Punkt 19 Skiftekærmøllerne - offentlig høring af planforslag og miljøvurdering

Beslutningstema

Offentlig høring af planforslag samt miljøvurdering af planer for vindmøller ved Ny Søby, Tåsinge (Skiftekærmøllerne).
 

Indstillingen sker under forudsætning af Miljø- og Naturudvalgets godkendelse den 4. februar 2020, om at sende følgende dokumenter i offentlig høring:
 

  • Offentlig høring af miljøvurdering af vindmølleprojektet ved Ny Søby (VVM).
  • Offentlig høring af udkast til VVM-tilladelse til vindmøller ved Ny Søby.


Alle fem dokumenter forventes offentliggjort på samme tid i minimum 8 uger, når Byrådet har behandlet plansagen.

Indstilling

 

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med endelig vedtagelse i Byrådet, at

  • Forslag til kommuneplantillæg 2017 nr.13 for vindmøller ved Ny Søby sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.
  • Forslag til lokalplan 637 for vindmøller ved Ny Søby sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.
  • Miljøvurdering af kommuneplantillæg 2017.13 og lokalplan 637 offentliggøres i samme periode.
  • Der afholdes borgermøde i forbindelse med høringen (forbehold for den aktuelle situation vedr. Corona-virus).

Sagsfremstilling

I februar udsatte Byrådet behandling af denne sag, da der var indkommet en klage over den støjdokumentation, som mølleejerne har fået udarbejdet – og som danner grundlag for planer og miljøvurderinger af vindmøllerne ved Skiftekær. Det har vist sig, at de anvendte støjmålinger var gennemført af et hollandsk firma, der ikke har dansk akkreditering til at gennemføre støjmålinger. Ejeren af den nordlige mølle besluttede at gennemføre nye støjmålinger. Målingerne er gennemført d. 17. marts 2020 af et dansk akkrediteret firma. Målingerne kunne ikke verificere de hollandske målinger, hvorfor ejeren har ønsket at ansøge om det oprindelig projekt, nemlig reduceret drift, hvor der foreligger den nødvendige støjdokumentation.

Støjdokumentationen fra 2018 er baseret på målinger og beregninger af de faktiske møller ved Skiftekær – og er gennemført af et dansk akkrediteret firma. Dokumentationen viser, at vindmøllebekendtgørelsens støjgrænser overholdes.

Derfor er alle dokumenter, der tidligere har været fremlagt til behandling i Teknik- og Erhvervs-udvalget samt Miljø- og Natur-udvalget tilrettet sådan, at der nu tages udgangspunkt i den støjdokumentation, der tidligere er udarbejdet (juni 2018), og hvor den nordligste af møllerne kører i reduceret drift.

De vedlagte dokumenter er udarbejdet som led i en proces omkring lovliggørelse af to 80 meter høje vindmøller opsat på det vestlige Tåsinge i 2017. I området stod der i forvejen tre gamle møller, som alle er blevet taget ned. De nye møller har fået samme placering, som to af de gamle møller – placeringen nærmest kysten, hvilket fremgår af kortet herunder.

 

Kortet viser, hvor de tre oprindelige møller stod. Møllerne nærmest kysten er erstattet af to nye og højere møller.
 

I foråret 2018 indkaldte Svendborg Kommune ideer og bemærkninger til indholdet i miljøvurderingen og til den forestående planlægning for to vindmøller ved Ny Søby, Tåsinge.
 

Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede efterfølgende, d. 14. juni 2018, at fortsætte processen for udarbejdelse af miljøvurdering og forslag til hhv. kommuneplantillæg og lokalplan.
 

Efterfølgende er nedenstående dokumenter udarbejdet.

  • Forslag til kommuneplantillæg 2017.13– udarbejdet af Svendborg Kommune. 
  • Forslag til lokalplan 637 – udarbejdet af Svendborg Kommune.
  • Miljøvurdering af planerne – udarbejdet af ekstern rådgiver (COWI) for Svendborg Kommune.  
  • Miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet – udarbejdet af rådgiver for vindmølleejerne. 
  • Udkast til VVM-tilladelse - udarbejdet af ekstern rådgiver (COWI) for Svendborg Kommune. 


Forud for miljøvurdering af planer og projekt er der foretaget en afgrænsning af indholdet til miljøvurderingen af henholdsvis planer og projekt. Afgrænsningerne er gennemført med udgangspunkt i miljøvurderingslovens bestemmelser og indkomne bemærkninger fra den første offentlige høring. Afgrænsningsdokumenterne er udarbejdet af ekstern rådgiver (COWI) for Svendborg Kommune.

