Punkt 9 Orientering om status på forårsSFO i Svendborg Kommune

Beslutningstema

Orientering om status på forårsSFO i Svendborg Kommune.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Resume

Byrådet besluttede d. 30. april 2019 at indføre forårsSFO i Svendborg Kommune fra 1. april 2020. Beslutningen blev vedtaget som et led i en besparelse på dagtilbudsområdet. Ud over at forårsSFO udgør en besparelse på grund af forskellen mellem normeringen i dagtilbud og i forårsSFO, medvirker forårsSFO til, at børnene oplever en rød tråd og sammenhæng i overgangen mellem dagtilbud og skole.

På grund af nedlukningen af skoler og dagtilbud åbnede forårsSFO først op mandag d. 20. april 2020. Mange forberedelser var gjort i perioden op til åbningen herunder fælles temadage for ledere og medarbejdere i forårsSFO, fælles forberedelsesdage og justering og indretning af de fysiske rammer på skolerne.

På trods af situationen med covid-19 kom børnene i gang på festlig og bedste vis, og kreativiteten ind i at skabe en så normal og tryg hverdag som muligt i forårsSFO er stor.

 

Det pædagogiske indhold og eksempler på aktiviteter

Børnene opholder sig størstedelen af dagene udendørs, og medarbejderne i forårsSFO bliver hele tiden klogere på og bedre til at planlægge og indrette hverdagen for børnene i de anderledes rammer.

I forårsSFO’erne arbejdes der med små projekter eller emner som eksempelvis: ”Mig selv, min familie og hjemstavn”, ”Venskaber”, ”Fra Jord til bord” og ”Naturens fænomener”. Projekterne planlægges med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer. Der er plads til leg, fordybelse, bevægelse, ture ud af huset og også mere stille øjeblikke med højtlæsning og siestahygge.

 

Struktur, forudsigelighed og kendte rammer

Trygheden ved at kende de fysiske rammer og den daglige rutine er uvurderlig ind i overgangen til skolen. Der arbejdes derfor med at lære børnene at finde rundt i de nye rammer på skolen og rutiner eksempelvis for aflevering, håndvask og spisesituationer. Oftest begynder dagene med små ”samlinger”, hvor der synges, fortælles historier, eller hvor der er morgengymnastik. Det er også her at dagens program bliver gennemgået – alt sammen med god afstand, og hvor hvert barn har sin plads. Hverdagssituationer er også læringssituationer.

 

Fremmøde

Der er 390 børn, der er indskrevet til skolestart i august og dermed også til forårsSFO. Fremmødeprocenten i forårsSFO har været på 90,5%, hvor den har været på sit højeste. På åbningsdagen var fremmødeprocenten på 87,8%. Se bilag 1.

 

Evaluering

Dagtilbud og Skole- og Uddannelse følger forårsSFO tæt. På den anden side af sommerferien vil der på alle skoler blive gennemført fokusgruppeinterviews med henblik på erfaringsopsamling og eventuel justering af næste års forårsSFO. Udformningen af fokusgruppeinterviewet vil blive planlagt i samarbejde med indskolingslederne på skolerne.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020

Taget til efterretning.

Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.