Punkt 10 Beslutning om dispensation fra vedtagne retningslinjer og vilkår for broer til ny privat badebro i rød zone, Bellisvej 58 (5874)

Beslutningstema

Beslutning om dispensation fra vedtagne retningslinjer for broer til ny privat badebro i rød zone.

I de gældende retningslinjer for broer, betegner rød zone strækninger, hvor der ikke må etableres nye broer, da det er områder indenfor Natura 2000 eller åbne og uberørte kyststrækninger med få eller ingen broer. Der kan kun dispenseres fra rød zone, hvis der foreligger særlige vægtige begrundelser.

Indstilling

Direktionen indstiller til udvalgets afgørelse, at

  • der dispenseres fra de vedtagne retningslinjer for broer i rød zone til det ansøgte
     
  • eller

 

  •  at der meddeles afslag med henvisning til mulighed for etablering af ny offentlig tilgængelig badebro med driftsstøtte ud for det kommunale areal på nabomatrikel i gul zone.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune har den 23. februar 2020 modtaget ansøgning fra Grundejerforeningen Revsøre Sommerby, som søger om tilladelse til etablering af ny badebro ud for grundejerforeningens areal, matr. 1aæ Revsøre By, Hesselager.

Af ansøgningen fremgår, at:

  • broen ønskes opsat i rød zone for broer, og at foreningen har behov for dispensation fra flere af Svendborg Kommunes vedtagne retningslinjer for broer,
  • broen ønskes opstillet, hvor foreningen har sin nuværende bro, som har stået samme sted i mange år,
  • den nye bro ønskes opført i træ værende 35 m lang x 1,60 m bred og forsynet med et nordvendt 3,5 m bredt x 5 m dybt brohovede samt et 5 m langt landfæste,
  • vanddybden for enden af broen er 0,75 m,
  • broen ønskes forsynet med bænk og rækværk (hvis der er økonomi dertil),
  • tilladelsen ønskes med en gyldighed på 2 år (da foreningen er ved at rejse kapital til broen),
  • der vil være offentlig adgang til broen og
  • broen indtages for vinteren.

Der er den 16.marts 2020 indgået supplerende bemærkninger fra foreningens bestyrelsesformand, som skriver at:

  • der har været bro det pågældende sted de sidste 40-50 år,
  • broen har altid ligget samme sted og i rød zone,
  • området i gul zone er meget lavvandet, og der ophober sig meget tang, hvorfor en bro ikke vil have nogen funktion der,
  • broen er oppe fra midt maj til midt september,
  • de gennem tiden har fået offentligt tilskud til broen, uden der har været kommentarer dertil,
  • broen benyttes både af beboerne i Revsøre Sommerby og af strandens øvrige gæster,
  • de mener, at have vundet hævd på retten til broens nuværende placering, da den har ligget der så længe.

Ansøgning samt supplerende bemærkninger kan ses af Bilag 1-2.

Ansøgningen har den 2. marts 2020 været sendt ud i 4-ugers høring hos andre myndigheder, naboer og interesseorganisationer. Der er ikke indkommet indsigelser mod projektet.

 

Administrationens bemærkninger til sagen
Ved granskning af luftfotohistorik i KortInfo ses første gang bro ud for Revsøre Sommerby på luftfoto fra 1977. Broen er en ca. 35 m lang x 1,10 m bred enkeltbro uden brohovede.

På luftfotos derefter ses i perioder ingen bro, i årene 1992-1999 ses to broer ud for arealet: en lang bro med brohovede og en kort enkeltbro.

Fra 2002-2005 ses kun én bro på ca. 47 m og med sydvendt 4 m bredt x 2 m dybt brohovede. Denne bro ses ændret i udseende gennem årene frem til 2014 med varierende længde på landfæste og udseende på brohovede.

Det vurderes samlet, at der gennem årene har ligget flere broer ud for matriklen, den længste også med forskellig udformning.

Loven siger:
’Åbne pælebroer anlagt før 1975 er lovlige, hvis de er opført som enkeltbro uden sidebroer, maksimalt 50 m lange og ud til højst 1,5 m vanddybde og har eksisteret kontinuerligt siden da, også selv om der ikke foreligger en tilladelse.

Broer opført efter 1975 kræver en forudgående tilladelse fra myndigheden, som fra 2007 er kommunen jf. bekendtgørelse om bade- og bådebroer fra 2007.’

