Punkt 6 Status på virksomhedssamarbejdet

Beslutningstema

Status på 1. halvår med virksomhedsstrategien ”sammen om job”.

Afdelingsleder Janus H. Pedersen præsenterer erfaringerne fra det første halve år på mødet.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på møde den 12. august 2019 virksomhedsstrategien ”Sammen om job”.
 

Jobcentrets virksomhedsservice har nu arbejdet efter virksomhedsstrategien i et halvt år, og virksomhedssamarbejdet er blevet væsentligt professionaliseret.
 

Strategien hviler på de 4 politisk vedtagne retningslinjer.

  1. Jobcentret skal kende kommunens virksomheder sit marked
  2. Jobcentret ønsker en brancheopdelt virksomhedsservice
  3. Jobcentrets virksomhedsstrategi skal hænge sammen med kommunens beskæftigelsesudfordringer.
  4. Jobcentret og virksomhederne skal forstå hinandens roller


Antallet er virksomhedskontakter er steget væsentligt siden vedtagelsen af virksomhedsstrategien. Der er mellem 400-500 kontakter hver måned, heraf er cirka 20 procent kontakter til nye virksomheder, der ikke har haft kontakt i det seneste år. Cirka 30 procent af kontakterne sker som personlige møder, mens de resterende er anden form for kontakt, f.eks. telefon- eller mailkorrespondance.
 

Der arbejdes med de 5 prioriterede brancher; bygge og anlæg, industri, rengøring, Horesta og detailhandel, der har tilkoblet en fast kontaktperson i kraft af en accountmanager. Derudover har det været muligt at sætte fokus på yderligere 2 brancher; autobranchen og landbrug, der er blevet koblet på to af de eksisterende accountmanagere.
 

Brancheopdeling gør det muligt at komme tæt på den enkelte branche, hvilket blandt andet har resulteret i opstart af et brancheforløb indenfor restaurationsbranchen. Der arbejdes på at etablere et lignende forløb indenfor industrien.
 

Udover account-managerne består jobcentrets virksomhedsservice af rekrutteringsenheden og den specialiserede virksomhedsservice, der arbejder med hhv. rekruttering og indsatser for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet.
 

Rekrutteringsenheden har i perioden oktober 2019-februar 2020 håndteret 134 rekrutteringsordrer.
 

Den professionelle virksomhedsservice bygger på et tæt samspil mellem de forskellige parter i virksomhedsservice og den øvrige organisation.
 

Virksomhederne og jobcentret skal kende hinanden og forstå hinandens roller, hvilket underbygges af de netværksaktiviteter jobcentret deltager i. Her kan blandt andet nævnes det nedsatte adviseryboard, Svendborg Rabbits-netværk og Netværk Fyn.
 

I vedlagte notat er de enkelte pejlemærker og erfaringerne fra det første halve år med den nye virksomhedsstrategi uddybet yderligere.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen.

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020

Orienteringen blev taget til efterretning.