Punkt 8 Status på nye tiltag på dagtilbudsområdet afledt af dagtilbudsreformen

Beslutningstema

Status på nye tiltag på dagtilbudsområdet afledt af blandt andet dagtilbudsreformen, som har øget valgfriheden og fleksibiliteten for forældre.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

På dagtilbudsområdet er der siden 2018 indført tiltag, der har øget valgfriheden og fleksibiliteten for forældre.

 

Dagtilbudsreformen fra juni 2017 medførte bedre mulighed for overflytning mellem dagtilbudspladser, deltidsplads for forældre på barsels- eller forældreorlov og kombinationstilbud til forældre med et dokumenteret behov for pasning uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid. På Børne- og Ungeudvalgets møde den 12. november 2018 blev ændrede visitationskriterier og retningslinjer for anvendelse af deltidsplads og kombinationstilbud godkendt.

 

På Børne- og Ungeudvalgets møde den 12. juni 2019 blev frivillig tidlig børnehavestart med en måned til en reduceret børnehavetakst godkendt. Dette har tillige øget fleksibiliteten for forældre i overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehave.

 

Overflytning

Fra den 1. januar 2019 fik alle forældre mulighed for at ønske overflytning mellem dagtilbudspladser. Indtil den 1. januar 2019 havde forældre i Svendborg Kommune også mulighed for at ønske overflytning mellem dagtilbudspladser, men for forældre til 0-2-årige var der en alders-begrænsning, idet de kun kunne ønske overflytning til og med den måned, hvor barnet fyldte to år.

 

Aldersbegrænsningen var indført, fordi nogle forældre ønskede overflytning fra dagpleje til vuggestue i det sidste år i dagpleje, for at få plads i det ønskede børnehus. Dette medførte flere skift for det enkelte barn og for børnegrupperne i dagpleje og vuggestue.

 

Det vurderes at ændringen ikke har medført en stigning i antallet af overflytninger fra dagpleje til vuggestue, og at det skyldes, at det er blevet nemmere for dagplejebørn at få plads i det ønskede børnehus, som følge af faldende børnetal for 3-5-årige.

 

Deltidsplads

Fra den 1. januar 2019 fik forældre mulighed for at få en deltidsplads på 30 timer pr. uge i et kommunalt, selvejende eller privat dagtilbud til en reduceret forældrebetaling, hvis én eller begge forældre holder helt eller delvist barsels- eller forældreorlov. Indtil den 1. januar 2019 tilbød Svendborg Kommune ikke deltidspladser.

 

I første halvår af 2020, som er den periode der er visiteret dagtilbudspladser, har 30 børn været indmeldt på en deltidsplads i et kommunalt, selvejende eller privat dagtilbud. Der er ikke fastsat retningslinjer for i hvilket tidsrum deltidspladsen skal anvendes, men forældre afleverer barnets mødeplan til det enkelte dagtilbud med mindst en måneds varsel og for minimum to uger.

 

Kombinationstilbud

Fra den 1. juli 2018 fik forældre med et dokumenteret behov for pasning uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid mulighed for at få et kombinationstilbud. Kombinationstilbuddet består af en deltidsplads i et kommunalt, selvejende eller privat dagtilbud samt et tilskud til en fleksibel pasningsordning uden for dagtilbuddenes åbningstid.

 

Kombinationstilbuddet kan samlet set ikke overstige hvad der svarer til en fuldtidsplads i et alderssvarende dagtilbud i kommunen. Herudover skal den fleksible pasningsordning udgøre mindst ti timer pr. uge.

 

Siden 1. juli 2018 har ingen børn været indmeldt på en deltidsplads i kombination med et tilskud til en fleksibel pasningsordning, det vil sige at kombinationstilbud endnu ikke har været anvendt i Svendborg Kommune. Samme tendens ses i andre kommuner.

 

Frivillig tidlig børnehavestart

Fra den 1. januar 2020 fik forældre mulighed for, at deres barn kan starte en måned tidligere i børnehave, det vil sige når barnet er to år og ti måneder. Indtil den 1. januar 2020 var det muligt at starte tidligere i børnehave, hvis dette medførte færre skift på kort tid, det vil sige hvis barnet var tilflytter til Svendborg Kommune eller hvis barnets dagplejer var fraværende af forskellige årsager.

 

I første halvår af 2020, som er den periode der er visiteret dagtilbudspladser, er 14 børn startet en måned tidligere i børnehave som følge af frivillig tidlig børnehavestart. Hvis samme niveau viser sig i andet halvår af 2020, så svarer det til ca. syv procent af alle visiterede børnehavebørn.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er i forældrebetalingen for 2020 taget højde for ovenstående initiativer.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven § 27 b, § 27 c, § 85 a og § 23 stk. 3.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-05-2020

Taget til efterretning.