Punkt 2 Status fra Borgerrådgiver

Beslutningstema

Statusrapport fra Borgerrådgiver for perioden 1. oktober 2019 til 31. marts 2020.

Indstilling

Direktionen indstiller at:

  • Økonomiudvalget tager statusrapport til efterretning
  • Økonomiudvalget overvejer om bevilling som udløber 31. august 2021 skal videreføres, samt på hvilket niveau.

Sagsfremstilling

Der er udarbejdet halvårs rapport af Borgerrådgiveren.

Det er oprindeligt aftalt at der først laves en rapport efter et år.

Halvårsrapporten er tænkt som en status, som opgør det første halve år borgerrådgiverfunktionen har været i gang, samt skal være med til at afklare om man politisk ønsker at afsætte midler fremadrettet, idet den to-årige bevilling udløber 31. august 2021.

Borgerrådgiveren blev ansat 1. september 2019, og brugte første måneden på at starte funktionen op, således at Borgerrådgiveren reelt gik i gang 1. oktober 2019.

Der har været 60 unikke henvendelser.

De fleste henvendelser har været på Borger og arbejdsmarkedområdet, men der har været henvendelser på mange af chefområderne.

Henvendelser deles i:

  • Råd og vejledning
  • Vejvisning
  • Klagesager
  • Forskellig karakter
  • Dialogsager

Mængden af sager er tiltaget over tid.

Borgerrådgiver Anstina Krogh deltager under behandlingen af punktet.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der blev oprindeligt afsat 300.000 kr. pr. år i to år til en Borgerrådgiver på 20 timer ugentligt.

Såfremt stillingen skal bevares  på samme niveau fra 1. september 2021 skal der afsættes 350.000 kr. årligt til funktionen fremadrettet.
Udgiften dækker lønudgifter, uddannelse, administrative udgifter (netværksgrupper, IT, lovadgang m.v.)

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020

Taget til efterretning. I forbindelse med budgetlægningen for 2021 tages stilling til en evt. forlængelse af funktionen.