Punkt 10 Move your mind i mangfoldige læringsmiljøer

Beslutningstema

Ansøgning til Novo Nordisk Fonden om udbredelse af projektet: Move your mind i mangfoldige læringsmiljøer.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Svendborg Kommune i samarbejde med Svendborg Gymnastikforening, Rambøll og Syddansk Universitet søger Novo Nordisk Fonden om 3 mio. kr. til udbredelse af projekt Move your mind i mangfoldige læringsmiljøer til seks skoler i Svendborg Kommune.

Sagsfremstilling

Vestre Skole og Rantzausminde Skole har i samarbejde med Svendborg Gymnastikforening de seneste to år lavet prøvehandlinger med kropslig undervisning i matematik og dansk for 4.-6. klassetrin i faciliteterne i SG Huset.

 

Novo Nordisk Fonden har etableret en pulje på 60 mio. kr. til at fremme en sund udvikling blandt børn i alderen 10-15 år ved at nedsætte stillesiddende adfærd samt fastholde og fremme bevægelse og fysisk aktivitet i aldersgruppen. Ansøgningsfrist er den 31. marts kl. 13.00.

 

En af projektets grundpiller er, at børn lærer bedre med kroppen forrest. Når flere sanser sættes i spil, er der mulighed for et større fagligt læringsudbytte. Efter den toårige projektperiode, hvor der er blevet eksperimenteret med forskellige organisationsformer inden for dansk og matematik, vurderes praksis klar til udbredelse til flere skoler i Svendborg kommune. Derfor ønsker de to skoler i samarbejde med Svendborg Gymnastikforening at søge puljen om 3 mio. kr.

 

Grundlæggende handler projektet om udvikling af bevægelsespraksis med sigte på elevernes læring, trivsel og bevægelsesglæde. Gennem samarbejdet med idrætsforeningen forventes nysgerrigheden for deltagelse i fritidsidrætten øget. Lærere og elever er medskabere på den kropslige undervisning sammen med projektmedarbejdere; undervisere fra Vestre Skole og Rantzausminde Skole, som har lavet prøvehandlinger. De først uddannede skoler indgår i videndelingsaktiviteter med de skoler, som i år 2 skal uddannes. Projektet udrulles efter følgende plan:

  • År 1 (2020-21): 4.-6. klasses lærere/pædagoger på Vestre Skole og Rantzausminde Skole uddannes
  • År 2 (2021-22): 4.-6. klasses lærere/pædagoger på to yderligere skoler uddannes, og de to skoler fra år 1 indgår i videndelingsaktiviteter.
  • År 3 (2022-23): 4.-6. klasses lærere/pædagoger på to yderligere skoler uddannes og skolerne fra år 2 (og 1) indgår i videndelingsaktiviteter.

 

Ved projektets afslutning vil seks skoler være uddannet.

 

For de skoler, som ønsker deltagelse betyder det, at

  • de deltager i et opstartsseminar for pædagogiske medarbejdere og skoleledelse på egen skole
  • de pædagogiske medarbejdere deltager i tre innovationsworkshops på egen skole, hvor praksis udvikles sammen med projektmedarbejdere – ideer afprøves i praksis med elever mellem workshops
  • de deltager i minimum én event pr. år (i år 1 på egen skole og i år 2 og 3 på tværs af skoler). En event har til formål at afprøve didaktiske ideer i samspil med kollegaer og/eller elever fra egen og/eller andre skoler.
  • de afvikler otte årlige læringsdage med elever fra 4. klasse, 5. klasse og 6. klasse – i alt 24 læringsdage i SG Huset pr. skole. Omdrejningspunktet for dagene er bevægelsesaktioner i fagene matematik og dansk.
  • de indgår i Rambølls/Syddansk universitets evaluering af projektet. Den løbende evaluerings datamateriale anvendes som grundlag for den ene af de tre årlige innovationsworkshops. Evalueringen indeholder:
    • En halvårlig spørgeskemaundersøgelse blandt de deltagende elever*
    • Et halvårligt casebesøg på en læringsdag i SG Huset, hvor der laves observationer og interviews med enkelte lærere. Der laves ét casebesøg pr. halvår, så skolerne får besøg på skift.

 

*Spørgeskemaundersøgelsen gennemføres på alle elever på mellemtrinet i Svendborg Kommune – også på de ikke deltagende skoler. Det samme spørgeskema gentages halvårligt og består af 10-12 spørgsmål. Det vil tage mindre end 10 minutter at besvare.

 

Ansøgning og budget eftersendes hurtigst muligt og senest den 31. marts kl. 13.00.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Når kommunen modtager tilskud fra private fonde, skal der afregnes 17,5 % i fondsmoms. I 2020 er skoleområdet undtaget fra ordningen om fondsmoms, men fra 2021 skal der afregnes fondsmoms af de ansøgte midler. Fondsmomsen finansieres via bevillingen.

 

Skolernes egenfinansiering i projektet forløber sig over tre år til i alt 1,371 mio. kr. Skolerne finansierer lønudgiften til lærerne samt en andel af hhv. skolelederens andel i projektet og udgiften til faciliteter.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020

Godkendt.