogiske læreplaner, 2) Læringsteammøder, 3) Observationer i dataudvalgte børnehuse/dagplejegrupper samt 4) Dagligt forpligtende samarbejde mellem forvaltning og ledelsesniveauer.

Der lægges op til en justering af den nuværende tilsynsmodel på baggrund af dagtilbudsreformens mere tydelige forventninger til faglig kvalitet samt etablering af en evalueringskultur af det pædagogiske arbejde.

På Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2020 blev principper og hovedelementer i justeret tilsynsmodel drøftet. På baggrund af drøftelserne har forvaltningen arbejdet videre med en justering af tilsynsmodellen til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget.


Justering af det pædagogisk tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud

Tilsynsmodellen justeres med afsæt i principper fra Danmarks Evalueringsinstitut vedrørende kommunernes tilsynspraksis. Principperne omfatter blandt andet systematik og uvildighed.

Princippet om systematik skal understøtte at alle dagtilbud får et ensartet tilsyn ud fra fastlagte kriterier og med en ensartet opfølgning. Princippet om uvildighed skal understøtte at tilsynet føres på et klart vurderingsgrundlag for eksempel med afsæt i data indsamlet ved brug af anerkendte vurderingsværktøjer.

Det foreslås at der bygges videre på erfaringerne med at anvende observationer i det pædagogiske tilsyn, og at observationer udbredes til alle børnehuse og dagplejegrupper. Herved udgør observationer og kvalitative data hovedelementet i det pædagogiske tilsyn.

Det foreslås at observationer i alle børnehuse og dagplejegrupper foretages mindst hvert andet år. Herved vil observationer også blive anvendt som evaluering af de pædagogiske læreplaner, som ifølge dagtilbudslovens § 9 skal foretages mindst hvert andet år.

Forvaltningen har de senere år anvendt det anerkendte observationsværktøj KIDS, som tager afsæt i læreplanens pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer.

Øvrige elementer i justering af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud udgør 1) Pædagogiske læreplaner, 2) Kommunale indsatsområder og 3) Forpligtende samarbejde. Alle tre elementer er defineret og beskrevet i dagtilbudsloven.

Administrationen skal føre tilsyn med at pædagogiske læreplaner udarbejdes, offentliggøres og justeres mindst hvert andet år (se andet dagsordenspunkt til Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. oktober).

Børne- og Ungeudvalget skal mindst hvert andet år drøfte udviklingen på dagtilbudsområdet med afsæt i kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede indsatser.

Dagtilbudsledere og tværfaglige samarbejdspartnere arbejder i et forpligtende samarbejde med forvaltningen, og er forpligtiget til løbende at være opsøgende og reagerende i forhold til at understøtte den pædagogiske praksis.

I det forpligtende samarbejde indgår endvidere behandling og opfølgning på eventuelle forældrehenvendelser og klager, hvor der i visse tilfælde kan være behov for at foretage hyppigere observationer end beskrevet i tilsynsmodellen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Justering af det pædagogiske tilsyn har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Dagtilbudslovens § 5.

Sagen afgøres i

Børne- og Ungeudvalget.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020

Godkendt.