Punkt 13 Udbud af ny partneringaftale på asfaltområdet for 2021-2025 i Svendborg By

Beslutningstema

Godkendelse af udarbejdelse af nyt partneringudbud på asfaltområdet på alle de offentlige veje, pladser og stier i Svendborg By.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Økonomiudvalget, at:

  • der gennemføres nyt udbud af en 4-årig partneringaftale for asfaltbelægninger på alle de offentlige veje, pladser og stier i Svendborg By for perioden 2021-2025,
  • proces- og tidsplan for udbuddet godkendes,
  • arbejdet udbydes i offentlig licitation,
  • finansiering af udbuddet afholdes inden for budgetrammen for asfalt,
  • det nuværende vedligeholdelsesniveau fastholdes.
  • der anvendes ekstern rådgivning til gennemførelse at tilstandsregistrering af alle de udbudte veje.

Sagsfremstilling

Den 1. februar 2017 indgik Svendborg Kommune en 4-årig partneringaftale på asfaltområdet på alle de offentlige veje, pladser og stier i Svendborg By. Aftalen udløber den 31. januar 2021.
 

Ved udløb af aftalen anbefales det igen at udarbejde et nyt asfaltudbud som en 4-årig partneringaftale, da det erfaringsmæssigt er en god og fleksibel aftale i forhold til planlægning og koordinering af alle anlægs- og gravearbejder i Svendborg By. Med denne aftaleform er der også mulighed for udvikling af samarbejdet med asfaltentreprenøren ud fra en fælles målsætning med henblik på at optimere opgaveløsningen.

Partneringaftalen udbydes så der er mulighed for option på forlængelse af kontrakten i op til 2 år.
 

For gennemførelse af nyt udbud er der udarbejdet en proces- og tidsplan, som fremgår af bilag. Udbuddet påtænkes udbudt i offentlig licitation.
 

Vedligeholdelsesniveauet som i 2011 blev vedtaget ved udbud af asfaltarbejder i hele Svendborg Kommune, fastholdes således, at der tilstræbes et ensartet niveau i hele kommunen. Se bilag.
 

For gennemførelse af udbud skal der igangsættes nogle beregninger i vejdatabasen, hvilket betyder, at den skal ajourføres i forhold til registrering af alle de udbudte vejes tilstande. Dette arbejde ønskes udført at ekstern rådgiver, som digitalt ligger dataene ind i vejdatabasen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Finansiering af administrative udgifter og rådgiverudgifter til gennemførelse af nyt udbud forventes at kunne holdes inden for budgetrammen på i alt 15,4 mio. kr. (5,3 mio. kr. til partneringaftale og 10,1 mio. kr. til funktionskontrakt) for asfaltområdet i 2020.
 

Rådgivningsdelen vil beløbe sig til ca. 150.000 kr. ekskl. moms.
 

Der er i budgettet for partneringaftalen i 2020 afsat ca. 5,3 mio. kr., hvor der indgår udlægning af nye belægninger, uforudsete udgifter (f.eks. lapning af huller), rådgiverydelser, udskiftning af vejriste samt administration og tilsyn.
 

Det endelige budget forelægges til godkendelse efter udbuddets gennemførelse.

Lovgrundlag

Vejloven.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020

Indstillingen godkendt.
 

Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)

 

Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020

Godkendt.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).