Punkt 15 Godkendelse af Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 og ny vejklasseplan for Svendborg Kommune

Beslutningstema

Forslag til Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 og ny vejklasseplan er udarbejdet og fremlægges for Teknik og Erhvervsudvalget.

Forslaget til trafiksikkerhedsplanen skal godkendes og efterfølgende fremlægges til offentlig høring i 8 uger i perioden fra 22.06 til 14.08 2020.

Efter opsamling af høringssvar vil trafiksikkerhedsplanen blive fremlagt til endelig politisk vedtagelse i Teknik og Erhvervsudvalget.

Indstilling

Direktionen indstiller at Teknik og Erhvervsudvalget godkender

  • At forslaget til Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 og revideret vejklasseplan, der som rammeplan fastlægger retningslinjer for kommunens trafiksikkerhedsinitiativer de kommende 4 år, fremlægges i offentlig høring i 8 uger.

Sagsfremstilling

Den tidligere trafiksikkerhedsplan for Svendborg Kommune blev udgivet i 2015, og der er sket meget siden. Uheldsbilledet er et andet, og der er blevet gennemført en række initiativer på kommunens veje igennem det daglige arbejde i kommunen.

I Svendborg Kommune er trafiksikkerhedsarbejdet vigtigt, og det er et langsigtet arbejde. En væsentlig del af trafiksikkerhedsarbejdet er at opsætte nye mål og visioner. Desuden udpeges og prioriteres konkrete projekter, og planlagte tiltag synliggøres.

Den nye trafiksikkerhedsplan (Bilag 1 – Trafiksikkerhedsplan 2020-2024) har medført en opdateret vejklasseplan (Bilag 4 – Vejklasseplan).

 

Formål

Formålet med Svendborg Kommunes trafiksikkerhedsplan er, at sætte fokus på arbejdet med trafiksikkerhed i hele kommunen. Formålet er, at der opnås størst mulig trafiksikkerhed for alle de forskellige trafikantgrupper, der færdes på kommunens vejnet. Trafiksikkerhedsarbejdet sigter mod færre dræbte og tilskadekomne og mere tryghed hos trafikanterne.

Færre trafikuheld med dræbte og tilskadekomne har store menneskelige, økonomiske og samfundsøkonomiske gevinster for både borgere og Svendborg Kommune. Omkostningerne kommer til udtryk ved f.eks. indlæggelser på sygehus, tabt arbejdsfortjeneste og/eller genoptræning.

Mere tryghed i trafikken er ligeledes fordelagtigt, men det er dog ikke direkte målbart. En større tryghed betyder, at kommunens borgere har ingen eller få bekymringer i forhold til at færdes på eller langs kommunens veje. Trygheden har stor betydning og danner baggrunden for, hvordan trafikanterne færdes og har især betydning for, hvilket transportmiddel trafikanterne færdes på eller med.

Trafiksikkerhedsplanen for 2020-2024 er fokuseret på trafiksikkerheden og borgernes tryghed. Trafiksikkerhedsplanen tager udgangspunkt i de politiregistrerede uheld samt input fra borgere.

 

Vision og målsætning

Ofte følger kommuner Færdselssikkerhedskommisionens målsætning med hensyn til antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. Den nuværende målsætning fra Færdselssikkerhedskommisionen går dog blot til og med år 2020. I forhold til det fremadrettede arbejde med trafiksikkerhed, har Svendborg Kommune selv fastsat målsætningen for reduktion i antallet af dræbte og tilskadekomne frem til og med 2030.

I Svendborg Kommune skal fokus fremadrettet være på antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne. Målsætningen for 2030 tager udgangspunkt i et gennemsnit af antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i 2018/2019, hvor antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne skal halveres frem mod 2030. Målsætningen vurderes som realistisk, til trods for den seneste stigning i antallet af dræbte og tilskadekomne, hvis der arbejdes fokuseret med trafiksikkerheden over den næste årrække.

