Punkt 8 Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn

Beslutningstema

Godkendelse af parkeringsstrategi og tilhørende hvidbog for Svendborg bymidte og havn

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget med oversendelse til endelig godkendelse i Byrådet.

  • At hvidbogen fra den offentlige høring om parkeringsstrategien for Svendborg bymidte og havn samt input fra temamøde 21. januar 2020 godkendes.
  • At parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn godkendes.

Sagsfremstilling

I februar 2019 besluttede Byrådet at der skulle udarbejdes en ny parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn, som skulle tage højde for de fremtidige udviklingsprojekter og parkeringsproblematikker. Efter udarbejdelse af det først udkast til en ny parkeringsstrategi har der været afholdt temamøde med deltagelse af udvalgte interessenter d. 21. januar 2020, hvor der kom en række forslag til ændringer, jf. Bilag 1 (Bilag 1: Temamøde januar 2020). Herefter blev de relevante forslag indarbejdet i parkeringsstrategien, jf. Bilag 5 (Bilag 5: Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn - Hovedrapport_ver07.pdf) inden strategien blev sendt i offentlig høring jf. hvidbogen, jf. Bilag 2 (Bilag 2: Hvidbog fra offentlig høring) og Bilag 6 (Bilag 6: Bilag til Hvidbog fra offentlig høring).

 

Procesplan for færdiggørelse af parkeringsstrategi:

 

Efter den offentlige høring er parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn nu klar til Byrådets endelige godkendelse.

 

I forbindelse med den offentlige høring er der indkommet i alt 15 høringssvar fra interesseorganisationer og borgere. Et resumé af høringssvarene er vedlagt i en hvidbog som Bilag 2 (Bilag 2: Hvidbog fra offentlig høring) og Bilag 6 (Bilag 6: Bilag til Hvidbog fra offentlig høring), og alle høringssvarene kan læses i deres fulde længde i Bilag 3 (Bilag 3: Høringssvar i fuld længde) og Bilag 7 (Bilag 7: Bilag til høringssvar i fuld længde)

 

Høringssvar fra den forudgående høring:

Ud fra de 15 høringssvar fra den offentlig høring og input fra temamødet er der udarbejdet denne liste med en række ønsker til parkeringsstrategien.

 

Ønskerne fremgår i ikke prioriteret rækkefølge:

 

  • Etablering af korttidsparkering ved Midtbyhallen
  • Gratis korttidsparkering i midtbyen.
  • Ensretning af Skolegade med skråparkeringer
  • Parkeringspladser på Frederiksø forbeholdes dem,  der har ærinde på Frederiksø
  • Byens små gader må kun benyttes til parkering af beboerne i gaden
  • Parkeringspladser til langtidsparkering evt. med shuttlebus
  • Inddragelse af private parkeringspladser til dobbeltudnyttelse
  • Bynær handicapparkering med indretning velegnet til store biler
  • Udvidelse af P-huset i Hulgade med henblik på bynære p-pladser

 

Alle høringssvar og input fra temamødet er gennemgået i samarbejde mellem kommunens rådgiver og administrationen.

 

Høringssvarene har ikke medført direkte ændringer i selve strategien, idet de alle er meget konkrete. De medtages i stedet som input til handleplanen, der udarbejdes efter godkendelsen af parkeringsstrategien.

 

De konkrete tiltag, som kræver større investeringer, vil efterfølgende skulle indgå som anlægsprojekter i kommende budgettemaer, for at kunne realiseres.

 

Revideret plan for indsatser i forbindelse med parkeringsstrategien.

 

De næste skridt i forhold til realiseringen af en godkendt Parkeringsstrategi, vil være som følger:

 

  • Parkeringsstrategien vedtages af Byrådet (maj 2020)
  • Udarbejdelse af handleplan for p-pladser i Bymidten (med foreløbigt indhold beskrevet nedenfor)
  • Revision af kommuneplan 2021 vedr. mobilitet og p-normer, herunder temadrøftelse i Byrådet i september 2020 (efteråret 2020 – maj 2021)

 

Etapeplan for indsatser:

 

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser kendes ikke på nuværende tidspunkt. Under forudsætning af politisk godkendelse af strategien, vil administrationen udarbejde forslag til budgettemaer for Budget 2021, hvori de konkrete anlægsprojekter kan indgå.
 

Formålet med parkeringsstrategien er, at Svendborg Kommune løbende tilpasser parkeringsudbuddet til byens og samfundets udvikling, således at borgerne og erhvervslivet har gode parkeringsforhold i midtbyen og omkring havnen.

 

Lovgrundlag

Vejloven og færdselsloven.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020

Liste V stillede følgende ændringsforslag:

 

”Venstre stiller ændringsforslag om at udsætte fremsendelse af Parkeringsstrategien, til endelig vedtagelse i Byrådet. Udsættelsen skal bruges til at undersøge, hvordan man dels kan bevare, dels kan reetablere, et væsentligt antal nærparkeringspladser i den indre bykerne. Nødvendigheden af en parkeringsstrategi anerkendes, men Venstre har en bekymring om, hvorvidt parkeringspladserne i Dronningmaen og på Stenpladsen vil være tilstrækkelige til at understøtte detailhandlen. Venstre vil også gerne give ældre og gangbesværede borgere bedre adgang til behandlere og servicefunktioner i midtbyen”.

 

For forslaget stemte 2 medlemmer: Liste V

Imod forslaget stemte 6 medlemmer: Liste A, C, Ø

Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.

Forslaget var dermed nedstemt.

Herefter blev indstillingen sat til afstemning.

 

For indstillingen stemte 7 medlemmer: Liste A, C, Ø og Løsgænger Jens Munk.

 

2 medlemmer, Liste V undlod at stemme.

 

Indstillingen blev herefter godkendt og anbefalet til Byrådets endelige vedtagelse.

 

Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)

Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
 

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020

Liste V genfremsatte ændringsforslaget fra Teknik- og Erhvervsudvalget og ønskede afstemning om dette.

For stemte: 2 (V)

Imod stemte: 7 (A, C, O og Ø)

Man stemte herefter om flertalsindstillingen.

For stemte: 7 (A, C, O og Ø)

Imod stemte: 0

Undlod: 2 (V)

Indstillingen var herefter godkendt til byrådets endelige vedtagelse.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2020

Liste V genfremsatte ændringsforslaget fra Teknik- og Erhvervsudvalget og ønskede afstemning om dette.

For stemte: 7 (V)

Imod stemte: 21 (A, B, C, O, F og Ø)

Undlod: 1 (Jens Munk)

Man stemte herefter om flertalsindstillingen.

For stemte: 22 (A, B, C, O, F og Ø og Jens Munk.)

Imod stemte: 0

Undlod: 7 (V)

Indstillingen var herefter godkendt.

 

Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).