Punkt 2 Orientering om udledninger fra Kommunens renseanlæg

Beslutningstema

Orientering om udledninger fra Kommunens renseanlæg.

Indstilling

Direktionen indstiller

  • At orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune er myndighed for kommunens renseanlæg og skal godkende udledninger herfra. Miljøstyrelsen er myndighed i forhold til at føre tilsyn med kommunens renseanlæg.
 

Hvert år får kommunen en tilsynsrapport fra Miljøstyrelsen. Rapporten for 2019 viser, at alle kommunens renseanlæg overholder alle gældende udlederkrav. Svendborg Kommune skulle i juni 2020 i forbindelse med en landsdækkende undersøgelse for Miljøstyrelsen oplyse om eventuelle tilladelser til udledning af urenset spildevand i forbindelse med omlægninger/reparationer af renseanlæg. Svendborg Kommune har ikke givet sådanne tilladelser de seneste 10 år, da omlægninger/reparationer har kunnet udføres ved opstuvning eller udledning via andet system med rensning.

 

Det spildevand, der ledes til renseanlæggene, består dels af husspildevand, processpildevand fra virksomheder og spildevand fra hospitaler.
 

Desuden ledes også overfladevand (regnvand) fra ejendomme, som ikke er separatkloakeret samt regnvand fra veje. Dette spildevand kræver egentlig ikke rensning, men bliver alligevel ledt til renseanlæg. I spildevandsplanen er det udførligt beskrevet, hvilken indsats der bliver gjort for at afkoble mest muligt vand (der ikke kræver rensning) fra spildevandssystemet.
 

Afkoblingsstrategien skal sikre, at overløb fra spildevandssystemet i forbindelse med kraftig regn/skybrud minimeres. Vand og Affald har implementeret et overvågningsprogram – Power BI – til at følge indsatsen.
 

Alle virksomheders processpildevand bliver reguleret via en udledningstilladelse. I udledningstilladelsen bliver der stillet vilkår med grænseværdier for de stoffer spildevandet må indeholde, inden det ledes til spildevandssystemet. Det kan dels være på stofkoncentration og dels på vandmængde. Vurderingerne foretages ud fra de vejledende grænseværdier, Miljøstyrelsen har fastsat. Der er fastsat vejledende grænseværdier på stoffer, som tungmetaller, olie/fedt, salte, m.m. Det vil sige, at det meste af det forurenede stof er renset fra ved kilden (virksomheden) inden det ledes videre til det pågældende renseanlæg.

Der er ikke fastsat vejledende grænseværdier for det spildevand, der udledes fra husstande og hospitaler.
 

De medicinrester og kemikalier, der udledes via spildevandet fra hospitaler udgør typisk mellem 1 – 4 % af det samlede mængde - resten stammer fra husholdninger, da en stor del af behandlingerne sker ambulant.
 

Miljøstyrelsen har fokus på hospitalsspildevand. Miljøstyrelsen har lavet en handlingsplan og gennemfører løbende evaluering på, hvilke af landets hospitaler, der har en egentlig tilslutningstilladelse og hvilke stoffer der i tilladelserne er fokus på. Ligeledes har Miljøstyrelsen opfordret kommunerne til at lave tilslutningstilladelser til eksisterende hospitaler, jævnfør borgmesterbrev af 2011. Der er krav om, at nye hospitaler skal have en tilslutningstilladelse.
 

Det er kommunen, der er myndighed for hospitalers spildevandsudledninger, og kommunen afgør om et eksisterende hospital skal have en tilladelse eller ej.
 

I Svendborg Kommune har vi ikke givet Svendborg Sygehus en spildevandstilladelse, da det er et eksisterende sygehus. Administrationen følger udviklingen sammen med de øvrige kommuner på Fyn. Der er fortsat ingen krav til, hvilke stoffer, der skal analyseres for i hospitalsspildevand og hvilke grænseværdier, der eventuelt skal overholdes.
 

Det rensede spildevand fra renseanlæg skal overholde grænseværdier for organisk stof, kvælstof og fosfor. Der er ligeledes grænseværdier for tungmetaller i renseanlæggets slam, såfremt det skal anvendes til jordbrugsformål.

Kommunens renseanlæg virker på en sådan måde, at tungmetaller bundfældes og bindes i spildevandsslammet, som efterfølgende køres på landbrugsjord, hvis grænserværdierne herfor er overholdt. Hvis grænseværdierne for tungmetaller i slammet ikke kan overholdes, skal slammet deponeres. Da tungmetallerne bindes til slammet, er der ikke specifikke krav om analyser for tungmetaller i det udledte rensede spildevand fra renseanlæggene.
 

De krav kommunen stiller i udledningstilladelserne til renseanlæggene, er de krav, der er angivet i tilhørende love og bekendtgørelser. Det er ikke muligt at stille yderligere krav end hvad det fremgår her af.
 

Miljøstyrelsen udfører i disse år en række vidensprojekter, som indgår i arbejdet med vandplanlægningen. Den viden, projekterne skaber, skal sikre, at indsatserne i vandområdeplanerne er baseret på et solidt fagligt grundlag. Projekterne gennemføres sammen med en lang række forskningsinstitutioner og samarbejdspartnere. 
 

Hvis der gennem dette arbejde findes uønsket forurening i vandløb eller havet og det kan dokumenteres, at forureningen stammer fra renseanlæg, kan det medføre, at der skal stilles skærpede krav til renseanlæggenes udledninger.
 

Forsyningsselskaber er underlagt vandsektorloven. Vandsektorloven sætter råderummet for forsyningsselskabernes økonomi, hvilket betyder, at der ikke frit kan investeres/optimeres på renseanlæg. Investeringerne skal sikre, at forbrugeren kun pålægges den byrde (i form af forbrugstakster), der er nødvendig for at opnå det fælles vedtagne rensningsniveau.  
 

Kommunen godkender årligt takster for forsyningsselskabet ved fremlæggelse i byrådet (typisk på december mødet.)

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Miljøbeskyttelsesloven

Spildevandsbekendtgørelsen

Spildevandsvejledningen

Vandsektorloven

Sagen afgøres i

Miljø og Naturudvalget

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020

Orienteringen taget til efterretning.