Nuværende bro er opsat efter 1975, hvilket kræver en tilladelse til bro.
Grundejerforeningen har ikke kunnet fremvise en tilladelse til bro ligesom administrationens gennemgang af kommunens sagsarkiv, tinglysning og weblager heller ikke viser nogen tilladelse til bro ud for Revsøre Sommerby.

I tilfælde af ulovligt opført bade- og bådebro vil en ansøgning om lovliggøres sidestilles med en almindelig ansøgning om tilladelse til at opføre en ny bade- og bådebro efter de retningslinjer og vilkår, som er gældende på ansøgningstidspunktet.

Foreningen ansøger ikke om lovliggørende godkendelse af deres gamle bro, men om tilladelse til en helt ny bro med nye dimensioner, da den gamle bro står overfor at skulle renoveres.
 

Ansøgningen konflikter med følgende gældende retningslinjer og vilkår samt kommuneplanens zoneinddeling for broer i rød zone:

  • Der ansøges om ny bro - zoneinddeling for broer jf. kommuneplan 2017 (KP17) viser rød zone ved Revsøre, hvor der ikke kan meddeles tilladelse til nye broer, med mindre vægtige argumenter taler derfor.
  • Der ansøges om brohoved, bænk/ gelænder - der tillades ikke hverken brohovede eller bænk/gelænder på broer i rød zone.
  • Der ansøges om brobredde på 1,60 m og dybde på brohoved på 5 m - generelt må broer være op til maks 1,50 m brede og brohovede maks 4 m dybe.
  • Der ansøges om en tilladelse på 2 år - generelt gælder en tilladelse til bro kun 1 år.
  • Der ansøges om 5 m landfæste - landfæstet må ikke hindre eller vanskeliggøre offentlighedens adgang langs stranden.

De politisk vedtagne retningslinjer og vilkår for broer samt kommuneplanens retningslinjer for zone for broer er vedlagt som Bilag 3-5.

Administrationen tilføjer:
Der blev i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget den 29. maj 2017 ved KP17- revision af zoneinddeling for broer vedtaget, at der i den røde zone ved Revsøre blev lagt en ny gul zone ind ud for det kommunale areal (Revsøre Strand), som giver mulighed for en ny offentligt tilgængelige badebro med brohovede, kajakfacilitet, badetrapper, bænke og enkelt gelænder i simpel konstruktion.

Administrationen har tidligere i juni 2019 været i dialog med grundejerforeningen om deres planlagte ansøgning om ny bro i rød zone, og her gjort opmærksom på, at rød zone er en forbudszone mod nye anlæg, og at der er gul zone ud for den kommunalt ejede nabomatrikel ved Revsøre Strand, hvor det vil være muligt at opsætte en ny offentlig tilgængelig badebro og med mulighed for driftsstøtte fra kommunen. Der er både toiletbygning og p-plads på det kommunale areal – se oversigtskort Bilag 6.

Ifølge grundejerforeningens bemærkninger, er denne placering i gul zone ikke velegnet til en badebro grundet lavt vand/tangophobning

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Driftsstøtte fra CETS i Svendborg Kommune på kr 3.000 årligt kan ydes til offentligt tilgængelige badebroer beliggende ud for kommunale arealer.

Lovgrundlag

Bekendtgørelse om bade- og bådebroer, BEK nr 232 af 12/03/2007,
Kystbeskyttelsesloven, LBK nr 57 af 21/01/2019,
Cirkulære om bade- og bådebroer, CIR nr 13 af 31/01/1984,
Bekendtgørelse om bygge- og beskyttelseslinjer, BEK nr 927 af 27/06/2016

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020

Miljø- og Naturudvalget besluttede, at:

der undtagelsesvis dispenseres til etablering af bro i rød zone, idet udvalget mener, at det konkrete område fejlagtigt er placeret i en rød zone. Teknik- og Erhvervsudvalget anmodes om at ændre det konkrete områdes zoneinddeling, således at den røde zone ændres til gul og den gule zone til rød i forbindelse med den igangværende revision af Kommuneplanen.

Der dispenseres ikke fra de øvrige vedtagne retningslinjer for broer.

Henrik Nielsen (C) forlod mødet under behandlingen af punktet. Stedfortræder Palle Fischer (C) deltog i stedet under behandlingen af punktet.