Punkt 9 Strategi til udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen

Beslutningstema

Beslutning om anvendelse af midler til landsbyfornyelse samt brug af interne administrative ressourcer til udmøntning heraf.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at

  • Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020 anvendes til bygningsfornyelse for fredede og bevaringsværdige ejendomme, forsamlingshuse og tiloversblevne erhvervsbygninger
  • Landsbyfornyelsesmidlerne for 2021 og 2022 ansøges med henblik på at midlerne anvendes til områdefornyelse i udvalgte byer
  • Der søges en samlet bruttoanlægsbevilling på ca. 23 mio. kr. til realisering af ovenstående, hvis finansiering og placering af rådighedsbeløb i årene, indarbejdes i budgetterne som beskrevet under punktet Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
  • Der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
  • Der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. til Skimmelsvamp i 2020 og at dette finansieres af puljen ”Rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse”.

 

Sagsfremstilling

Den 6. juni 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen skulle ansøge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om midler til byfornyelse i landområder og i byer med mindre end 4.000 indbyggere. Derudover skulle der udarbejdes en strategi for udmøntning af puljen.
 

Svendborg Kommune har fået tildelt 3,1 mio. kr. Rammen dækker 60 % af de samlede udgifter. Der er på nuværende tidspunkt tildelt midler i 2019 og 2020. Forventningen er, at Svendborg Kommune ligeledes kan få tildelt statsstøtte i 2021 og 2022.
 

Målet med midler fra Landsbyfornyelsespuljen er at forbedre boligstandarden og sætte gang i udviklingen af landområder for at gøre dem attraktive at bo og investere i.
 

I Svendborg Kommune vil puljen kunne anvendes i hele kommunen, på nær i Svendborg by, da den har flere end 4.000 indbyggere

 

Puljens anvendelse

Landsbypuljen har et relativt bredt sigte, hvilket erfaringsmæssigt gør udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen meget ressourcekrævende for kommunens administration, da der er tale om en statslig pulje med udvidede dokumentationskrav. Det er derfor vigtigt, at puljens anvendelse får en tydelige strategisk retning og bliver tydeligt afgrænset.

For at imødekomme dette, foreslår administrationen derfor, at landsbypuljen opdeles, således at midlerne fra 2019 og 2020 alene anvendes til bygningsfornyelse, i form af:

  • Nedrivning af nedslidte boliger og erhvervsbygninger og Indretning af byrum på tomme grunde, hvor der gives støtte til nedrivning
    • Der kan skabes forbedringer i landdistrikterne gennem nedrivning af skæmmende boliger og erhvervsbygninger, for herved at give plads til nye boliger eller grønne byrum, idet de økonomiske udgifter forbundet med nedrivning, ofte står i vejen for ny boligudvikling.

Der kan støttes med op til 50 %.

 

  • Istandsættelse af forsamlingshuse
    • Forsamlingshuse, som ikke er drevet kommercielt, er traditionelt udfordret på at skabe tilstrækkelig økonomi til større renoveringsarbejder, som fx udskiftning af tage og vinduer. Covid-19 har blot forværret dette, hvorfor en anvisning af statslige midler til forsamlingshusene kan medvirke til at revitalisere landsbyernes samlingssteder.

Der kan støttes med op til 100 %.

 

  • Istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger
    • Det er almindeligvis forbundet med forhøjede udgifter at renovere fredede og bevaringsværdige ejendomme. Byfornyelsesmidlerne giver mulighed for at tildele midler til udvendig istandsættelse af sådanne ejendomme.

Der kan støttes med op til 75 %.
 

Herudover anvendes byfornyelsesmidlerne efter behov også til kondemnering af sundheds- eller brandfarlige boliger og genhusning.
 

På baggrund af de indsatser der gøres i 2020, præsenteres Teknik- og Erhvervsudvalget i foråret 2021 for et forslag til anvendelse af midlerne for 2021 og 2022. Det forventes, at indsatsen i 2020 anviser et behov på udvalgte steder, hvor der kan være behov for en egentlig områdefornyelse. Et eksempel herpå kan være etablering af et rekreativt område på et areal, hvor der er nedrevet en erhvervsbygning. 

 

Ressourceforbrug til udmøntning af puljen

Erfaringen fra en tidligere evaluering af puljen i Svendborg Kommune har vist, at der er behov for ekstra ressourcer til at lave opsøgende og understøttende arbejde for at kunne anvende midlerne strategisk til at understøtte allerede besluttede politiker (fx Bosætningsstrategien, Klima- og Energipolitikken, Bæredygtighedsstrategien). For at sikre sammenhæng til politisk besluttede strategier og prioriteringer, er det nødvendigt at afsætte ekstra administrative ressourcer til puljens udmøntning.
 

Administrationen vurderer, at det kræver et 1/2 årsværk om året, fordelt på primært byg- og planafdeling samt generel puljeadministration at udmønte puljen.

Da der ikke er overskudskapacitet i de afdelinger, der medvirker til behandlingen af ansøgninger i forbindelse med puljens udmøntning, foreslås det, at der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Anvendelse af den statslige pulje fordrer kommunal medfinansiering.
 

Af de samlede udgifter, vil Statens refusion af kommunens udgifter udgøre 60 %, og Svendborg Kommunes andel vil udgøre 40 % som kommunal medfinansiering.

 

Svendborg Kommune har i budgettet indarbejdet en årlig pulje på ca. 3,5 mio. som et rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse. Af de ca. 3,5 mio. kr. er 95 % lånefinansieret og afsat til områdefornyelse og bygningsforbedring i forhold til Landsbypuljen. Puljen dækker også lovpligtig afhjælpning af indeklimaproblemer (skimmelsvamp og PCB). Der modtages refusion på op til 50 % fra Staten, i forhold til de tilskud og udgifter der er i forbindelse med disse sager.

 

Staten har meldt ud, at Svendborg Kommunes andel af Landsbypuljen (60 %) er på:

  • 3.088.261 kr. i 2019 og 3.559.704 kr. i 2020

 

For at udnytte Svendborg Kommunes andel af den statslige Landsbypulje for 2019 og 2020, fordrer dette en medfinansiering (40 %) på:

  • 2.058.841 kr. i 2019 og 2.373.136 kr. i 2020


Der søges på denne baggrund en samlet udgiftsbevilling på 22.945.622 kr. og en samlet indtægtsbevilling på -13.767.373 kr. som giver nettoanlægsrammen på 9.178.249 kr.

 

Der søges herudover om, at den samlede udgifts- og indtægtsbevilling fordeles jævnfør nedenstående oversigt, med følgende rådighedsbeløb i åerne 2020 til 2023.

 

 

Hertil søges om, at Svendborg Kommunes medfinansiering (i skemaet ovenfor nettobudget) finansieres via puljen ”Rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse”, jævnfør nedenstående skema.

 

 

Der søges herudover om en tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. i 2020 til Skimmelsvamp, som finansieres af ”Rest – Pulje – Rådighedsbeløb” for 2020, i ovenstående skema.

Administrationen vurderer at realiseringen af Landsbypuljen 2019 – 2022 fordre et 1/2 årsværk om året, fordelt på primært byg- og planafdeling samt generel puljeadministration at udmønte puljen. Da der ikke er overskudskapacitet i afdelingerne oversendes dette til budgetforhandlingerne for 2021. Den årlige udgift vil være på ca. 0,325 mio. kr. og indeholder løn samt overhead.

 

Lovgrundlag

Lov om Byfornyelse

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020

Indstillingen godkendes, herunder at der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
 

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020

Indstilles.

Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).

Beslutning i Byrådet den 01-09-2020

Godkendt.