Punkt 3 Orientering om dagtilbuds arbejde med styrket pædagogisk læreplan

Beslutningstema

Orientering om dagtilbuds arbejde med styrket pædagogisk læreplan på baggrund af ny dagtilbudslov med øget fokus på leg og evalueringskultur.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

I foråret 2018 vedtog Folketinget en ny ramme for en styrket pædagogisk læreplan, hvor legen, evalueringskultur og arbejdet med at forebygge social ulighed står som centrale elementer.

D.13. november 2019 blev udvalget orienteret om processen for dagtilbuds realisering af styrket pædagogisk læreplan frem mod 1. juli 2020. Grundet covid-19 har regeringen rykket deadline for realiseringen til udgangen af 2020.

Det centrale i den styrkede pædagogiske læreplan er blandt andet, at der lovgivningsmæssigt er formuleret et fælles pædagogisk grundlag ud fra ni elementer, som blandt andet uddyber arbejdet med børns læring, børnefællesskaber og det pædagogiske læringsmiljø.

Herudover er der lovgivningsmæssigt sat mål for børns læring inden for hver af de seks pædagogiske læreplanstemaer:

  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Ifølge dagtilbudsloven skal det enkelte børnehus/dagplejegruppe udarbejde en lokal pædagogisk læreplan, hvori det skriftligt dokumenteres, hvordan der arbejdes med de seks læreplanstemaer og de ni elementer.

Børne- og Socialministeriet har til dette arbejde udarbejdet en valgfri skabelon, som understøtter, at dagtilbuddene kommer rundt om de lovpligtige indholdselementer.

Denne skabelon er i en involverende proces blevet justeret til, så den afspejler Svendborg Kommunes kommunale og selvejende dagtilbud. I den proces har ledere, FTR, TR samt medarbejdere fra børnehuse og dagpleje været deltagende.

 

Processen i dagtilbuddene frem mod realiseringen af styrket pædagogisk læreplan

Som led i realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan er der tilrettelagt målrettet kompetenceudvikling ved hjælp af puljemidler fra Børn- og Undervisningsministeriet.

I første halvår af 2019 deltog alle pædagogiske teamledere i kommunale, selvejende og private dagtilbud i to diplommoduler i den styrkede pædagogiske læreplan og evalueringskultur. Forløbet gav en praksisnær og teoretisk forståelse af de nye faglige krav, og understøtter at ledelsen, tæt på børnene, kan facilitere medarbejderne i at omsætte den pædagogiske læreplan i hverdagen.

Kompetenceforløbet for alle medarbejdere i ”Børns leg og eksperimenterende virksomhed” i foråret 2019 var skræddersyet af Svendborg Kommune i samarbejde med Aalborg Universitet. Kompetenceforløbet foregik lokalt i eget børnehus eller dagplejegruppe, og tog udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplans fokus på børns leg og evalueringskultur.

 

Det videre arbejde med den pædagogiske læreplan

Frem mod udgangen af 2020 udarbejder hvert børnehus og dagplejegruppe egen pædagogisk læreplan, hvor dagtilbud ifølge ministeriets pædagogiske læreplansskabelon skriver konkrete og retningsgivende refleksioner og eksempler for hver af de seks pædagogiske læreplanstemaer og de ni indholdselementer.

Dagtilbuds erfaringer viser her, at dette arbejde understøtter en faglig refleksionsproces for den enkelte medarbejder i forhold til egen pædagogisk praksis samt lægger op til faglig kollegial sparring og refleksion om fælles pædagogisk tilgang.

Ifølge dagtilbudsloven er den pædagogiske læreplan gældende i to år. Justeringer af den pædagogiske læreplan skal dels foretages på baggrund af en øget daglig evalueringskultur samt en samlet evaluering mindst hvert andet år.

Dette vil i øvrigt blive set i sammenhæng med forslag til justering af det pædagogiske tilsyn, jf. andet punkt på dagsordenen.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Sagen afgøres i

Børne- og Ungeudvalget

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020

Taget til efterretning.