Punkt 11 Opnormering byggesagsbehandling Miljø og Teknik

Beslutningstema

Med henblik på fortsat at holde sagsbehandlingstiden nede under de nationale servicemål, skal der træffes beslutning om at opnormere byggesags- og trafikafdelingen med i alt 2 årsværk samt afsætte ressourcer til ekstern bistand indtil rekrutteringen er på plads og antallet af lovliggørelsessager er nedbragt på et acceptabelt niveau. 

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Økonomiudvalget, at:

  • Byggesags- og Trafikafdelingen opnormeres med i alt 2 årsværk fra oktober 2020 og frem til udgangen af 2021.
  • Der anvendes ekstern bistand i 2020 som bistand til myndighedsbehandlingen i de to afdelinger.
  • Ovenstående forventes finansieret ved hjælp af øget gebyrindtægter. Manglende finansiering derudover påhviler Direktionen at pege på i forbindelse med regnskabsårets afslutning.

De to årsværk i 2021 på 1.300.000 kr. forventes delvis, at blive finansieres ved 400.000 kr. i øget gebyrindtægter samt et engangsbeløb på 900.000kr. netto, som skal indgå i budgetdrøftelserne for budget 2021.

Sagsfremstilling

Byggeriet i Svendborg har igennem de seneste år oplevet en pæn fremgang. Fra 2018 til 2019 oplevedes en vækst på 15 procent og med Byrådets ønske om at nedbringe sagsbehandlingstiden på byggesager blev byggesagsafdelingen opnormeret med to medarbejdere med virkning fra 1.maj 2019, så afdelingen i dag tæller i alt 11½ årsværk, hvoraf 7½ årsværk alene behandler bolig- og erhvervssager.
 

Der er løbende blevet arbejdet på at effektivisere sagsbehandlingen, bl.a. gennem en ny teamstruktur og en mere specialiseret arbejdsdeling i afdelingen. Indenfor det seneste år, er der også blevet arbejdet med kompetenceudvikling og omlægning af arbejdet på baggrund af det nye Bygningsreglement 2018.
 

I kraft af øgede ressourcer og et effektiviseringsfokus er det lykkedes at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 84 dage i 2018 til 43 dage i 2019. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i indeværende år er senest opgjort til 34 dage, hvilket ligger under niveauet for de nationale servicemål på byggesagsområdet (gennemsnitligt 49 dage).
 

Væksten i byggeriet fortsætter imidlertid på vej mod nye rekorder i Svendborg Kommune. I årets første fem måneder steg antallet af byggeansøgninger til kommunens myndighedsbehandling således med 36 procent sammenlignet med samme periode i 2019, som var det hidtidige rekordår. Forventninger om Corona krisens negative indvirkning på byggeriet har indtil videre ikke holdt stik i Svendborg. Der var kun en meget kortvarig afmatning i antallet af byggeansøgninger i ugerne umiddelbart efter nedlukningen og efter genåbningen af det danske samfund har antallet af ansøgninger taget fart igen. Samtidig er antallet af klager og lovliggørelsessager stigende.
 

Det har haft betydning for sagsbehandlingstiden i årets første måneder. Da den gennemsnitlige sagsbehandlingstid blev opgjort i marts måned 2020 var den 25 dage. Ved opgørelsen i juni måned er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid steget til 34 dage.

 

Tabel 1. Udviklingen i antallet af byggeansøgninger og sagsbehandlingstider

År

2016

2017

2018

2019

2020

(årets første 5 måneder)

Antal byggeansøgninger

1394

1709

1655

1904

1043

Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i dage

-

-

84

43

34 (foreløbigt tal)

 

I lyset af den økonomiske situation affødt af Corona krisen er nye bolig- og erhvervsbyggerier blevet prioriteret højere end klager og lovliggørelsessager. Derfor ses nu et ikke ubetydeligt efterslæb på sådanne sager, der snart bør indhentes af hensyn til kommunens myndighedsforpligtelse.
 

Med denne opgave og den fortsatte stigning i antallet af byggeansøgninger vil det derfor ikke være muligt fortsat at holde sagsbehandlingstiden nede uden yderligere tilførsel af ressourcer til henholdsvis byggesags- og trafikafdelingen – sidstnævnte afdeling, idet der her i forbindelse med såvel bolig- som erhvervsbyggeri behandles afledte ansøgninger om overkørselstilladelser.
 

Det vurderes, at efterslæbet på klager og lovliggørelsessager kan indhentes ved hjælp af ekstern bistand resten af året 2020. Udgifterne hertil vil udgøre omkring 400.000 kr. Med tilførsel af to årsværk til byggesags-/trafikafdelingen i resten af 2020 og 2021 forventes det, at sagsbehandlingstiden fortsat kan holdes under de nationale servicemål på området. Udgifterne hertil vil være henholdsvis 650.000 kr. i 2020 og 1.3 mio. kr. i 2021.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgiften i 2020 til opnormering og ekstern bistand fratrukket forventet merindtægt via byggesagsgebyr foreslås finansieret i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2020, hvor direktionen må pege på finansiering.
 

Netto udgiften til opnormering i 2021 foreslås finansieret via udvidelsesforslag til budget 2021

Udgifter til ekstern bistand i 2020: 400.000 kr.

Udgifter til opnormering i 2020: 325.000 kr.

Udgifter til opnormering i 2021: 1.3 mio. kr.

Indtægt ved gebyr i 2021: 400.000 kr.

I alt 2020: 725.000 kr.

I alt 2021: 900.000 kr.

 

Sagsbehandlingstiden for byggesager har afledt konsekvens for byggeriet og investeringslysten i Svendborg kommune. Korte sagsbehandlingstider vil således have en direkte positiv effekt på erhvervslivets muligheder for at vækste i Svendborg Kommune og en indirekte effekt i forhold til jobskabelse og efterfølgende bosætningsmuligheder

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020

Indstillingen godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020

Godkendt.

Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).