Punkt 25 Filippahuset - orientering om status på budgettema

Beslutningstema

Orientering om status på budgettema om Filippahuset

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget tiltrådte på deres møde den 6. marts 2020 Teknik- og Erhvervsudvalgets beslutning om, at der indhentes et tilbud på udgifter for sanering og genetablering af en del af bygningen og nedrivning af resten af Filippahuset.
 

Sideløbende hermed drøftes det med Borgerforeningen, om de ønsker at overtage en del af huset.
 

Såfremt det er tilfældet udarbejdes et udvidelsestema til budgetforhandlingerne for 2021, som indeholder anlægsudgifter forbundet hermed.

 

Tidsplan

For at kunne indhente tilbud på sanering af bygningen er der behov for miljøundersøgelser, der anviser, hvilke miljøstoffer der er, og hvordan de skal bortskaffes. Miljøsanering er en forudsætning for både genopbygning og nedrivning af ejendommen. Rapporter af 2. juni 2020 vedr. miljøforhold er vedlagt som bilag; 1 Filippahuset rapport – Miljøundersøgelse af bygning, og som bilag 2 Filippahuset rapport – PCB indeklimamålinger og forslag til renoveringsomfang.

 

  • Møde med Hundstrup Borgerforening er under forberedelse, der forventes møde ultimo juni, hvor det skal drøftes, hvilke dele af bygningen, foreningen kan anvende og hvordan foreningen ønsker bygningen indrettet ved genetablering.
  • Udarbejdelse af udbudsmateriale pågår.
  • Udarbejdelse af budgettema pågår.
  • Uge 29 – Udbudsmateriale udsendes
  • Uge 33 – Licitation (dvs. den endelig pris foreligger og kan indarbejdes i budgettemaet)

 

I budgetforliget for 2020 blev Hundstrup Borgerforening tilbudt at overtage Filippahuset for 1 kr. Hundstrup Borgerforening ønsker ikke at overtage Filippahuset, førend det er miljøsaneret.

Hundstrup Borgerforening har på deres hjemmeside en brugerundersøgelse i gang for at afdække behovet for lokaler og ønsker til anvendelse af område og bygninger, og det fremgår, at bestyrelsen er i forhandling med kommunen om overtagelse og sanering.

Der er tale om en sanering af et ikke uvæsentligt økonomisk omfang, og der er således følgende scenarier i forbindelse med eventuel afhændelse af ejendommen.

 

1)      Miljøsanere ejendommen og lave en leje- eller råderetsaftale med Hundstrup Borgerforening, som giver dem mulighed for at drive foreningshus inden for Folkeoplysningslovens rammer, og så vil lejeprisen vil kunne sættes til 0 kr.

  • Svendborg Kommune har således fortsat ejerskabet, mens der vil skulle indgås en aftale om afholdelse af driftsudgifterne. Der er i Svendborg Kommune mange forskellige aftaler om fordeling af driftsudgifter i lignende aftaler mellem foreninger og kommune. Hundstrup Borgerforening har med en aftale fortsat mulighed for at fremme fællesskabet i Hundstrup, hvilket jf. deres vedtægter er deres formål. Der er inden for denne ramme ikke en mulighed for at drive erhvervsmæssig virksomhed såsom café og udlejning, koncerter mv. som et forsamlingshus er.

2)      Miljøsanere og sælge ejendommen til markedsværdi ved et offentligt udbud.

  • Det betyder, at Svendborg Kommune miljøsanerer ejendommen, for så efterfølgende at udbyde ejendommen til salg. Her har Hundstrup Borgerforening mulighed for at byde på ejendommen på lige fod med øvrige interesserede, hvorefter ejendommen i det tilfælde at Hundstrup Borgerforening erhverver den, kan anvendes til forsamlingshus.

3)      Nedrive ejendommen, hvor den tomme grund udlejes til opførelse af bygning(er) på lejet grund.

4)      Nedrive ejendommen og afhænde den til markedspris

5)      Afhænde ejendommen som den er.

 

Det vurderes derimod uforeneligt med Styrelsesloven og Kommunalfuldmagten at overdrage en saneret ejendom eller ryddet grund for et symbolsk beløb, idet kommunen i så fald vil yde støtte til en forening, hvis formål med ejendommen er at drive forsamlingshus. Det vil samtidig være i strid med Konkurrencelovens regler om konkurrenceforvridende støtte til private, idet et forsamlingshus udlejes til diverse private arrangementer.

Mulighederne kan prøves ved Ankestyrelsen, men det forventes ikke, at vi vil få medhold, og med den nuværende sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen vil et svar formentlig først foreligge i starten af 2021.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er tilbage i budgetforliget for 2019 indarbejdet et indtægtsbudget fra salg af Filippahuset, der skal medfinansiere projektet på Vestermarkskolen. Indtægten er estimeret til kr. 381.750 – forudsætningen herfor er, at ejendommen sælges som den er.

 

Det anbefales derfor at sælge ejendommen til markedsværdi, men med en minimumspris som sikrer realiseringen af det indarbejdede indtægtsbudget.

 

Det skal i den forbindelse gøres opmærksom på, at omkostningen til miljøsanering gør, at det ikke vil give en højere indtægt til kommunen, hvis ejendommen sælges miljøsaneret og/eller nedrevet.  Alternativt skal der anvises anden finansiering.

Der er ikke afsat driftsmidler på ejendommen fra 1. januar 2021.

 

Lovgrundlag

Styrelsesloven

Konkurrenceloven

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 18-06-2020

Orienteringen tages til efterretning.

Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (liste Ø), Stedfortræder Jesper Kiel (liste Ø).