Punkt 12 Udbud af Jessens Mole 11-13

Beslutningstema

Godkendelse af proces og vilkår for udbud af Jessens Mole 11-13.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget’s godkendelse med oversendelse til Byrådet,

  • at forslag til proces og vilkår for udbud af Jessens Mole 11-13 godkendes.

Sagsfremstilling

Efter Svendborg Kommunes salg af Krøyers Plads (Jessens mole 7-9) i 2015 forventes det, at det første bolig- og erhvervsbyggeri kan indvies i foråret 2020.  En naturlig næste etape omfatter arealerne mellem trafikterminalen og Jessens Mole.

 

Efter, at Svendborg Kommune, i januar 2020, har erhvervet mindre arealer fra Banedanmark og DSB er hovedparten af arealet afgrænset af Trafikterminalen, Jessens Mole og Den Grønne Tråd kommunal ejendom. Dog er ejendommene Jessens Mole 15 og 17A privat ejet (tidligere HK-bygning og Røgeriet).

 

1 Principielt kort – tilrettes inden udbud, så Fremtidsfabrikken ikke er omfattet af arealet, der udbydes.

Der er udarbejdet to notater: ”Jessens Mole 11-13 – annoncering af forkøbsret” med forslag til proces og vilkår for annoncering og udviklingsproces samt et forslag til ”Aftale om projektudvikling og forkøbsret.” Se bilag på sagen.

 

Udbudsprocessen

Udbudsprocessen foreslås gennemført med baggrund i en indledende annoncering efter en projektudvikler, som tildeles en forkøbsret, såfremt vedkommende vil indgå i en dialogproces omkring udviklingen af et dispositionsforslag for arealet.
 

Når Svendborg Kommune finder, at dispositionsforslaget lever op til de værdier og kriterier som Svendborg Kommune har beskrevet for arealet, godkendes dette som grundlag for lokalplanlægning og udbud.
 

De vilkår, der vil ligge til grund for den dialogbaserede udviklingsproces tager afsæt i principperne beskrevet i Udviklingsplanen for fremtidens Havn og ligger tæt op ad udbudsvilkårene for Jessens Mole 7-9 mht bebyggelsens omfang og udformning. De foreslåede vilkår fremgår af bilag 1.


Der lægges således op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-5 etager (inklusiv parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på 130-150. Der er foreslået en maksimal bygningshøjde på 18,50 m DVR (Dansk vertikal Reference) svarende til den højde, der med lokalplan blev besluttet for Jessens Mole 7-9. Tilsvarende er der krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen.


Det efterfølgende udbud vil ske efter Bekendtgørelsen om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme, hvor det i udbuddet oplyses, at der er meddelt forkøbsret til tredjemand. Dette udbud er åbent for alle.


Der er udarbejdet to notater: ”Jessens Mole 11-13 – annoncering af forkøbsret” med forslag til proces og vilkår for annoncering og udviklingsproces samt et forslag til ”Aftale om projektudvikling og forkøbsret. ” Se bilag 1 og 2.


Det er målet med den beskrevne proces, at få en mere åben og dialogbaseret udviklingsproces for næste etape af projektudviklingen af områderne mellem middelalderbyen og havnen.


Ved den indledende annoncering efter en projektudvikler der vil indgå i en dialogbaseret udviklingsproces skal de interesserede redegøre for referencer (gennemførte lignende byudviklingsprojekter), cv’er på de rådgivere som anvendes samt en projektidé. Valget af projektudvikler med forkøbsret godkendes af Byrådet.
 

Opmærksomhedspunkter

 

Ved udbuddet for Jessens Mole 7-9, blev der, for at fremme salget i et vanskeligt marked, givet mulighed for refusion ift dokumenterede ekstraomkostninger ifm. fundering og oprensning af jordforurening. Denne mulighed er ikke indbygget i udbuddet af Jessens Mole 11-13, da markedssituationen vurderes anderledes gunstig nu.
 

