Punkt 7 Ansøgning til Villum Fonden om etablering af makerspace

Beslutningstema

Ansøgning til Villum Fonden om etablering af et makerspace på Nymarkskolen og minimakerspaces på kommunens øvrige skoler.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Svendborg Kommune søger Villum Fonden om 2,3 mio. kr til etablering af et makerspace på Nymarkskolen, minimakerspaces på de øvrige skoler i Svendborg Kommune og kompetenceudvikling af nøglemedarbejdere.

Sagsfremstilling

I Svendborgs overordnede vision for læring og dannelse er er der klare mål for: kreativitet, innovation og digitale kompetencer. Med mangfoldige læringsmiljøer vil vi derudover udvikle og drive skoler, der er for og motiverer alle børn uanset deres forskellige forudsætninger for læring. Kommunens sciencestrategi krystalliserer målene for arbejdet med STEM. Visionen for scienecestrategien lyder:

”at børn og unge i Svendborg Kommune er nysgerrige, engagerede og fagligt dygtige på det naturfaglige og tekniske område, og de kendes på en høj grad af bevidsthed om bæredygtighed”

 

Over de næste 1½ år uddannes 70 lærere og 20 ledere i projektet Engineering i skolen (Eis), som også er støttet af Villum Fonden. Uddannelsen står for en anvendelsesorienteret undervisningstilgang, hvor eleverne arbejder med nye løsninger på virkelige problemstillinger – metoden læner sig op af ingeniørernes arbejdsmetoder.

 

Nymarkskolen har med afsæt i disse rammer et ønske om at huse et kommunalt makerspace samt taget initiativ til en kommunal ansøgning til Villum Fonden.

 

Potentialet i Eis-uddannelsen har store udfoldelsesmuligheder i et fysisk makerspace, som udgør en form for legeplads i krydsfeltet mellem den digitale og den fysiske/analoge undervisning. Et makerspace er et læringslaboratorium, hvor man kreativt kan designe og producere digitale og fysiske artefakter vha. eksempelvis 3D printere, lasercuttere, folieskærere og andre håndværk og design-redskaber. Man kan lave prototyper, afprøve og forbedre – helt i tråd med uddannelsen i Eis.

 

I ansøgningen søges om midler til:

  • Et fysisk makerspace placeret på Nymarkskolen, som bliver tilgængeligt for alle skoler i samarbejde med Nymarkskolens pilotlærere.
  • Minimakerspaces på de øvrige 11 skoler.
  • Uddannelse af tre pilotlærere på Nymarkskolen, som fordyber sig i arbejdet med makerspace, koblingen til Eis og de mange tværfaglige muligheder, som kan udfoldes.
  • Mulighed for lokal kompetenceudvikling af lærere fra alle kommunens skoler, som varetages af de tre pilotlærere på Nymarkskolen. Denne kompetenceudvikling er i høj grad målrettet lærere indenfor andre fag end de naturfaglige og arbejdet i det fysiske makerspace.

 

Projektet ses i en stærk kobling til kommunens STEM-netværk.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Når kommunen modtager tilskud fra private fonde, skal der afregnes 17,5% i fondsmoms af det ansøgte beløb. Fondsmomsen finansieres via bevillingen.

 

Projektets samlede omkostninger er knap 3,1 mio. kr., hvoraf kommunens egenfinansiering udgør 764.151 kr.

 

Kommunens egenfinansiering er sammensat således:

  • Nymarkskolen finansierer halvdelen af lønudgiften til pilot-lærernes deltagelse i uddannelse.
  • Nymarkskolen finansierer lønudgiften til pilot-lærernes tid til vejledning, værtskab og undervisning.
  • De øvrige skoler finansierer lønudgiften til lærerne ifm. STEM-netværkets møder.
  • Skoler, der ønsker deltagelse i lokal kompetenceudvikling og efterfølgende erfa-gruppe, finansierer lønudgiften til lærernes deltagelse. Her er estimeret 15 deltagere i år to og tre af projektperioden, hvoraf Nymarkskolens medarbejdere udgør knap halvdelen.
  • Den samlede udgift til Minimakerspaces på 11 skoler er 396.000 kr. Skole og Uddannelse varetager kommunens egenfinansiering på ca. 25% af denne udgift (100.000 kr.).

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-05-2020

Godkendt.