Punkt 7 Finansiering til Genstart Fyn og Genstart Svendborg

Beslutningstema

Finansiering af Svendborg Kommunes andel til kampagnerne ”Genstart Fyn” og ”Genstart Svendborg”

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget med oversendelse til endelig godkendelse i Byrådet at:

  • Der afsættes en bevilling på 350.000 kr til finansiering af Svendborg kommunes andel af den fælles fynske ”Genstart Fyn” kampagne.
  • Der afsættes en bevilling på 1 mio.kr til ”Genstart Svendborg”.
  • Finansieringen på 1,35 mio. kr. bevilges fra den afsatte risikopulje (KMF) under Økonomiudvalget.

Sagsfremstilling

De fynske kommuner har besluttet, at der under Destination Fyn igangsættes en fælles fynsk markedsføringskampagne, ”Fyn skal det være” der dels skal tiltrække flere turister til Fyn og dels sikre, at fynboerne bruger en større del af deres eget feriebudget på Fyn.

Sideløbende med den fælles fynske kampagne har Sydfyns Elforsynings Almennyttige Fond (SEAF) besluttet, at man vil afsætte en pulje på 1 mio. kr. med henblik på at understøtte en kick-start af Svendborg efter Coronakrisen. Den lokale kampagne skal sikre, at Svendborg får mest muligt ud af den fælles fynske indsats ift. at få del i såvel de danske turister, der vælger at holde ferie på Fyn, samt de svendborgensere der vælger at afholde deres ferie i Svendborg.


Indsatsen ”Genstart Svendborg” vil fokusere på at motivere kommunens borgere til at bruge deres feriebudget lokalt, samt på at kickstarte omsætningen i lokale virksomheder inden for primært detailhandel, restaurations- og oplevelsesøkonomi vha. en række tiltag, der skal styrke erhvervslivet og turismen i bymidten og i Svendborg Kommune som helhed.

Mulige tiltag kan være

-         et tilskud til Shopping Svendborg der gør det gratis for butikkerne at være medlem resten af året. Delmålet er at sikre større opbakning til Shopping Svendborg og dermed styrke organisationen – også på længere sigt.

-         en aktivitetspulje, der kan få byen, og Geopark Det sydfynske Øhav til at summe af aktivitet og oplevelsestilbud.

-         En markedsføring der skal hænge sammen med Destination Fyns på sociale medier. Fx. små videoklip, der kan spredes af de handlende på deres sociale medie platforme.


For at imødekomme de rammer SEAF udstikker for deres bevilling, foreslås det, at der afsættes en pulje på fx 300.000 kr af den kommunalt, bevilligede million, der øremærkes erhvervsfremmende-, maritime eller andre aktiviteter, som SEAF ikke har mulighed for at støtte. Erhvervskontoret foreslås som sekretariat for den del af bevillingen.

 

Hvorfor bevillige penge til ”Genstart Fyn” og ”Genstart Svendborg”?

Corona-krisen har skabt en helt særlig situation, hvor de færreste danskere får mulighed for at rejse på ferie i udlandet som planlagt. Der er iværksat en fælles dansk indsats, som Fyn er en aktiv del af, og som skal sikre, at danskerne ikke bare dropper ferien, men holder den i Danmark inden for de givne rammer. På Fyn er det imidlertid nødvendigt at udnytte danskernes ferielyst fuldt ud for at kompensere for de manglende udenlandske gæster, som i et stigende antal har besøgt Fyn i de senere år. Derfor er en særlig, fælles fynsk kampagne et godt supplement til den fælles danske indsats.

Ved at bevillige penge til ”Genstart Fyn” kan Svendborg kommune profitere af den fælles fynske markedsføringskampagne, der bliver iværksat, og som kan bidrage til at placere Svendborg i danskernes bevidsthed. Den fælles fynsk kampagne vil have et større budget og mulighed for at nå bredere ud, end hvad Svendborg Kommune vil kunne alene.
Indsatsen med at genstarte Fyn skydes i gang med kampagnen ”Fyn skal det være”. Og ved at bidrage til den fælles markedsføringskampagne, vil Svendborg blive en synlig del af markedsføringen, hvilket også vil kunne understøtte og styrke den lokale kampagne ”Genstart Svendborg”.
 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Begge bevillinger foreslås finansieret fra den afsatte risikopulje vedr. KMF (kommunal medfinansiering) under økonomiudvalget.

Svendborg Kommune skal herudover bidrage med administrative og udførende ressourcer.

Indsatsen ”Genstart Svendborg” giver mulighed for at give byens erhvervsliv et boost – og særligt detailhandel, restaurations- og oplevelsesøkonomi. Tre områder der i udpræget grad har været hårdt ramt af Corona-krisen, og hvis overlevelse i høj grad har betydning for Svendborgs evne til også i fremtiden at kunne fremstå som en attraktiv by beliggende i et naturskønt område, der også har meget at byde på. Både ift. at kunne tiltrække turister men også ift. at kunne tiltrække tilflyttere og arbejdskraft.

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020

Godkendt.