Punkt 2 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.28 for et boligområde ved Skårup Seminarium

Beslutningstema

Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.28 for et boligområde ved det tidligere Skårup Seminarium.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet, at

  • Kommuneplantillæg nr. 2017.28 vedtages endeligt.
  • At den videre planlægning og udarbejdelse af forslag til lokalplan sker under hensyntagen til de opmærksomhedspunkter, som er rejst i den forudgående høring samt høring af kommuneplantillæg, herunder bebyggelseshøjde, friholdelse af bebyggelse i park, bevaring af beplantning, etablering af offentlige tilgængelige forbindelser og trafikafvikling.

Sagsfremstilling

Baggrund for udarbejdelsen af nyt plangrundlag for Skårup Seminarium er en henvendelse fra en privat bygherre, som ønsker at omdanne seminariet til et senior bofællesskab. Omdannelsen skal ske ved genanvendelse af den fredede hovedbygning med sidebygninger, genanvendelse af den tidligere rektorbolig, samt opførelse af ny bebyggelse i området.

Afgrænsningen af både den nuværende og kommende kommuneplanramme. Rammen beholder sin geografiske udstrækning og ændrer anvendelse fra offentlige formål til boligformål. 

 

 

Processen frem til nu:

6. februar 2020: Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at prioritere planlægningen for Skårup Seminarium med et tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt lokalplan.
 

6. marts 2020 :Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at igangsatte forudgående høring.
 

10. marts til 1. april. 2020. Forudgående høring.
 

7. maj 2020: Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at fortsætte planlægningen under hensyn til de principper, som blev rejst i den forudgående høring, herunder bebyggelseshøjder, friholdelse for byggeri i park, bevaring af beplantning, etablering af offentlige tilgængelige forbindelser og trafikafvikling.
 

Følgende principper skal overholdes og danne grundlaget for udarbejdelsen af en lokalplan.

  1. Kulturmiljøet skal understøttes ved at bevare hovedbygningen og friholde parken for bebyggelse.
  2. Ny bebyggelse skal understøtte kulturmiljøet ved fortsat at lade hovedbygning og rektorbygning være de dominerende bygninger.
  3. Ny bebyggelse skal opføres i slanke volumener og åbne sig mod parken.
  4. Ny bebyggelse skal opføres i maks. 3 etager, som skal holde sig under hovedbygningens taghøjde og den skal udgøre mindre enheder.
  5. Der skal sikres adgang til parken gennem den nye bebyggelse.
  6. Ny bebyggelse ud mod Østergade skal harmonere med stationsbybygningerne på modsatte side af vejen.
  7. Ny bebyggelse ud mod Vestergade skal tilpasses landsbygadens profil.
  8. Ny bebyggelse skal opføres i materialer, der harmonerer med områdets materialer, mursten enten i blank mur eller pudsede.
  9. Bebyggelsesprocenten må maks. være 30 % for området.
     

6. juli til 1. september 2020. Høring af kommuneplanændringen.

 

Høringssvar af kommuneplanændringen:

Der er modtaget 6 høringssvar i høringsperioden.

Generelt er der en positiv holdning til, at seminariet igen kommer i anvendelse.
 

Høringssvarene omhandler flere af de principper (1-9), som blev fremlagt i forbindelse med den forudgående høring.
 

Høringssvarene omhandler bebyggelsens højder, indkig, skygge, placering, størrelser og hvordan bebyggelsen kan indpasses i kulturmiljøet. Andre opmærksomhedspunkter er at parken stadig skal være tilgængelig og at antallet af boliger vil skabe mere trafik i området. 
 

Et resumé af høringssvarene med bemærkninger er vedlagt som bilag 1: ”Hvidbog Kommuneplantillæg Skårup Seminarium” og høringssvarene er vedlagt som bilag 2: ”Samlede høringssvar Skårup Seminarium”.

 

Opmærksomhedspunkter fra høringen til den videre planlægning:

Det er i principperne pointeret, at ny bebyggelse skal holde sig under hovedbygningens taghøjde og at den nye bebyggelse skal udgøres af mindre enheder. Dette er præmisserne for, at der kan tillades byggeri i maks. 3 etager. Det er også fastlagt, at ny bebyggelse ud mod Østergade skal harmonere med stationsbybygningerne på modsatte side af vejen og at ny bebyggelse ud mod Vestergade skal tilpasses landsbygadens profil.
 

Der vil i den kommende planproces være opmærksomhed på, at indrette bebyggelsen med varierende etage- og taghøjder, så en realisering af bebyggelse i maks. 3 etager ikke kommer i konflikt med de øvrige principper.
 

Det er intentionen, at parken friholdes for bebyggelse og bevares med sit udtryk. Parken vil i fremtiden fungere som fælles grønne friarealer for den kommende bebyggelse. Det vil dog være naturligt at arbejde med enkelte, offentligt tilgængelige stiforbindelser. Der vil desuden blive taget stilling til træernes værdi og stand i forbindelse med den kommende planlægning.
 

Der er endnu ikke foretaget nogle konkrete vurderinger af planlægningens konsekvenser for trafikmængder og trafikafvikling. Planlægningens konsekvenser for trafikmængder og trafikafvikling vil blive afdækket i den kommende lokalplanproces.
 

Den nærmere lokalplanlægning vil fastlægge byggefelter, højder og/eller etageantal for kommende bebyggelse. Dette vil ske ud fra en rimelig betragtning om nabohensyn.
 

Kommuneplantillægget er screenet i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer. Resultatet er, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport, da miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet.

 

Det videre forløb

Udarbejdelse af forslag til lokalplan påbegyndes efter godkendelse af kommuneplantillægget. Forslag til lokalplan 659 for boliger ved Skårup Seminarium skal ligeledes godkendes politisk og i offentlig høring.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan varetages af ekstern rådgiver for Svendborg Kommune og afholdes indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
 

Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte den 6. februar 2020 brugen af ekstern rådgiver til bistand til kommunes planarbejde.
 

Omdannelse af Skårup Seminarium er med til at understøtte byliv og bosætning i Skårup, samtidig med at omdannelsen af Skårup Seminarium er med til at aktivere de bevaringsværdige bygninger til nye bosætningsmål.

CO2-Konsekvensvurdering

Det vurderes, at den ændrede planlægning ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen på langt sigt.
 

Området er forsynet med fjernvarme med tilslutningspligt. Hvis bygningsmassen øges, vil det på nuværende tidspunkt påvirke det pågældende områdes CO2-udledning negativt, da fjernvarmen endnu ikke er CO2-neutral. Det antages, at fjernvarmen vil være CO2-neutral inden 2030, hvilket gør, at langsigtede konsekvenserne for CO2-udledningen vurderes ikke væsentlige.
 

I forhold til elforbruget vurderes CO2-udledningen for ikke væsentlig, under forudsætning af elproduktionen senest i 2030 vil være omstillet til vedvarende energi, og dermed være CO2-neutral.

Lovgrundlag

Lov om planlægning.

Lov om miljøvurdering af planer og programmer.

Bosætningsstrategi 2020 for Svendborg Kommune.

Sagen afgøres i

Byrådet.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020

Indstillingen godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.