Punkt 9 Vindmøller ved Broholm - Offentlig høring af miljøvurdering

Beslutningstema

Offentlig høring af miljøvurdering og udkast til VVM-tilladelse for tre vindmøller øst for Broholm Gods.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at

  • Miljøvurdering af vindmølleprojektet øst for Broholm(VVM) sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.
  • Udkast til VVM-tilladelse til vindmøllerne øst for Broholm sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.

 

Indstillingen sker under forudsætning af Byrådets godkendelse den 26. maj 2020 af, at følgende dokumenter sendes i offentlig høring:
 

  • Forslag til kommuneplantillæg 2017 nr. 27 for vindmøller øst for Broholm.
  • Forslag til lokalplan 658 for vindmøller øst for Broholm.
  • Miljøvurdering af kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658.


Alle fem dokumenter forventes offentliggjort på samme tid i minimum 8 uger, når Byrådet har behandlet plansagen.

Sagsfremstilling

Oversigtskort med vejnavne der viser placeringen af de tre vindmøller. 

 

Ejerne af Broholm Gods og Fuglehavegård har i maj 2018 ansøgt om at opstille tre ens vindmøller med en totalhøjde på knap 150 meter øst for Broholm Gods og Landevejen i Svendborg Kommune.

De tre vindmøller er placeret i landzone og en realisering af vindmølleprojektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en lokalplan. Derudover udløser projektet krav om miljøvurdering af både planforslag og vindmølleprojektet samt en VVM-tilladelse.

På byrådsmødet den 30. oktober 2018 blev det besluttet at igangsætte planlægningen for de 3 vindmøller.

I perioden 11. april til og med den 12. maj 2019 indkaldte Svendborg Kommune ideer og bemærkninger til indholdet i miljøvurderingen og til den forestående planlægning.

På Byrådsmødet den 25. juni 2019 blev det besluttet at fortsætte processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering.

Efterfølgende er nedenstående dokumenter udarbejdet.

  • Forslag til kommuneplantillæg 2017.27 for Vindmøller øst for Broholm – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune. 
  • Forslag til lokalplan 658 for Vindmøller øst for Broholm – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune.
  • Miljøvurdering af planerne – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune.
  • Miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet – udarbejdet af rådgiver for vindmølleejerne (Bilag 1 – ”Vindmøller øst for Broholm – Miljøkonsekvensrapport for projektet (23-04-2020)” og bilag 4-7: ”Vindmøller øst for Broholm – Bilag MKR af visualiseringer (30-03-2020)”). 
  • Udkast til VVM-tilladelse – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune (Bilag 2 – ”Vindmøller øst for Broholm – Udkast til VVM-tilladelse”). 


Forud for miljøvurdering af planer og projekt er der foretaget en afgrænsning af indholdet til miljøvurderingen af henholdsvis planer og projekt. Afgrænsningerne er gennemført med udgangspunkt i miljøvurderingslovens bestemmelser og indkomne bemærkninger fra den første offentlige høring. Afgrænsningsdokumenterne er udarbejdet af ekstern rådgiver for Svendborg Kommune (Bilag 3 – ”Vindmøller øst for Broholm – Afgrænsning af miljøvurdering af planer”).

 

Afgrænsningsnotat

Det er vurderet, at miljøvurderingen af projektet skal redegøre for påvirkningen af:

  • Befolkning
  • Menneskers sundhed
  • Kulturarv og Landskab
  • Biodiversiteten
  • Materielle goder

Afgrænsningsnotatet er vedlagt som bilag 3 – ”Vindmøller øst for Broholm – Afgrænsning af miljøvurdering af planer.

 

Miljøvurdering af vindmølleprojektet

Befolkning

Møllernes påvirkning af befolkningen er vurderet i forhold til visuel påvirkning af nabobebyggelserne, lysafmærkning af hensyn til lufttrafikken og reflekser.

