Punkt 2 Punkt til behandling fra Venstres byrådsgruppe

Sagsfremstilling

Byrådsmedlem Mette Kristensen (V) ønsker på vegne af Venstres byrådsgruppe følgende optaget på økonomiudvalgets dagsorden den 25. august 2020:

 

  • Venstre ønsker en bred politisk drøftelse af den nuværende situation på Svendborgbanen og de udfordringer den står overfor med udsættelse af reparation og udskiftning af signalanlægget på ubestemt tid.
  • Formålet med de politiske drøftelser er at få defineret byrådets handlemuligheder i forhold til at få fremskyndet anlægsarbejdet på Svendborgbanen samt drøfte alternative og/eller midlertidige løsninger for sikker drift af banen.

 

På Byrådsmødet d. 28. januar 2020 fik Venstres byrådsgruppe dagsordensat problematikken omkring Svendborgbanen med forslag om at rette en fælles henvendelse til Transportminister Benny Engelbrecht med det formål at få klart svar på, hvornår udskiftningen af de over 50 år gamle signalanlæg på Svendborgbanen kan forventes afsluttet.

Baggrunden for at rejse punktet var, at DRFyn samme morgen kunne berette, at udskiftning af signalanlægget på Svendborgbanen var blevet udskudt, og samtidig udtalte direktør for Banedanmark Søren Bøjsen, at der kunne gå op til 10 år før arbejdet blev igangsat.

Byrådet enedes om at fremsende en henvendelse til Transportministeren med henblik på at få et klart svar på, hvornår udbedring af signalanlægget forventes afsluttet. De øvrige fynske borgmestre tilsluttede sig herefter henvendelsen.

 

D. 4/3 modtog Byrådet et intetsigende svar fra ministeren, og siden er der ikke blevet fulgt op på sagen. Det er en sag, som i den grad er vigtig for Svendborg, og som har udviklet sig i en helt forkert retning på kort tid i 2020.

 

I sidste periode lykkedes det, at få den daværende Transportminister Hans Christian Schmidt inviteret til Svendborg, og daværende borgmester Lars Erik Hornemann havde møder med både Banedanmark, direktøren for DSB, pendlerforeningen m.v., og det pres udmøntede sig i, at det politiske styre på Christiansborg og Banedanmark i 2017 besluttede at fremskynde udbedringen til 2021. Denne tidsfrist er nu desværre endnu engang blevet udskudt på ubestemt tid, hvilket er en fuldstændig uholdbar situation og ikke rimeligt for Svendborgs togpendlere.

 

Vi vil gerne fastholde de unge studerende i Svendborg Kommune, så de kan bo i Svendborg og studere i Odense. Vi vil også gerne sikre, at man kan bosætte sig i Svendborg og arbejde i Odense og samtidig være tryg ved at kunne møde til tiden. Men med de lange udsigter til en stabil togdrift, er vi bekymret for, at de unge mennesker og andre borgere i stedet flytter til Odense eller er nødsaget til at anskaffe sig en bil, som tillige er noget mere miljøbelastende. 

 

Venstre vil gerne have en politisk drøftelse af mulige alternative og/eller midlertidige løsninger, som evt. kan fremlægges for Transportministeren og Banedanmark, herunder muligheden for etablering af et vigespor mellem Stenstrup og Svendborg. ”

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020

Udvalget aftalte, at kommunen tager initiativ til et fælles, fynsk borgmestermøde (Odense, Faaborg-Midtfyn og Langeland) med transportordførerne.

Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).