 

Fokusområder

Uheldsanalysens udgangspunkt er fokusområderne fra Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan "Hver ulykke er én for meget – et fælles ansvar" 2013-2020 (Bilag 3 – Uheldsanalyse og bilag 5 – Færdselssikkerhedskommissionen handleplan 2013). Svendborg Kommune fortsætter med at tage afsæt i de samme fokusområder fremadrettet, da de alle er områder, der er relevante for det fortsatte trafiksikkerhedsarbejde i Svendborg Kommune. Denne trafiksikkerhedsplan har taget afsæt i 7 fokusområder fra Færdselssikkerhedskommisionens handlingsplan:

  • For høj hastighed
  • Spiritus, narkotika og medicin 
  • Uopmærksomhed
  • Fodgængere
  • Cyklister og knallertførere
  • Unge bilister op til 24 år
  • Eneuheld

 

Tiltag/Indsatser

Der er foretaget en geografisk kortlægning af de politiregistrerede trafikuheld på vejnettet i Svendborg Kommune. På baggrund af de politiregistrerede trafikuheld i perioden 2015–2019, er der foretaget en udpegning af de uheldsbelastede lokaliteter.

Uheldsbelastede lokaliteter defineres som følgende:

  • Kryds, hvori der er observeret mindst 4 uheld i analyseperioden 2015-2019.
  • Strækninger, hvorpå der indenfor en afstand på maks. 500 meter er observeret mindst 4 uheld i analyseperioden 2015-2019.

Der er udarbejdet en liste over de tiltag, der ønskes gennemført til forbedring af trafiksikkerheden. Der kan løbende komme nye projekter til, med baggrund i borger-, skolehenvendelser og/eller registrerede uheld, da projektkataloget opdateres løbende gennem planperioden.

Derudover er der udarbejdet en model, som kan lave en vejledende prioritering af de fremkomne projekter. Princippet for prioriteringen er at prioritere de projekter højest, der har det største potentiale for forbedring af trafiksikkerhed og tryghed, set i forhold til de penge det koster at gennemføre projektet.

 

Hastighedsplan

Et centralt parameter, når der arbejdes med trafiksikkerhed, er trafikanternes hastighed. Der er en veldokumenteret sammenhæng mellem hastighed, uheldsforekomst og uheldenes alvorlighedsgrad. Jo hurtigere der køres, desto flere uheld indtræffer, og jo højere er alvorlighedsgraden på uheldene. Derfor er der i trafiksikkerhedsplanen udarbejdet en Hastighedsplan (Bilag 2- Hastighedsplan). Hastighedsplanen skal ses som en udmøntning af trafiksikkerhedsplanens fokusområde omkring hastighed, hvorved problemstillingen med høj hastighed som en uheldssfaktor konkretiseres.

 

Vejklasseplan

En metode til at sikre en velfungerende infrastruktur kan være udarbejdelse af en vejklasseplan. Formålet med en vejklasseplan er at opstille grundlaget for kommunens fortsatte planlægning af kommunevejene og dermed sikre, at kommunens vejnet har en fornuftig udformning i forhold til vejens funktion.

Svendborg Kommune har en vision om at være en attraktiv bosætnings- og erhvervskommune. En forudsætning for dette er blandt andet en velfungerende infrastruktur, som kan være med til at binde Svendborg Kommunes byer og landområder sammen. Infrastrukturen skal altså understøtte fremtidige by- og erhvervsudviklingsprojekter, hvor målet er, at infrastrukturen imødekommer udviklingen, således det høje serviceniveau altid bibeholdes, og de trafikale gener minimeres.

Vejklasseplanen er udarbejdet som et let tilgængeligt opslag, som indeholder anbefalinger til kommunens veje, alt efter vejklasse. Vejklasseplanen er med til at skabe større gennemsigtighed ved fremtidig strategisk planlægning og budgetplanlægning.

Vejklasseplanen indeholder en klassificering, hvor det kommunale vejnet inddeles i 4 forskellige vejklasser:

  • Trafikvej, gennemfartsvej
  • Trafikvej, fordelingsvej
  • Lokalvej, stamvej
  • Lokalvej, boligvej

Vejklasserne er defineret ud fra et princip omkring simplicitet og overskuelighed i forhold til inddelingen og det fremtidige arbejde.

Vejklasseplan beskriver de generelle anbefalinger til vejens opbygning/udstyr til alle de fire forskellige vejklasser.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Anlægsøkonomi indgår ikke i planen.

Planen afholdes inden for det afsatte budget. Der er ikke afsat midler til de enkelte projekter

Lovgrundlag

Vejloven og færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan, 2013-2020.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 18-06-2020

Indstillingen godkendt med de afgivne bemærkninger.
 

Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (liste Ø), Stedfortræder Jesper Kiel (liste Ø).