Punkt 6 Status for vandplanindsatsen

Beslutningstema

Udvalget orienteres om status for Svendborg Kommunes indsats i forbindelse med de statslige vandområdeplaners indsatsprogramer.

Indstilling

Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Vandområdeplanerne er samlet en plan for at forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i overensstemmelse med EU's vandrammedirektiv. Kommunerne har siden 2009 spillet en væsentlig rolle i at gennemføre planernes indsatsprogram i forhold til restaurering af vandløb, søer, etablering af vådområder og minivådområder samt for at reducere udledningen af spildevand.
Udvalget fik senest en status for Svendborg Kommunes indsats i foråret 2019, se også referatet fra udvalgsmødet den 5. marts 2019. I det følgende gives en status for indsatsen pr. 1. maj 2020.

 

Vandløbsindsatsen
 

På nuværende tidspunkt er vi i den såkaldte anden ud af tre vandplanperioder. I den første vandplanperiode, som dækker perioden 2009-2015 indeholdt den statslige vandplans indsatsprogram indsatser i 21 vandløb, som skal gennemføres i Svendborg Kommune. Projekterne skulle være gennemført og vandløbene skulle have målopfyldelse ved udgangen af 2015.
 

Af disse er i alt gennemført restaureringer i syv vandløb. Det er eksempelvis sket ved at rørlagte vandløb er genåbnet, spærringer, der er fjernet ved overkørsler, højvandsklapper eller ved vandmøllers stemmeværker. I otte tilfælde har Miljøstyrelsen fritaget kommunen for at gennemføre indsatsen på grund af manglende omkostningseffektivitet. Tilbage udestår seks primært større projekter eksempelvis ved Gundestrup Mølle, Elleskov Mølle og Vejstrup Mølle, som endnu ikke er gennemført af forskellige årsager, men i særdeleshed grundet langvarig dialog med lodsejere og andre myndigheder om løsninger, som er tilfredsstiller ejeres ønsker om hensyn til kulturmiljø og de statslige krav til projektering af faunapassager. Udover restaureringer i vandløb er der gennemført et sørestaureringsprojekt i Sørup Sø.
 

I anden planperiode (2016-2021) indeholder indsatsprogrammet et krav om, at kommunen gennemføre projekter i 15 vandløb. På nuværende tidspunkt er der igangsat fire forundersøgelser, kommunen har søgt om fritagelse eller har fået fritagelse for at gennemføre tre projekter grundet manglende omkostningseffektivitet. I et enkelt tilfælde skal der ikke længere gennemføres en indsats, da der er opnået målopfyldelse. Administrationen mangler således at påbegynde forundersøgelse og evt. realisering af indsatser i syv vandløb.
 

Bilag 1 viser en oversigt over de indsatser og deres status, som skal gennemføres i både første og anden planperiode i Svendborg Kommune.

 

Vådområdeindsatsen

Kvælstof- og fosforvådområder er med til at reducere mængden af kvælstof- og fosforudledning til de danske kystvande, fjorde og søer, hvor næringsstofferne skaber miljøproblemer. Derfor er der indgået en aftale mellem KL og staten om, at kommunerne skal etablere vådområder. Svendborg Kommune er omfattet af hovedvandopland Det Sydfynske Øhav, som skal etablere vådområder, der kan reducere, hvad der svarer til 35 tons kvælstof årligt jf. første vandplan (2009-2015) og 31 tons årligt jf. anden vandområdeplan (2016-2021).
 

I forhold til første vandplan er der gennemført fire forundersøgelser, hvoraf projekterne Hørup Å og Bøllemosen er under realisering. De to øvrige er opgivet af tekniske årsager, eller fordi det ikke har været muligt at indgå en frivillig aftale med lodsejeren. I forhold til indsatser i anden planperiode er der forundersøgt tre projekter. Den ene er opgivet på grund af manglende omkostningseffektivitet. De to øvrige begge beliggende ved Stokkebækken kan søges realiseret. Yderligere oplysninger om vådområdeprojekterne fremgår af bilag 1.

