Punkt 4 Kompetenceløft 2020-2021 - understøttelse af arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer

Beslutningstema

Skole og Uddannelse præsenterer en oversigt over, hvordan skolernes arbejde med fortsat udvikling af mangfoldige læringsmiljøer understøttes i skoleåret 2020-2021. Der er tale om en række initiativer, der skal supplere skolernes egne strategier og indsatser.

Indstilling

Direktionen indstiller;

  • At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 4. september 2019 vedtog Børne- og Ungeudvalget en ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer, en justering af strukturen på specialundervisningsområdet samt en ændring af ressourcetildelingsmodellen med virkning fra skoleåret 20/21.

I nærværende skoleår har skolerne arbejdet med at forberede sig til skoleåret 20/21, hvor udmøntningen af de politiske beslutninger påbegyndes.
Som udgangspunkt skal den enkelte skole selv finde sin vej i arbejdet med den fortsatte udvikling af mangfoldige læringsmiljøer, der afspejler de børn, vi nu engang har, og de lokale kontekster. Og i nærværende skoleår har alle skoler arbejdet seriøst med at udarbejde strategier, styrke arbejdet i de professionelle læringsfællesskaber, gennemføre prøvehandlinger osv. Dette arbejde fortsætter i det kommende skoleår, men det vil blive suppleret af en række fælles initiativer på tværs af alle skoler i samarbejde med Skole og Uddannelse/PPR.

Børne- og Ungeudvalget vil på mødet blive præsenteret for disse initiativer og orienteret om det nærmere indhold.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Tiltagene finansieres inden for den samlede ramme.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020

Taget til efterretning.

 

Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).