 

Kommuneplantillæg 2017.13

Kommuneplantillægget udlægger en ny ramme til tekniske anlæg i form af vindmøller alternativt jordbrugsformål. Rammen giver mulighed for at etablere op til to vindmøller på maksimalt 80 m med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer.
 

Rammen giver endvidere mulighed for et harmoniforhold på mellem 1:1,1 og 1:1,35.

Harmoniforholdet afviger fra kommuneplanens retningslinje om, at: ”vindmøllernes navhøjde og vingediameter skal have et harmonisk forhold på mellem 1:1 og 1:1,2”.
 

Kommuneplanens retningslinje følges ikke i den aktuelle planlægning, hvor der tillades et harmoniforhold mellem 1:1,1 og 1:1,35. Dette har baggrund i den tekniske udvikling af vindmøller, hvor andre harmoniforhold giver en bedre udnyttelse af vindenergien. Retningslinjen om harmoniforhold forventes revideret i den kommende revision af kommuneplanen.
 

De aktuelle vindmøller ved Skiftekær har et harmoniforhold på 1:1,33.  
 

Vindmølle projektet er derudover vurderet til at være i overensstemmelse med nationale interesser i kommuneplanlægningen og kommuneplanens retningslinjer i øvrigt.
 

Lokalplan 637

Lokalplanen giver, i overensstemmelse med kommuneplantillægget, mulighed for at etablere to vindmøller med en maksimal højde på 80 m med tilhørende med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer, der er nødvendige for driften af møllerne.
 

Miljøvurdering af planer 

Svendborg Kommune har udarbejdet miljøvurdering af forslag til kommuneplantillæg 2017.13 og forslag til lokalplan 637. Miljøvurderingen af planerne konkluderer, at de to planer kan realiseres, uden at det vil have væsentlige påvirkninger af miljøet.
 

Det er vurderet, at miljøvurderingen af planerne skal redegøre for påvirkningen af:

  • Befolkningen og menneskers sundhed
  • Jordbund og arealanvendelse
  • Landskab


Der er forud for miljøvurdering- og planprocessen gennemført en konsekvensvurdering efter habitatreglerne for påvirkning af NATURA 2000 samt påvirkning af særligt beskyttede arter (bilag 4-arter). Det er vurderet, at miljøvurderingen af planerne ligeledes skal indeholde en gengivelse af konsekvensvurderingen efter habitat-reglerne.
 

Emner og konklusioner i miljøvurderingen af planerne beskrives kort herunder.
 

Befolkningen og menneskers sundhed

Møllernes påvirkning af befolkningen og menneskers sundhed er vurderet i forhold til støj, skyggekast, lys, visuelt og i forhold til den generelle rekreative anvendelse af et kystområde.
 

Det er ved beregninger dokumenteret, at de gældende støjgrænser og anbefalede grænser for skyggekast er overholdt ved alle omkringliggende boliger, der ikke ejes af ansøgerne selv. Der etableres ikke lys på møllerne. Samlet er det derfor vurderet, at disse miljøfaktorer ikke vil medføre nogen væsentlig påvirkning af befolkningen eller menneskers sundhed.
 

Visuelt fremtræder møllerne tydeligt i omgivelserne. Det er dog vurderet, at der ikke er nogen væsentlig påvirkning af omgivelserne fordi møllerne fremstår som et enkelt og afgrænset teknisk anlæg, hvor møllernes rotationshastighed og ensrettede rotation understøtter det enkle og rolige udtryk.
 

Den generelle adgang til og brug af kysten, som rekreativt område, påvirkes ikke væsentligt af, at der etableres to nye møller.
 

Jordbund og arealanvendelse

De to nye møller placeres – som de tidligere møller – inden for kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen. Planlægning inden for kystnærhedszonen kræver, at hensynet til landskabet inddrages, og at der er en særlig begrundelse for planlægningen. Kystdirektoratet varetager administrationen af strandbeskyttelseslinjen.
 

Svendborg Kommune har vurderet, at de nye møller kan placeres inden for kystnærhedszonen fordi vindforholdene er gode ved kysten samtidig med, at de landskabelige hensyn er varetaget, og at det kan udnyttes, at der tidligere har stået to møller i samme område.
 