 

Minivådområder

Med Fødevare- og landbrugspakken fra 2015 blev det besluttet at finansiere kollektive indsatser som fx minivådområder, der reducerer kvælstofudledningen til havmiljøet. Kommunen spiller i den forbindelse en rolle i forhold til placering og almindelig myndighedsbehandling for eksempel i forhold til planlov, naturbeskyttelseslov og vandløbslov. Administrationen har desuden screenet en lang række projekter sendt af de lokale oplandskonsulenter i forhold til, at vurdere om projekterne er realistiske at gennemføre. På den baggrund har kommunen på nuværende tidspunkt modtaget én ansøgning. Administrationen har dog ikke færdigbehandlet ansøgningen, da Naturstyrelsen afviste at give dispensation til projektet efter reglerne i Skovloven.

 

Vandrådsopgaven

I forbindelse med forberedelsen af de statslige vandområdeplaner, som skal gælde for den tredje planperiode (2021-2027), har kommunerne nedsat lokale vandråd, som skal medvirke til at prioritere indsatserne for at forbedre vandmiljøet i vandløb. Svendborg Kommune er sekretariat for vandrådet for hovedvandoplandet Det Sydfynske Øhav, som omfatter de fem Øhavskommuner: Nyborg, Langeland, Ærø, Faaborg-Midtfyn og Svendborg. Staten har bedt vandrådet og oplandskommunerne pege på indsatser, som kan forbedre de fysiske forhold i vandløb svarende til minimum 36 kilometer, og der skal skabes passage forbi mindst otte spærringer. Den økonomiske ramme er på 9 millioner kroner. Vandrådet er nedsat primo december 2019 og har holdt to møder hhv. den 19. december 2019 og den 5. marts 2020. Det tredje og formentlig sidste møde planlægges afholdt i maj/juni med henblik på, at rådets indstilling kan behandles i Miljø og Naturudvalget og Byrådet umiddelbart efter sommerferien.

 

Spildevand

Administrationen har i 2019 haft sit primære fokus på at færdiggøre den kommende spildevandsplan 2020-2031. Derfor er der ikke gennemført øvrige indsatser på spildevandsområdet. Status er derfor som ved orienteringen 5. marts 2019:

  • Administrationen mangler at give ejere af 113 ejendomme i de åbne land påbud om at forbedre deres spildevandsrensning
  • Ejere af cirka 112 ejendomme, har endnu ikke efterkommet et påbud om at forbedre spildevandsrensningen
  • Vand og Affald har udført indsatser, som reducerer overløb fra 16 regnbetingede udløb
  • Fire regnbetingede udløb overholder allerede vandplanens krav og mangler kun en godkendelse fra administrationen
  • Yderligere fire store regnbetingede udløb skal have reduceret antallet af overløb. Der forventes gennemført en indsats senest i 2024.

 

Fremdrift og ressourser

I forhold til vandløbsindsatsen og vådområdeindsatsen er der allerede gennemført en lang række forundersøgelser og en del realiseringer.

 

Administrationen er dog bagud i forhold til at realisere indsatserne fra første vandplanperiode, hvor der stadig udestår flere store projekter på trods af, at de skulle være gennemført med udgangen af 2015. Med hensyn til de mange indsatser i 2. vandplanperioden, som skal være gennemført inden udgangen af 2021, er det administrationens vurdering, at de ikke kan nås inden fristens udløb.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Staten dækker som udgangspunkt alle udgifter til vandplanindsatser. Det gælder eksempelvis udgifter til forundersøgelse, detailprojekt, anlæg, erstatninger samt kommunens lønudgifter.

 

Administrationen har dog i forbindelse med de seneste års projekter erfaret, at der har været en del ekstra omkostninger, som ikke er dækket af staten. Det er forekommet, at der bliver brugt flere sagsbehandlingstimer end anslået i projektansøgningen, og disse ekstra timer er ikke blevet dækket. Såfremt et projektet må opgives, og der er brugt sagsbehandlingstimer eller konsulenttimer på sagen, er disse udgifter heller ikke blevet dækket.

Lovgrundlag

  • Bekendtgørelse af lov om miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder
  • Bekendtgørelse af lov om vandløb
  • Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering m.v.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020

Orienteringen blev taget til efterretning.