Den visuelle påvirkning fra vindmøllerne vurderes at være markant ved nabobeboelserne mod øst, beboelserne mod syd, samt be­boelserne mod nordvest. Desuden vil møllerne kunne ses fra Broholm Gods. Der er udarbejdet visualiseringer (bilag 4-7: ”Bilag MKR af visualiseringer) i forbindelse med miljøkonse­kvensrapporten, som mere detaljeret beskriver den visuelle på­virkning af naboerne. Det vurderes på baggrund af visualiseringerne, at den samlede visuelle påvirkning af nabobeboel­serne er moderat.

Trafikstyrelsen har meddelt, at vindmøllerne øst for Broholm skal markeres med lav intensivt rødt fast lys, der er aktiveret konstant. Dette lys er en luftfartsaf­mærkning af hensyn til sikkerheden for flytrafikken. Lysmarkeringen skal placeres øverst på møllehuset.

Lyskilderne på nyere typer af afmærkningslys er afskærmet, såle­des at lyset stort set ikke ses fra terræn i nærområdet. Det er derfor vurde­ret, at lysafmærkning af den omtalte type ikke vil give væsentlige gener for de omkringboende eller for mennesker og dyr, som fær­des i området.

Refleksion af sollys i møllevinger er et fænomen, som under særlige omstændigheder kan virke generende for naboer til vindmøller. Moderne møllevinger har en overfladebehandling med et lavt glanstal på 30 og de konvekse overflader vil sprede eventuelle reflekser jævnt, hvilket vurderes at medvirke til at reduce­re generne.

 

Mennesker og Sundhed

Vindmøllerne vil have en påvirkning på mennesker og sundhed og i miljørapporten er påvirkningen vurderet i forhold til støj og skyggekast.

Beregninger dokumenterer, at de gældende støjgrænser er overholdt ved alle omkringliggende boliger, der ikke ejes af ansøgerne selv. Det vurderes derfor, at støjfaktoren ikke vil medføre nogen væsentlig påvirkning af mennesker og sundhed.

I Svendborg Kommuneplan 2017-2029 fremgår det af retningslinje for skygge at: Ved planlægning for nye vindmøller skal det så vidt muligt sik­res, at boliger til  helårsbeboelse ikke udsættes for skygge i me­re end 10 timer (reel skyggetid) om året.

Denne retningslinje følger erhvervsstyrelsens vejledning for og til­ladelse til opstilling af vindmøller.

Der er beregnet et reelt skyggekast i projektforslaget på mere end 10 timer pr. år ved 10 naboer øst for projektområdet og 4 naboer vest for projektområdet. Det samlede antal timer varierer fra ca. 12 timer pr. år til ca. 39 timer pr. år. Dette vil for de 14 naboer medfører et behov for afværgeforanstaltninger.

Påvirkningen af skyggekastet er derfor vurderet som væsentlig. Det forslås derfor, at der stilles krav om at møllerne stoppes, når en be­boelse har opnået 10 timer skyggekast om året.

 

Landskab og Kulturarv

Visuelt fremtræder møllerne markant i nærzonen (0-4,5 km fra vindmøllerne). Det er vurderet, at der er tale om en moderat påvirkning af nærzonen, da beplantning, skovbevoksning og bebyggelse vil skær­me for en del af udsynet til møllerækken.

I mel­lem og fjernzonen (4,5-10+ km) vurderes møllerne at være mere tilpasset land­skabets skala.

Herudover vil møllerne med deres lange vinger og langsommere rotorhastighed, rotere langsommere end eksiste­rende møller i det omkringliggende landskab og derved fremstå roligere i landskabet.

De tre nye møller placeres inden for kystnærhedszonen. Planlægning inden for kystnærhedszonen kræver, at hensynet til landskabet inddrages, og at der er en særlig begrundelse for planlægningen.

Svendborg Kommune har vurderet, at de nye møller kan placeres inden for kystnærhedszonen da de er placeret relativt langt fra kysten samtidig med, at vindmøllerne mange steder vil være skærmet af beplantning og skovarealer, hvorved de landskabelige hensyn varetages.