I forhold til strandbeskyttelseslinjen har Kystdirektoratet meddelt dispensation til etablering af de to nye møller med tilhørende teknikhuse i henholdsvis 2015 og 2017.
 

Landskab

Opstilling af nye møller med en højde på op til 80 meter vurderes at fremstå i et enkelt mønster i landskabet, uden dominerende betydning for landskabsoplevelsen.
 

De nye vindmøller vil medføre en øget synlighed i kystlandskabet, men det vurderes, at de to nye møller med deres udformning og drift kan indpasses i det eksisterende landskab på en sådan måde, at hensynet til landskabets skala, visuelle sammenhænge og karaktergivende strukturer er varetaget. Vindmøllerne vil ikke begrænse eller forringe områdets anvendelse og kvalitet. Endelig vurderes det, at de visuelle sammenhæng mellem land og vand, mellem modstående kyster og på langs af kystlinjen er varetaget.
 

Natura 2000 og bilag 4-arter

Konsekvensvurderingen for påvirkning af NATURA 2000 og vurderingen af påvirkning af bilag 4-arter er opsummeret i miljøvurderingen.
 

Det fremgår af konsekvensvurderingen, at planlægning og etablering af to vindmøller ved Ny Søby ikke vil påvirke bevaringsmålsætningen for fuglearter på udpegningsgrundlaget for nærmeste NATURA 2000 områder Det Sydfynske Øhav. I forhold til bilag 4-arter er det vurderet, at det udelukkende vil være relevant at undersøge flyvende bilag 4-arter (flagermus) – og det er konkluderet, at yngle- eller rasteområder for flagermus ikke beskadiges eller ødelægges.
 

Ansøger har i forbindelse med miljøvurderingen udarbejdet et notat baseret på eksisterende viden om fugle og flagermus ved Tåsinge. Ansøgers rådgiver har vurderet, at notatets gennemgang af forekomster af fugle og flagermus understøtter konklusionerne i konsekvensvurderingen for NATURA 2000 og vurderingen af flagermus.
 

Det videre forløb

Efter byrådets behandling af plansagen offentliggøres materialet i minimum 8 uger. Herefter vil der ske en behandling af indkomne høringssvar, hvorefter sagen vil blive fremlagt til politisk behandling.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

 Udarbejdelsen af miljøvurderingen har dog fordret inddragelse af ekstern rådgiver, hvorfor det kan oplyses, at der har været udgifter på ca. 150.000 kr. Igangsætningen af miljøvurderingen ligger dog før den politiske beslutning om godkendelse af brugen af ekstern rådgiver på over 150.000 kr.

Lovgrundlag

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM).

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-02-2020

Godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2020

Indstilles.

Beslutning i Byrådet den 25-02-2020

Udsat.

 

Afbud fra Anne Katrine Olsen (A), Søren Kongegaard (A) og Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A), Mikael Hansen (A) og Stina Sølvberg Thomsen (Ø).

Beslutning i Byrådet den 31-03-2020

Man stemte om indstillingen.

For stemte: 20 (A, F, B, Ø, C, jens Munk)

Imod stemte: 9 (V, O)

Venstres kan ikke følge indstillingen og henviser til tidligere beslutning på byrådsmødet 26/1-2016, hvor vi stemte imod den oprindelige lokalplan 580. Derudover har vi følgende bemærkninger:

  • Det er ikke rimeligt, at borgerne, som det her er sket - skal være kontrolinstans overfor både kommune, mølleejere, og støjmålingsfirmaer.
  • Støjmålingerne fra 2018, som er foretaget inden møllevingerne blev modificeret, bør ikke anvendes til den aktuelle VVM-undersøgelse og lokalplan 637. 
  • Det må også være et ufravigeligt krav at møllernes driftsdata “modes” udleveres, således at kommunen løbende kan kontrollere at de støjbegrænsende modes overholdes.
  • Der bør udarbejdes støjmålinger, som måler på møllerne i alle drift modes, fra alle vindretninger, i alle vindstyrker, og som samtidig, med 5 Hz spring, måler og beskriver tonegenerne i området 160 til 200 Hz) og at sådanne målinger foretages i de berørte naboers haver, tæt på den husfacade som vender ud imod møllerne.
  • Endelig henvises der til energiforliget, som folketinget vedtog i 2018, som har en målsætning om at halvere antallet af landvindmøller, og i stedet for satses på havvindmøller.

 

Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).