Punkt 7 Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag på dagtilbudsområdet - i høring

Beslutningstema

Med denne sag lægges der op til at sende en opdateret og fornyet udgave af dagtilbudsområdets Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag i høring.  Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag udgør det politiske bestemte grundlag for arbejdet i kommunale og selvejende dagtilbud. Grundlaget er opdateret og fornyet med afsæt i ændringer i dagtilbudsloven (dagtilbudsreformen), herunder den nye styrkede pædagogiske læreplan og det nationale pædagogisk grundlag for området.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At forslag til Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag sendes i høring i bestyrelser og MED-organisation i kommunale og selvejende dagtilbud med henblik på endelig beslutning på udvalgsmødet d. 7. oktober 2020.

Sagsfremstilling

Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag er opdateret og fornyet med afsæt i ændringer i dagtilbudsloven (dagtilbudsreformen), herunder den nye styrkede pædagogiske læreplan og et nationalt pædagogisk grundlag for området.

Det overordnede formål med dagtilbud er, jf. dagtilbudsloven, at fremme trivsel, læring, udvikling og dannelse for 0-6 årige. Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag skal ses som en udmøntning heraf, der rummer de særlige kendetegn ved kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg.

Det foreslås, at sende den opdaterede og fornyede udgave af dagtilbudsområdets Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag i høring. 

Der blev første gang formuleret en Vision, mission og fælles referenceramme for dagtilbuddenes arbejde i 2011. I 2015 blev den opdateret som Vision, mission og fælles arbejdsgrundlag. Begge gange fandt det sted i en inddragende proces med involvering af bl.a. de pædagogiske teamledere i børnehuse og dagpleje.

Tilbagemeldingen fra dagtilbudsledere og pædagogiske teamledere har været, at både den nuværende og tidligere udgave har haft stor praktisk betydning som dialogværktøj i medarbejdergrupper, til introduktion af nye medarbejdere, medarbejderudviklings- og gruppeudviklingssamtaler, dialog med forældre og bestyrelser m.m. Den har været særlig egnet til det, fordi den på en enkelt måde sammenfatter, hvad vi står for og tillægger en særlig værdi.

Samtidig er der behov for at opdatere og forny indholdet, så den afspejler de ændringer, der er sket med dagtilbudsreformen, bl.a. en styrket pædagogisk læreplan og et fælles pædagogisk grundlag på nationalt niveau. Samtidig skal der holdes fast i de nøgleudsagn fra den nuværende udgave, som har vist sig mest særlige betydningsfulde og stadig har værdi.

Endeligt har dagtilbuddenes arbejde gennem de senere år med forskellige indsatsområder, bl.a. Aktive børn i dagtilbud, Fokus – trivselsvurderinger og læringsledelse bidraget til at tydeliggøre den fælles faglige ambition for området.

På den baggrund har der været gennemført en dialog med pædagogiske teamledere i børnehuse og dagplejegrupper om input og bemærkninger til en opdateret og fornyet udgave. Inden for rammerne af dette er der formuleret et forslag til vision og en mission med et særligt Svendborg-aftryk, mens det fælles pædagogisk grundlag stammer fra det nationale grundlag.

 

Vision

Visionen handler om børnene: ”Dagtilbud i Svendborg - her kan børn skabe sig en barndom i bevægelse.”

En barndom i bevægelse er tænkt som et udtryk, der rummer flere betydninger, eksempelvis:

  • En barndom i bevægelse er udtryk for den udvikling og forandring, man gennemgår fra helt lille barn til 5-6 årig inden skolestart.
  • Bevægelse er også udtryk for de følelser og den bevægelse, man kan opleve som barn i dagligdagen, hvor meget er nyt og sanses for første gang.
  • En barndom i bevægelse handler også om at vi som professionelle har ambitioner på alle børns vegne. Dvs. at uanset hvilket udgangspunkt det enkelte barn har, insisterer vi på at understøtte en barndom, hvor der sker positiv udvikling for barnet.
  • En barndom i bevægelse er desuden udtryk for konkret kropslig bevægelse, hvor Svendborg er kendetegnet ved en særlig vægt på bevægelse, motorik og idræt.
  • Endelig er fremhævelsen af barndom udtryk for en vægt på familiens og barnets betydning i sig selv i det pædagogiske arbejde, bl.a. udtrykt i dagtilbudsreformens understregning af barndommen har en særlig værdi i sig selv og ikke blot skal ses som en fase på vej mod det næste.

I den tidligere udgave var visionen formuleret som ”Dagtilbud i Svendborg – her kan børn skabe sig fundament til at mestre livet”, hvor vægten var lagt mere på fundamentet for det senere tilværelse end på barndommen i sig selv.

 

Mission

Missionen er rettet til medarbejdere i dagtilbud og udtrykker de overordnede forventninger til, hvad man skal mestre som medarbejder og som et professionelt læringsfælleskab i medarbejdergruppen for at understøtte visionen og det fælles pædagogiske grundlag.

Missionen er som i den tidligere version formuleret med afsæt i ”Jeg har betydning i børns liv, fordi” og rummer udsagn, der handler om hele læringsmiljøet/børnegruppen, det enkelte barn og om samarbejdet med forældre og i tværfaglige sammenhænge.

Missionen er udbygget i forhold til den tidligere version, da det sammen med visionen i særligt grad er her, der er mulighed for at udtrykke en Svendborg-tilgang, idet det fælles pædagogiske grundlag er fastlagt på nationalt niveau.

 

Fælles pædagogisk grundlag

Det nationale pædagogiske grundlag erstatter det tidligere fælles arbejdsgrundlag, som alene var formuleret med afsæt i Svendborg. Med dagtilbudsloven bliver alle dagtilbud i Danmark forpligtet på at arbejde med det fælles pædagogiske grundlag som pejlemærke for de læringsmiljøer, der skal skabes sammen med børn og forældre.

Nøgleudsagn fra det nationale pædagogiske grundlag er sammenfattet i den opdaterede udgave af Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag. Det rummes under overskrifterne:

                                          Barnesyn

                                          Dannelse og børneperspektiv

                                          Leg

                                          Læring

                                          Børnefælleskaber

                                          Det pædagogiske læringsmiljø

                                          Samarbejde med forældre

                                          Børn i udsatte positioner

                                          Pædagogisk læringsmiljø og sammenhæng til børnehaveklassen.


Proces

Det foreslås, at udvalget sender forslag til Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag i høring i bestyrelser og MED-organisationen i kommunale og selvejende dagtilbud med henblik på endelig beslutning på udvalgsmødet d. 7. oktober 2020.

Som supplement til høringen tilrettelægges en særskilt orientering og dialog med tillidsrepræsentanterne på området.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Forslaget har ingen selvstændige økonomiske konsekvenser.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020

Godkendt.

 

Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).