Punkt 4 Status på SMS-tjeneste

Sagsfremstilling

Status på SMS-tjeneste, virker den efter hensigten? Mindsker den udeblivelser og hvordan opleves den af brugerne?

Skarø Beboerforening har følgende bemærkninger:
Medlemmernes erfaringerne over sommeren har flere gange vist at afgange de troede var udsolgt, alligevel ikke var det.

ex fra medlem: Melding om "alt udsolgt" også dagen før selve afgangen viste sig ikke at være tilfældet. Ifølge færgepersonale var der 18 ledige pladser!

Flere eksempler findes.

Det synes ikke holdbart at man skal gå/ køre til og fra færgen flere gange om dagen "på chancen" for at se hvornår der evt er plads.

Sms tjeneste i forhold til aflysning af afgange når ikke ud til alle der har et booking nr.

Hvordan kommer man på sms tjeneste?

Hvad med dem der ikke har en mobiltelefon? (ældre)

På opfordring fra flere medlemmer medsendes følgende punkter til eventuelt:

Det erfares at øboernes vilkår over de seneste år er blevet forringet generelt.

-          Faste afgange erstattes af telefærger.

-          Sene afgange slettes 2 måneder om året.

-          Kapacitetsproblemer giver usikkerhed og svære logistikmæssige udfordringer.

-          Tidl kunne øboer sejles hjem efter ex forældremøder og lign om aftenen.

-          Parkeringspladser på Svendborg havn synes at forsvinde?

 

Ang. parkeringsforhold og "Den blå kant":

Hvad er kommunens konkrete planer for parkering til husejere på øerne i Svendborg?

På vegne af flere medlemmer udtrykkes hermed bekymring for distancen til færgelejet både i forhold til

-          pendlere der i forvejen er på dispensation i forhold til mødetider på deres arbejdspladser.

-          transportering af tungere gods og varer (både privat og erhvervsmæssigt)

-          ældre beboere med nedsat gangfunktion. 

 

Tid sidst viderebringes en generel bekymring i forhold til fremtidig bosættelse på øerne, når vilkårene fortløbende forringes.

Affolkning har længe været en realitet.

Beslutning i Ø-udvalget den 14-09-2020

Parkeringsforhold, på nuværende tidspunkt bliver der ikke færre p-pladser.
Det undersøges om SMS-tjenesten (som minder gæsten om en forestående tur) kan tilpasses de enkeltes behov – hyppig bruger og feriegæst.

Ønsker man at få en SMS fra Højestene ved driftsforstyrrelser o.lign., skal man tilmelde sig ved at sende en SMS til 445 med teksten: rederi.

P-plads ved Hjortøboen drøftet, tages med i det fortsatte arbejde med p-pladser.