Punkt 21 Statusnotat – Fremtidig drift af kommunale varmepumpeanlæg

Beslutningstema

Orientering omkring status for fremtidig drift af varmepumpeanlæg i Svendborg Kommunes ejendomme.

Indstilling

Direktionen indstiller til TEU og Økonomiudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede på møde den 8. november 2018 at administrationen skulle undersøge mulighederne for at lægge driften af kommunens solcelleanlæg og varmepumpe m.m. over i det af Svendborg Forsyning ejede datterselskab VE A/S.

 

På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 10. oktober 2019 blev der givet en orientering til udvalget om status på disse undersøgelser og der blev orienteret om, at administrationen arbejdede videre med at undersøge om det var muligt at lægge driften af kommunens varmepumpeanlæg over i selskabet VE A/S.

 

Administrationen har siden den 10. oktober 2019 fortsat undersøgelserne for at afdække de juridiske forhold vedr. drift af varmepumper i hhv. kommunalt regi og i regi af VE A/S. Formålet med nærværende orientering er at orientere udvalget om resultatet af disse undersøgelser.

 

Varmepumper i kommunalt regi

Det har indtil nu været uafklaret i hvilket omfang og på hvilket grundlag kommunen må investere i varmepumper til egne ejendomme.
 

Med baggrund i et notat fra advokatfirmaet ”Energi & Miljø” (Bilag 1 – Notat af 6. maj 2020 om ejerskab til varmepumper), er det nu afdækket, at det i henhold til kommunalfuldmagten er lovligt at drifte varmepumper i kommunalt regi.

 

Varmepumpeanlæg i selskabsregi

Advokatnotatet beskriver desuden muligheden for at udskille kommunens eksisterende varmepumpeanlæg i selskabsregi.
 

Denne løsning kan være en fordel for kommunen, fordi der ved overdragelse til et selskab vil være mulighed for optimal drift af varmepumperne. Der vil desuden være en økonomisk fordel, idet der ved drift i selskabsregi kan opnås en besparelse på ca. 60 øre/kwh på elafgiften, hvilket medfører en årlig besparelse på i størrelsesorden 2 mio. kr. for alle varmepumpeanlæg, eksisterende såvel som kommende nye anlæg.
 

Ulempen ved selskabsløsningen er, at den er afhængig af, at der kan opnås dispensation fra varmeforsyningsloven. Hvis dispensationen kan opnås hos Energistyrelsen, formodes en sådan at være tidsbegrænset til 10 år. Efter dispensationens udløb vil kommunen skulle afstå varmepumperne til en virksomhed udenfor kommunen. Det må dog forventes at varmeforsyningsloven vil blive ændret indenfor en 10 årig periode.

 

Fremtidige varmepumpeinvesteringer

Der arbejdes videre i to spor. For at sikre mest mulig- fremdrift i varmepumpeudbygningen fortsættes investeringer i kommunalt regi. Parallelt hermed arbejdes der videre i forhold til overdragelse af varmepumperne til selskabet VE A/S. Dette kræver, at der bl.a. søges om dispensation hos Energistyrelsen. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, undersøges det om der kan indledes et samarbejde med en ekstern part.

 

Dette er beskrevet som model 1,2 og 3 i bilag 2 (Bilag 2 – Scenarier for etablering af varmepumper).

Lovgrundlag

Varmeforsyningsloven - bilag 3 - Opsamling varmeforsyningsloven.

Kommunalfuldmagten

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 18-06-2020

Orienteringen tages til efterretning.
 

Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (liste Ø), Stedfortræder Jesper Kiel (liste Ø).