Punkt 5 Orientering om STU området i Svendborg Kommune

Beslutningstema

Orientering om STU området i Svendborg Kommune.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen om STU området i Svendborg Kommune tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Administrationen er blevet bedt om at komme med en orientering om STU området i Svendborg Kommune. Vedlagt sagsfremstilling er Svendborg Kommunes STU administrationsgrundlag, som mere uddybende beskriver nedenstående punkter.

 

Oprettelse

Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov blev indført ved lov nr. 564 af 6. juni 2007. Med loven fik unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov efter undervisningspligtens ophør et retskrav på en 3-årig ungdomsuddannelse tilpasset deres særlige forudsætninger og behov. STU omfatter alene unge, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse, selv om der ydes specialpædagogisk støtte til den unge.
 

STU er et kommunalt ansvarsområde. Både indholdsmæssigt og økonomisk.

 

Kommunal organisering

STU området er administrativt forankret under Familie, Børn og Unge, som varetager den daglige koordinering af området. Da STU er for målgruppen af unge med særlige behov, medfører dette således, at STU opgaven oftest involverer flere kommunale aktører på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og social-, og familieområdet. Der er derfor nedsat et tværfagligt visitationsudvalg, som under ledelse af Chefen for Familie, Børn og Unge dels sikrer rammerne omkring et tæt og koordineret samarbejde inden for området, og dels tildeler (visiterer) unge til STU.
 

Det er den kommunale ungeindsats, som skal foretage målgruppevurderinger og indstillinger af unge til STU. I Svendborg Kommune er det i Ungekontakten UU Sydfyn, som har ansvaret for at foretage en indstilling til STU visitationsudvalget om, hvorvidt den unge er i målgruppen for STU. Samtidig med indstilling om målgruppevurdering indstiller UU Sydfyn, til STU visitationsudvalgets godkendelse, et udkast til en forløbsplan for den unges uddannelse. Udkastet til forløbsplanen skal udarbejdes i samarbejde med den unge og forældrene, ligesom den unge og forældrene skal inddrages i målgruppevurderingen. I UU Sydfyn er det to specialiserede medarbejdere, som arbejder med STU området, herunder udarbejder indstillinger til STU visitationsudvalget.

 

Indhold i STU’en

STU adskiller sig fra andre ungdomsuddannelser ved, at der tilrettelægges individuelle uddannelsesforløb, der tager hensyn til den unges kvalifikationer, modenhed og interesse. STU’en skal udgøre et planlagt og koordineret forløb, og der skal sigtes mod progression i den enkelte unges udvikling, samt fokuseres på den unges potentialer i forhold til eventuel videre uddannelse og beskæftigelse. Uddannelsen skal ikke blot være en videreførelse af undervisningen i folkeskolen, men udgøre et springbræt til en mere selvstændig voksentilværelsen. Derfor skal uddannelsen både indeholde elementer af almen dannelse, udvikling af særlige evner og interesser samt møder med den praktiske virkelighed via praktik i virksomheder.

 

Leverandører af STU

Svendborg Kommune har egen kommunal STU leverandør i form af CSV Sydfyn. Hertil samarbejder Svendborg Kommune med en række eksterne leverandører omkring tilrettelæggelsen af STU for den enkelte unge. Svendborg Kommune benytter kun STU leverandører, som der er indgået overenskomst(samarbejdsaftale) med, og der stiles efter at visitere til STU leverandører i den unges nærområde. Inden for Svendborg Kommune bruges der primært, ud over CSV Sydfyn, fem andre STU leverandører. For både private og offentlige STU leverandører gælder, at der laves opfølgning på og tilsyn med om og hvordan den enkelte STU leverandør lykkes med udmøntning af den unges forløbsplan.
 

Da der i STU loven ikke er hjemlet en bund for hvor lav en funktionsevne man kan have for at være i målgruppen til STU, så betyder det at STU målgruppen dækker over et meget stort spænd af unge med vidt forskellige funktionsevner. Dette medfører at STU leverandørerne hver især håndterer en udvalgt del af STU målgruppen, hvor nogle leverandører har specialiseret sig i arbejdet med relativt velfungerende STU unge, mens andre har specialiseret sig mere med arbejdet med udfordret og dermed krævende STU unge.

 

Økonomi

På STU området er der i 2020 et budget på 16,6 mio. kr. til betaling af STU forløb på CSV og eksterne leverandører. Herudover dækker budgettet udgifter til befordring af elever, tilsyn m.m. I 2019 blev der købt forløb på CSV for 7,5 mio. kr. mens der ved eksterne leverandører blev købt forløb for 7,8 mio. kr. Der var i 2019 forløb for 68 elever.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020

Taget til efterretning.

Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.