Punkt 17 Frederiksgade: Drøftelse

Beslutningstema

Drøftelse af mulighederne for at omdanne Frederiksgade til gågade med kun varekørsel og beboerkørsel tilladt.

Indstilling

Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget drøfter om administrationen skal arbejde videre med mulighederne for at omdanne Frederiksgade til gågade. 

Sagsfremstilling

I forbindelse med Liv i min By-projektet er der fremkommet et ønske om at åbne p-pladsen i Frederiksgade mod nord og lukke for den nuværende ind- og udkørsel fra Frederiksgade for at generere mindre trafik i Frederiksgade.

For at kunne anvende en ny ind- og udkørsel til p-pladsen i Frederiksgade vil det betyde, at arealet nord for p-pladsen på ca. 35 m², som i dag ejes af Banedanmark, skal opkøbes af kommunen eller lejes af Banedanmark. Arealet som er markeret med blå fremgår af kortbilag.
 

Administrationen har undersøgt, hvilke trafikale udfordringer og fysiske konsekvenser det vil medføre, hvis der bliver ændret i adgangsforholdene til p-pladsen, og hvis Frederiksgade bliver til gågade med kun varekørsel tilladt.
 

Banedanmark og DSB:

  • Banedanmark oplyser, at alle salgssager i Banedanmark skal i høring internt og i Trafikstyrelsen, inden der kan gives en tilbagemelding på, om dette er en mulighed. Endvidere vil sagen også skulle forbi DSB grundet lejeforhold på stedet.
  • Ved etablering af gågade med varekørsel tilladt vil det skabe ensrettet trafik over banen, idet varebiler og lastbiler ikke kan vende i gaden. Dette accepteres ikke af Banedanmark.
  • Signalanlæg og bomme skal ændres til gågade. Dette skal godkendes af Banedanmark og betales af Svendborg Kommune.
  • DSB har en dialog med Svendborg Kommune om at erhverve cirka halvdelen af det turkise areal mod øst, samt det grønne areal (se kortbilag). Hvis købet gennemføres ejer Svendborg Kommune ikke nogle arealer i nærheden af det blå areal (kortbilag).


Fyns Politi

  • Fyns Politi har i godkendelse vedrørende ændret overkørsel til Jessens Mole 7-9 (nyt byggeri) stillet krav om venteområde på vejen (midt på den grønne strækning på kortbilag) ved indkørsel til privat p-kælder, for at undgå ophobning af biler på Jessens Mole. På møde med Svendborg Kommune i maj 2019 har Fyns Politi dog accepteret, at se bort fra ventearealet i en prøveperiode indtil udgangen af 2020 ud fra de forhold, at vejen kun giver adgang til en mindre lukket parkeringsplads (det turkise areal) med ringe trafikmængde (Bilag: Politi vedr. samtykke). Hvis der åbnes op for mere trafik på vejstrækningen, vil Fyns Politi stille endeligt krav om etablering af venteområdet (Bilag: Politi vedr. åbning). Dette betyder, at hele fortovet (det gule areal) på den nordlige side af vejen skal inddrages til vej. Fortovet vil ikke kunne etableres igen, da der ikke er plads. Dette fortov indgår i den sammenhængende fodgængerforbindelse fra havnen til Møllergade via Havnetrappen.

 


Andre faktorer:

  • Adgangsvejen og parkeringspladsen fra Jessens Mole (markeret med grøn og turkis) er udlagt som privat fællesveje, hvilket ved en åbning af p-pladsen mod nord betyder, at kommunen skal i dialog med de berørte grundejere for at kunne etablere vejret til det blå areal.
  • Svendborg Kommune ejer ikke parkeringspladserne, men lejer i dag ca. 35 p-pladser på pladsen i Frederiksgade. Såfremt der etableres adgang fra nord vil antallet af parkeringspladser reduceres med fire pladser.
  • Parkeringspladserne i Frederiksgade vil ikke længere have karakter af hurtig adgang til gågadens butikker på grund af længere køreafstand til parkeringspladsen. 
  • Et af fokusområderne i Liv i min By-projektet var at skabe mindre trafik på Jessens Mole, hvilket ikke kan tilgodeses ved åbning af parkeringsplads mod nord, da det fremadrettet vil være den nye adgangsvej.
  • Ved etablering af gågade i Frederiksgade med kun varekørsel og beboerkørsel tilladt, vil det betyde nedlæggelse af alle de offentlige parkeringspladser i Frederiksgade.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ved opretholdelse af nuværende adgang til parkeringspladsen via Frederiksgade vil der ikke være økonomiske konsekvenser.
 

Ved åbning af parkeringsplads mod nord vil der være udgifter i forbindelse med køb af areal/leje af areal, etablering af selve adgangsvejen, etablering af venteområde, inddragelse af fortov og fremtidig vedligeholdelse.
 

Hvis Frederiksgade med Banedanmarks godkendelse etableres som gågade, vil der komme udgifter til ændring af signalanlæg, bomme, skiltning og lign.
 

Der kan være erhvervsmæssige konsekvenser for de nærliggende butikker, hvis adgangen via Frederiksgade lukkes, da parkeringspladsen i mindre omfang vil anvendes som drop in/drop out (hurtigparkering).

Lovgrundlag

Vejloven.

Parkeringsstrategi.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 18-06-2020

Sagen blev drøftet. I lyset af tilbagemeldingen fra Banedanmark og Politiet arbejdes der ikke videre med sagen.
 

Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (liste Ø), Stedfortræder Jesper Kiel (liste Ø).