Punkt 9 Lokalplanlægning for boligområde ved den tidligere amtmandsvilla på Tvedvej

Beslutningstema

I forbindelse med planlægning af et nyt boligområde ved den tidligere amtmandsvilla på Tvedvej, er der fremkommet flere kritiske høringssvar vedrørende lokalplanforslaget 656 for området, herunder den bevaringsværdige amtmandsbolig. Teknik- og Erhvervsudvalget skal derfor bemyndige administrationen med et forhandlingsmandat til den videre dialog med investor om lokalplanforslaget.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, at:

  • Administrationen bemyndiges til at indgå i forhandlinger med investor om en revidering af det foreliggende forslag til lokalplan 656
  • Forhandlingsmandatet giver administrationen mulighed for at bede investor om at tilrette projektet for så vidt angår amtmandsvillaens bevaringsværdige arkitektur og historiske udtryk ved hjælp af reviderede bestemmelser i lokalplanforslaget, der reducerer muligheder for altaner og vindueshuller i amtmandsboligens facade.
  • De øvrige opmærksomhedspunkter fra høringen af lokalplanforslaget indarbejdes om muligt også i det endelige lokalplanforslag.

Sagsfremstilling

På baggrund af en forudgående høring besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget d. 7. november 2019, at igangsætte udarbejdelse af planforslag, dog med en reduktion af bebyggelsesprocenten fra ca. 60 til ca. 50 %.
 

Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede d. 6. februar 2020 at prioritere planlægningen for Tvedvej 2 med et tillæg til den nuværende kommuneplan 2017-2029 og en ny lokalplan.

Byrådet igangsatte d. 30. juni 2020 offentlig høring af forslag til kommuneplantillæg 2017.25 og af lokalplanforslag 656.
 

Der er såvel i den forudgående høring som i den seneste offentlige høring modtaget en række forskellige indsigelser i relation til lokalplanforslaget (jævnfør høringssvar til den ordinære dagsorden i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30.09.2020, punkt 4, bilag 2, Tvedvej 2 – Samlede høringssvar). Et centralt opmærksomhedspunkt i disse indsigelser knytter sig til amtmandsboligens historiske og bevaringsværdige karakteristika, som vil forandres radikalt, såfremt lokalplanforslaget fastholdes og det foreliggende projektforslag gennemføres uændret. 
 

Det er administrationens vurdering, at indsigelserne i relation til amtmandsboligen er både væsentlige og relevante, hvorfor det anbefales, at lokalplanforslaget justeres og reducerer muligheder for altaner og vindueshuller i amtmandsboligens facade med henblik på at sikre bygningens bevaringsværdige arkitektur og historiske udtryk.  

Som led heri anmoder administrationen om Teknik- og Erhvervsudvalgets forhandlingsmandat, så dialogen med investor kan fortsættes indenfor dette mandat og frem mod en politisk behandling af et endeligt lokalplanforslag.
 

De øvrige opmærksomhedspunkter fra høringen af lokalplanforslaget, herunder:  
 

  • Indbliksgener mod politiet og til øvrige naboer – særligt fra altaner og vinduer.
  • Placering af sekundær bebyggelse.
  • Ind-og udkørselsforhold.
  • Bebyggelse i fire etager er for højt.
  • Ønske om hæk mm. mod Skovbrynet 1-3
  • Opbakning om boliger i amtmandsvillaen.
  • Ønsker parken bevaret.
  • Ønsker flere træer bevaret.


vil blive administrativt vurderet og om muligt også indarbejdet i det endelige lokalplanforslag.
 

Administrationen bemærker, at hvis der foretages væsentlige ændringer i forhold til det hørte lokalplanforslag, så kan der efter planloven være krav om fornyet høring.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifterne i forbindelse med udarbejdelse af kommuneplantillæg nr. 2017.25 og den videre bearbejdning af lokalplan 656 finansieres indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.

CO2-Konsekvensvurdering

Det vurderes, at den ændrede planlægning ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen på langt sigt.
 

Området er forsynet med fjernvarme, med tilslutningspligt. Hvis bygningsmassen øges, vil det på nuværende tidspunkt påvirke det pågældende områdes CO2-udledning negativt, da fjernvarmen endnu ikke er CO2-neutral. Det antages, at fjernvarmen vil være CO2-neutral inden 2030, hvilket gør, at langsigtede konsekvenserne for CO2-udledningen vurderes ikke væsentlige.
 

I forhold til elforbruget vurderes CO2-udledningen for ikke væsentlig, under forudsætning af elproduktionen senest i 2030 vil være omstillet til vedvarende energi, og dermed være CO2-neutral.

 

Lovgrundlag

Lov om planlægning

Strategier:

  • Bosætningsstrategi 2020

 

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020

Indstillingen godkendt.