Møllerne påvirker tre kulturmiljøerne indenfor en afstand af 4,2 km, hhv. Hesselagergård, Lundeborg og Ny Hesselager. På baggrund af visualiseringer vurderes det, at der for alle tre kulturmiljøer er tale om en minimal påvirkning, da vindmøllerne primært er afskærmet af beplantning og skovarealer og dermed begrænser påvirkningen af kulturmiljøerne.

Der er foretaget vurdering af udsigten og samspillet med otte omkringliggende kirker. Vindmøllerne kan kun ses fra 3 af de 8 kirker. Det vurderes samlet, at der ikke vil være væsentlig påvirkning af de kirkelige interesser i området, da møllerne ses på stor afstand og overvejende er afskærmet af beplantning og bygninger. Vurderingen er taget ud fra visualiseringer udarbejdet for hver enkelt kirke.

 

Biodiversitet

Konsekvensvurderingen for påvirkning af NATURA 2000 og vurderingen af påvirkning af bilag 4-arter er opsummeret i miljøvurderingen.

Det fremgår af konsekvensvurderingen, at planlægning og etablering af tre vindmøller øst for Broholm ikke vil påvirke EF-habitatområderne, herunder naturtyper og arter på deres udpeg­ningsgrundlag, på grund af afstandsforholdende til mølleprojektet.

I forhold til bilag 4-arter er det vurderet, at det udelukkende vil være relevant at undersøge flyvende bilag 4-arter (flagermus) – og det er konkluderet, at yngle- eller rasteområder for flagermus ikke beskadiges eller ødelægges.

Det vurderes dog, at der ved den sydligste mølle er væsentlig påvirkning på grund af møllens placering tæt ved skovkanten, der kan fungere som ledelinje i landskabet under flagermusens jagt. Som afværgeforanstaltning skal der derfor gennemføres et vindmøllestop ved den sydligste vindmølle. Afværgeforanstaltnin­gen skal følges op med en overvågning over to år for at dokumentere behovet for vindmølle­stoppet.

 

Materielle goder

Påvirkning af materielle goder omfatter ikke en værdimæssig indvirkning. Den første offentlige høring gav imidlertid anledning til høringssvar omkring ejendomsværdiforringelse. Der er derfor i miljøvurderingen redegjort for værditabsordningen, som giver naboer mulighed for at kræve erstatning for et eventuelt værditab. Ordningen administreres af Energistyrelsen.
 

Udkast til VVM-tilladelse

Med baggrund i det ansøgte projekt, den gennemførte miljøvurdering af projektet, konsekvensvurdering efter habitatreglerne samt de indkomne høringssvar er der udarbejdet et udkast til VVM-tilladelse for de tre nye vindmøller øst for Broholm.

VVM-tilladelsen fastlægger sammen med ansøgningen og miljøvurderingen rammerne for driften af vindmøllerne og indeholder vilkår om:

-          At vindmøllerne stoppes, når en beboelse har opnået 10 timers skyggekast om året.

-          At der skal gennemføres et vindmøllestop for flagermus ved den sydligste vindmølle.

-          At der i samarbejde med Svendborg Kommune gennemføres en overvågning over to år ved den sydligste vindmølle for at vurdere behovet for et vindmøllestop for flagermus.

-          Foranstaltninger ved ophør af vindmølledriften.
 

Det videre forløb

Efter byrådets behandling af plansagen offentliggøres materialet i minimum 8 uger. Herefter vil der ske en behandling af indkomne høringssvar, hvorefter sagen vil blive fremlagt til politisk behandling.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifter til rådgiver og videre planlægning skal afholdes inden for gældende budget jf. tidligere nævnte beslutning på byrådsmødet den 30. oktober 2018.

Lovgrundlag

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM).

Strategier og politiker:

-          Bæredygtighedsstrategi 2020

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020

Liste V ønsker indstillingen til afstemning.
 

For stemte 6 medlemmer: Liste Ø, liste A, liste F, liste C og løsgænger Jens Munk.
 

1 medlem, Liste V undlader at stemme.
 

Indstillingen var herefter godkendt.