Da Svendborg Kommune i 2011, i samarbejde med DSB, Banedanmark og Fynbus udviklede en trafikterminal blev der indgået en overenskomst mellem DSB og Svendborg Kommune. Heraf fremgår det af § 1, stk. 1 pkt. G, at der enten som

”en del af et nyt, samlet bygningskompleks eller i form af en selvstændig bygning, etableres på stationsforpladsen mellem banen og busterminalen passager- og personalefaciliteter i form af ventesal, billetsalg, evt. ”Kort og Godt” butik, depot samt service- og teknikrum. Endelig beslutning om etablering af de i §1 stk. 1 pkt. G nævnte passagerfaciliteter kan først træffes, når der foreligger et konkret projektforslag med tilhørende budget”. Videre hedder det i overenskomstens § 2, stk 9: ”Den i § 1, stk 1, pkt.G nævnte terminalbygning opføres på sokkelgrund af ekstern investor, som erhverver eller lejer grundarealet af DSB og Banedanmark. Terminalbygningen ejes af investor, men udlejes til DSB, Fyn Bus, Svendborg Kommune og evt. eksterne parter.”
 

Med baggrund i overenskomstens bestemmelser er der i udbudsmaterialet indbygget en mulighed for, at tilbudsgivere kan byde på etablering af de omtalte passagerfaciliteter og herunder redegøre for under hvilke vilkår, dette kan foregå.
 

Projektet Liv i Min By har på det, der nu er helt kommunalt ejet areal, anlagt den midlertidige Linjepark som et midlertidigt, offentligt, grønt byrum. Parken indgår ikke i Udviklingsplanens disponering af bebyggelse og byrum. Med de beskrevne vilkår for udviklingsprocessen kan den midlertidige park enten fastholdes som en grøn buffer mellem trafikterminal og bebyggelse, eller indlemmes i det bebyggede areal. Disse muligheder skal beskrives i dialogprocessen.


En bebyggelse på det udbudte areal indebærer, at der nedlægges offentlige p-pladser. Reduktionen af offentlige p-pladser er indregnet i parkeringsstrategien.


En del af arealet for Jessens Mole 13 bruges i dag til pendlerpladser til Ærøfærgen jf. gældende aftale med Ærø Kommune. Der vil således blive behov for erstatning af disse pendlerpladser.


Fremtidsfabrikken I indgår ikke i det område, som annonceres i den indledende fase. Dog vil Fremtidsfabrikkens p-behov blive taget med i udbuddet.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

I forbindelse med den indledende annoncering og efterfølgende udviklingsproces vil der være udgifter til annoncering og juridisk bistand i et forventeligt omfang af 150.000 kr., som finansieres af Svendborg Havn/Analyser. Byrådet vil skulle tage stilling til dispositionsforslaget som grundlag for lokalplanlægning og udbud, herunder beslutte, om udbuddet skal ske med en mindstepris.
 

Havnen har i dag et indtægtsbudget vedr. arealleje. De realiserede indtægter udgør hhv. 76.646 kr. vedr. Jessens Mole 11 samt 53.280 kr. vedr. Jessens Mole 13.

 

Jessens Mole 11 anvendes i dag til hhv. Iværksætterhus og offentlig parkeringsplads. Hvis arealet skal bruges til noget andet, kan det have konsekvenser for kommunens indtægter på parkering og drift af iværksætterhus.
 

Remisebygningen anvendes i dag af Havnen til opbevaring af diverse materialer. Der vil skulle findes et nyt sted til dette.

Lovgrundlag

Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020

Indstillingen godkendes med bemærkning om, at den midlertidige park skal fastholdes som en grøn buffer, og at byggeriet skal have et visuelt kig mellem havn og by.


Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)

 

Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020

Enhedslisten fremsætter følgende ændringsforslag

Ændringsforslag Vedr. udbud af Jessens Mole 11-13

Enhedslisten foreslår følgende ændringer til udbuddet:

Til processen: 

  • De bud, der kommer ind i udbudsprocessen fremlægges offentligt i en borgerinddragende proces inden byrådet beslutter hvilken produktudvikler, der vælges.
  • I den efterfølgende proces med det vindende bud indgår, at der afholdes borgermøde og andre tiltag, som kan give borgerne mulighed for at blive inddraget i udviklingen af området

Kravene til udbuddet ændres til således kravene i stedet for de beskrevne krav:

“Der lægges således op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-5 etager (inklusiv parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på 130-150. Der er foreslået en maksimal bygningshøjde på 18,50 m DVR (Dansk vertikal Reference) svarende til den højde, der med lokalplan blev besluttet for Jessens Mole 7-9. Tilsvarende er der krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen og ”

Stilles følgende krav:

“De lægges op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-4 etager (inklusiv eventuel parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på maksimalt 100. Der fastlægges en maksimal bygningshøjde på  16 meter m DVR, svarende til 2,5 meter lavere end besluttet for Jessens Mole 7-9. Der vil modsat for Jessens Mole 7-9 ikke være krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen, men det er en mulighed, der kan arbejdes med. Der lægges vægt på, at kvarteret skal sikre gennemkig fra Havnetrappen og havnen, samtidigt med at det skal være en åbent byggeri med offentlig adgang mellem husene. Der stilles ikke krav om at byggeriet skal dække Fremtidsfabrikkens parkeringsbehov. 

Sagen fremsendes til byrådets behandling.


 

Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).

Beslutning i Byrådet den 31-03-2020

Enhedslisten fremsætter følgende ændringsforslag

Til processen: 

  • De bud, der kommer ind i udbudsprocessen fremlægges offentligt i en borgerinddragende proces inden byrådet beslutter hvilken produktudvikler, der vælges.
  • I den efterfølgende proces med det vindende bud indgår, at der afholdes borgermøde og andre tiltag, som kan give borgerne mulighed for at blive inddraget i udviklingen af området

Kravene til udbuddet ændres til således kravene i stedet for de beskrevne krav:

“Der lægges således op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-5 etager (inklusiv parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på 130-150. Der er foreslået en maksimal bygningshøjde på 18,50 m DVR (Dansk vertikal Reference) svarende til den højde, der med lokalplan blev besluttet for Jessens Mole 7-9. Tilsvarende er der krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen og ”

Stilles følgende krav:

“Der lægges op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-4 etager (inklusiv eventuel parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på maksimalt 100. Der fastlægges en maksimal bygningshøjde på  16 meter m DVR, svarende til 2,5 meter lavere end besluttet for Jessens Mole 7-9. Der vil modsat for Jessens Mole 7-9 ikke være krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen, men det er en mulighed, der kan arbejdes med. Der lægges vægt på, at kvarteret skal sikre gennemkig fra Havnetrappen og havnen, samtidigt med at det skal være en åbent byggeri med offentlig adgang mellem husene. Der stilles ikke krav om at byggeriet skal dække Fremtidsfabrikkens parkeringsbehov.

Man stemte om dette.

For stemte: 8 (Ø, B, O, Jens Munk)

Imod stemte: 20 (A, C, V)

Undlod 1 (F)

Indstillingen fra fagudvalget godkendt.

Liste Ø var imod, idet der med de vedtagne rammer er lagt op til et alt for massivt og højt byggeri, som kommer til at afskærme byen fra havnen. Der er stor risiko for at byggeriet bliver lukket og virke som en mur, sådan som det endte med byggeriet på Jessens Mole 7-9. Den høje bebyggelsesprocent vil ikke levne mulighed for der skabe væsentlige friareal med rekreativt område, sådan som det blev forudsat ved vedtagelsen af havneudviklingsplanen i februar 2014


Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).